تابستان پایتونی: شروع کار با اولین زبان برنامه نویسی

برای شما

در این پست ویرگول، قصد دارم به تمرینات پایتون که تابستان امسال انجام داده‎ام، بپردازم.

چرا پایتون؟

پایتون یک زبان سطح بالا و همه منظوره و دارای کدهای بسیار خوانا است. همچنین دارای منحنی  یادگیری ملایم تری نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی است. پایتون یک زبان شئی گرا، ساده، مفسری، پرتابل، متن باز، متناسب برای کارهای محاسباتی، علمی و مهندسی است.(منبع)

چرا به پایتون علاقه مند شدم؟

دلیل اصلی علاقه‎مند شدنم به پایتون، این بود که بدنبال کاری برای گذراندن اوقات فراغت خود بودم. عصر یک روز تابستانی با یکی از دوستانم تماس گرفتم و از اون این سوال‌ را پرسیدم. او که مدتی بود در این زمینه کار می‌کرد، پیشنهاد کرد تا یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون را شروع کنم؛ من‎ هم که علاقه زیادی به کار با کامپیوتر داشتم، پیشنهاد او را پذیرفتم. خیلی طول نکشید که به پایتون علاقه‎مند شدم و تصمیم گرفتم بخشی از وقتم را صرف یادگیری‌اش کنم.

شیوه یادگیری پایتون من چگونه هست؟

من یادگیری پایتون را به کمک دوستم آغاز کردم. او بصورت مرتب یک سری تمرین‌ها را برای من ارسال می‌کرد‎ و من آن‌ها را حل کرده و نتایج را باهم بررسی می‌کردیم. اگر اشکالی در آن بود به کمک هم برطرف می‌کردیم.
ابتدا مفاهیم ساده‌تر مانند متغیر، لیست، حلقه و مفاهیم اولیه مانند این‌ها را یاد گرفتم و بعد تمرین‌های کمی سخت‌تر مانند بازی سنگ کاغذ قیچی یا نمایش نمودار پرتاب تاس به تعداد دفعات زیاد را انجام دادم.

تمرین پایتون برای محاسبه معادله‌ی حرکت دو ربات در صفحه

شبیه‌سازی حرکت ربات در صفحه مختصات یکی از اصلی‌ترین تمرین‌های تابستان امسالم بود. هدف این تمرین این بود که ربات که در صفحه مختصات بصورت نقطه A نشان داده شده است به جهت دلخواه کاربر و به اندازه عدد وارد شده توسط کاربر حرکت کند.

کد‎نویسی این تمرین شامل چندین مرحله است:

مرحله اوّل: در این مرحله با پرسیدن برخی سوالات از کاربر میخواهیم تا جهت و میزان حرکت ربات را وارد کند.

نمونه ای از سوالات اولیه
نمونه ای از سوالات اولیه

مرحله دوم: در مرحله دوم هدف ما اضافه کردن مختصات وارد شده به مختصات قبلی است. برای این کار لیستی از مختصات اولیه را آماده کرده و هر بار مختصات جدید را به مختصات قبلی اضافه میکنیم .

مرحله سوم: در این مرحله مختصات نهایی را از طریق کتابخانه matplotlib نمایش می‌دهیم. استفاده از یک خط نقطه شروع به نقطه پایان وصل میشود و از نقطه A_1 به نقطه A_2 می‌رود.

مسافت و جابه جایی ربات A
مسافت و جابه جایی ربات A

مرحله چهارم: در این مرحله با بکارگیری معادله های ریاضی در پایتون توانستیم معادله خطیرا که نقطه شروع را به نقطه پایانی وصل بدست بیاوریم. همچنین فاصله اقلیدسی نقطه A_1 تا A_2 را محاسبه و در گوشه نمودار نمایش دادیم.

معادله خط و میزان مسافت طی شده
معادله خط و میزان مسافت طی شده

مرحله پنجم: در این مرحله یک ربات دیگر را به صفحه مختصات خود اضافه کردیم به طوری که مسیر حرکت هر دو جدا میباشد و کاربر میتواند برای هر ربات مسیر خاصی را تعریف کند. ربات دومی B نام دارد و از نقطه  B_1 به نقطه B_2 می‌رود.

ایجاد ربات جدید بنام ربات B
ایجاد ربات جدید بنام ربات B

مرحله ششم: در مرحله ششم فاصله اقلیدسی و معادله خطی را که نقطه شروع ربات دوم را به نقطه پایان حرکت ربات دوم متصل میکند را بدست آوردیم.

معادله خط و میزان مسافت طی شده ربات دوم
معادله خط و میزان مسافت طی شده ربات دوم

مرحله هفتم: در مرحله هفتم هدف ما پیدا کردم نقطه تلاقی دو خط A و B است.

نقطه تلاقی خط هایی که مسافت ربات اول و دوم را نشان میدهند
نقطه تلاقی خط هایی که مسافت ربات اول و دوم را نشان میدهند


تمام کد مربوط به این تمرین را روی حساب گیتهاب خودم منتشر کردم. این اولین پست وبلاگی من و اولین کدی است که در گیتهاب قرار می‌دهم. از اینکه از من حمایت کنید و نظرات خود را با من در میان بگذارید، خوشحال خواهم شد.

نویسنده مطلب: حسام هادی

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.