بهترین مفسر برای پایتون

همیارکد پایتون
همیارکد پایتون

همانطور که میدانید پایتون ، یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و مفسری است (در این مقاله بخوانید: تفاوت زبان مفسر و کامپایلر). زمانی که شما قصد دارید تا برنامه نویسی به زبان پایتون را آغاز کنید ، بهتر است در ابتدا مفسرهای این زبان و همچنین نحوه استفاده از آنها را یاد بگیرید . در این مقاله ، همیارکد قصد دارد تا تعدادی از مفسرهای زبان برنامه نویسی پایتون را به شما همراهان عزیز معرفی کند.

نسخه 3 مفسر پایتون

به طورکلی ، بهتر است از نسخه 3 مفسر پایتون به جای نسخه 2 آن استفاده کنید .از دلایل استفاده از نسخه 3 مفسر پایتون میتوان به  بروزرسانی ویژگی های امنیتی،از بین بردن باگ ها ، اصلاح اشکالات امنیتی و ارتقا استانداردهای کتابخانه های پایتون طی بروزرسانی های متعدد نام برد. همچنین پشتیبانی و بروزرسانی های امنیتی نسخه 2 تنها تا پایان سال 2020 ادامه خواهد داشت. بنابراین اگر قصد شروع به استفاده از پایتون را دارید و یا در حال حاضر از نسخه 2 مفسر آن استفاده میکنید بهتراست از نسخه 3 مفسر پایتون استفاده کنید.

معرفی تعدادی از مفسرهای پایتون

مفسر CPython

این مفسر ، مفسر مرجع و رسمی از پایتون محسوب میشود، که بوسیله زبان C نوشته شده است. ویژگی مهم مفسر CPython این است که ابتدا کدهای پایتون نوشته شده را به بایت‌‎کد میانجی (Intermediate ByteCode) تبدیل می‌کند. بعد از آن بایت کد میانجی تولید شده توسط یک ماشین مجازی (Virtual Machine)  تفسیر میشود. CPython  بالاترین سطح مطابقت ممکن را با بسته‌های برنامه‌نویسی پایتون و ماژول‌های پایتون نوشته شده به زبان C دارد. تمامی نسخه‌های زبان برنامه‌نویسی و مفسر پایتون در زبان C پیاده‌سازی شده‌اند، زیرا CPython، مفسر مرجع زبان برنامه‌نویسی پایتون محسوب می‌شود. در صورتی که برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده قصد این را  داشته باشد که از کدهای منبع باز پایتون برای کد نویسی برنامه‌های کاربردی استفاده کند، به صورتی که تعداد زیادی از کاربران  بتوانند ازاین  کدهای نوشته شده استفاده کنند، اکیدا توصیه می‌شود که از مفسر CPython برای چنین کاری استفاده شود. همچنین، بسیاری از بسته‌های نرم‌افزاری ارائه شده برای زبان پایتون، وابسته به پیاده‌سازی مفسر CPython هستند. به آن دسته از کاربران، برنامه‌نویسان یا توسعه‌ دهندگانی که جهت توسعه برنامه‌های کاربردی به این مجموعه از بسته‌های نرم‌افزار نیارد دارند، توصیه می‌شود که حتما از پیاده‌سازی CPython استفاده کنند.

مفسر PyPy

برای پیاده سازی این مفسر باید از یک زیر مجموعه خاص از زبان پایتون بنام RPython استفاده کرد.این زبان، از نوع زبان‌های Statically-Typed است؛ یعنی، نوع‌ داده‌ای متغیرها باید به طور صریح مشخص شده باشد . این مفسر پایتون از ویژگی بخصوصی بنام  کامپایلر Just-in-Time یا JIT استفاده میکند. در کامپایل کردن Just-in-Time کدها، عمل کامپایل کردن کدهای نوشته شده، به جای اینکه پیش از اجرای برنامه انجام شود، در زمان اجرا (Run-Time) انجام می‌شود. مفسر PyPy برای کامپایل کردن Just-in-Time کدها، از Back-End های مختلفی نظیر C ،CLI و ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine | JVM) پشتیبانی می‌کند. هدف از توسعه مفسر PyPy، ایجاد مطابقت حداکثری با مفسر CPython زبان برنامه‌نویسی پایتون و ارتقاء عملکرد مفسر پایتون در هنگام اجرای کدها است. در صورتی که کاربر، برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده به دنبال افزایش عملکرد کدهای پایتون در زمان اجرا باشد، استفاده از مفسر PyPy یکی از بهترین گزینه‌های ممکن خواهد بود .

مفسر Jython

این مفسر، کد های پایتون را به بایت کدهای(ByteCodes)  جاوا تبدیل میکند .سپس بایت کدهای تولید شده توسط ماشین مجازی جاوا اجرا میشود. همچنین، این امکان در مفسر Jython فراهم شده است تا کلاس‌های جاوا را مانند ماژول‌های پایتون Import کرده و از آنها استفاده کرد. در صورتی که برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده تمایل داشته باشد جهت  کد نویسی برنامه‌های کاربردی از زبان پایتون استفاده کند، ولی منابع و کتابخانه‌هایی باید استفاده شوند که از کدهای نوشته شده به زبان جاوا به عنوان پاید کد استفاده می‌کنند، بهترین راه استفاده از مفسر Jython است.

مفسر Iron Python

این مفسر، یک مفسر پایتون برای پلتفرم NET. محسوب میشود. زمانی که برنامه نویس با توسعه دهنده بخواهد از کتابخانه های پایتون و NET. در کنار هم استفاده کند ، بهترین راه بکار گرفتن مفسر Iron Python میباشد. همچنین، IronPython امکان دسترسی به کدهای تمامی زبان‌های موجود در پلتفرم NET. را به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان پایتون می‌دهد .همچنین، IronPython امکان دسترسی به کدهای تمامی زبان‌های موجود در پلتفرم NET. را به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان پایتون می‌دهد

مفسرPythonNet

ابزار PythonNet (که مخفف Python for .NET است)، عکس رویکرد IronPython را جهت استفاده از پایتون در محیط NET. اتخاذ کرده است. این ابزار به برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب اجازه می‌دهد تا مفسر پایتون نصب شده در سیستم را با مؤلفه ماشین مجازی محیط NET. (که به آن، مؤلفه CLR یا Common Language Runtime گفته می‌شود) یکپارچه کنند. با ترکیب ابزار PythonNet با Mono (پلتفرم نرم‌افزاری که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد برنامه‌‌های کاربردی چندسکویی (Cross-Platform) را به راحتی توسعه دهند)، این امکان فراهم می‌شود تا مفسر پایتون نصب شده در سیستم‌های عامل غیر ویندوز نظیر لینوکس و مک، بتواند با محیط NET. تعامل داشته باشد و درون آن فعالیت کند. یکی از مزیت‌های مهم ابزار PythonNet، پشتیبانی از نسخه‌های 2.6 تا 3.5 مفسر پایتون است.

شما همراهان عزیز همیارکد میتوانید نظرات و پرسش های خود را از طریق کامنت با همیارکد به اشتراک بگذارید

آدرس صفحه

منبع مقاله:طراحی سایت همیارکد

نویسنده مطلب: همیارکد

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.