تفاوت‌های #C و پایتون

سی شارپ و پایتون هر دو از محبوب‌ترین زبانهای برنامه‌نویسی ۲۰۱۹ هستند. هر دو بر اساس اصول شئ گرا، دارای سینتکس ساده و قابل درک میباشند و همچنین روند توسعه سریع و قدرت خوبی را ارائه میدهند. قبل از اینکه تفاوت‌های #C و پایتون را بررسی کنیم، میخواهیم با هر کدام از آنها خلاصه وار آشنا شویم تا بتوانیم تفاوت‌ها را بهتر درک کنیم.

برای شما

زبان برنامه‌نویسی #C

سی شارپ یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند میباشد که کاملا از ساختار زبانهای C و ++C پیروی میکند، اما بسیار مدرن بوده و یادگیری آن نیز بسیار راحت‌تر است. توسط مایکروسافت توسعه داده شده و این زبان شئ گرا شباهت‌های بسیاری با زبان برنامه‌نویسی جاوا نیز دارد. کدهای نوشته شده به زبان #C میتوانند در پلتفرم‌های مختلفی کامپایل شوند و قابلیتهای قدرتمند بسیاری را دارد ::

  • تحت NET. فریمورک است
  • کامپوننت گرا میباشد
  • زبان ساخت یافته سطح بالا است
  • دارای سینتکس ساده بوده و یادگیری آن راحت میباشد
  • کتابخانه‌های استاندارد بسیاری دارد
  • و …

ساختار اساسی #C مشابه سی پلاس پلاس و جاوا است. تعریف namespace، کلاس (متدها و متغیرها متد main و … . در ادامه یک برنامه ساده به زبان سی شارپ که نام کاربر را چاپ میکند نوشته شده است ::

توضیح در رابطه با کدهای بالا :

  • کلمه کلیدی using مشابه کلمات import یا include در زبانهای دیگر، موجب import کردن ویژگی و توابع خاصی از زبان سی شارپ در فایل میشود و میتوانیم از آنها استفاده کنیم. در یک برنامه سی شارپ ممکن است به تعداد بیشماری کلمه کلیدی using بکار برود.
  • namespace شامل تعدادی از کلاسها میشود. اگر چندین کلاس با یک نام در برنامه وجود داشته باشد، هر کلاس به شکل متمایزی توسط namespace قابل شناسایی خواهد بود. namespace بوسیله using System در برنامه ایمپورت شده است.
  • کلاس شامل یک متد است (متد main). زمانی که ما برنامه را run میکنیم، متد main اجرا میشود. این متد نقطه شروع تمامی برنامه‌های سی شارپ است.
  • در این برنامه ما یک input از کاربر دریافت میکنیم و همان را با یک message نمایش میدهیم. از آنجایی که این ورودی را از طریق console دریافت میکنیم، از برخی متدهای پایه‌ای سی شارپ مانند ()ReadLine و ()WriteLine استفاده کردیم

مزایای سی شارپ

#C از NET. فریمورک بسیار قدرتمند استفاده میکند. علاوه بر آن، اگر شما جاوا بلدید و میخواهید به سمت NET. حرکت کنید، یادگیری سی شارپ میتواند برایتان بسیار مفید و سرعت بخش باشد. برخی از مزایای سی شارپ ::

  • ساده، قدرتمند و scalable
  • کدنویسی امن، سی شارپ به استفاده از قالبهای کدنویسی نا امن اجازه نمیدهد
  • سرعت زمان اجرا و کامپایل سریع
  • زبان برنامه‌نویسی ساخت یافته
  • و …

زبان برنامه‌نویسی پایتون

همانند سی شارپ، پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه جانبه است. بیشتر قابلیت‌های آن مشابه C و جاوا میباشد. یادگیری آن بسیار راحت است و بطور کلی زبانی است که امکانات بسیار زیادی را دارد. از آنجایی که پایتون از زبانهای برنامه‌نویسی بسیاری گرفته شده است، شامل بهترین ویژگیهای همه آن زبانها میباشد. اگر تازه کار هستید و میخواهید برنامه‌نویسی یادبگیرید، قطعا پایتون میتواند بهترین گزینه برای شما باشد.

برخی از ویژگیهای زبان برنامه‌نویسی پایتون ::

  • پشتیبانی از برنامه‌نویسی شئ گرا و برنامه‌نویسی ساخت یافته و Functional
  • یادگیری ساده، کدنویسی و خواندن و نگهداری ساده
  • دارای کتابخانه‌های استاندارد بسیار زیاد – قابل اجرا بر روی پلتفرم‌های همچون ویندوز، مک و یونیکس
  • و …

اینبار میخواهیم همان برنامه PrintName بالا را در زبان برنامه‌نویسی پایتون بنویسیم ::

چیزی که با نوشتن حدود ۱۰ خط کد در زبان سی شارپ بدست آوردیم، در پایتون فقط با ۲ خط کد نوشتیم. کدنویسی پایتون بسیار شبیه نوشتن جملات انگلیسی است! توجه داشته باشید که در انتهای کدهای پایتون، علامت وجود ندارد. کامنت گذاری هم با استفاده از علامت انجام میشود. کامنت گذاری در #C یا علامت */ انجام میشد. در پایتون دیگر Type declaration نداریم. یعنی برای تعریف متغیر کافی است اسم متغیر را بنوسیم و نوع داده متغیر توسط خود پایتون شناسایی میشود. (مانند زبان PHP). همچنین در ابتدای کدها چیزی را Import نمیکنیم ?

مزایای Python

  • پایتون میتواند با زبانها و پلتفرم‌های دیگر با استفاده از Python Package ادغام شود
  • کتابخانه‌های استاندارد و زیاد پایتون شامل OS اینترفیسها و ابزارهای وب سرویس میباشند
  • پایتون رایگان و اوپن سورس است
  • و …

تفاوت‌های #C و پایتون : کدام یک مزایای بیشتری دارد؟

اکنون که اطلاعات پایه‌ای از هر دو زبان برنامه‌نویسی محبوب #C و Python بدست آوردیم، میتوانیم به بررسی تفاوتهای هر کدام از این زبانها بپردازیم.

سی شارپ

توسط مایکروسافت توسعه داده شده و از ساختار برنامه‌نویسی شئ گرا استفاده میکند. کامپایلر سی شارپ در صورت وجود مشکل در کدهای نوشته شده Error خواهد داد. سی شارپ از NET. framework پشتیبانی میکند. سینتکس سازمان یافته تر و نامتناقض دارد. سی شارپ زبان استاتیکی است. یعنی همه چیز باید ساخته و کامپایل شود.

به دلیل استفاده از فریمورک CLI مخفف Comman Language Inferstructer، سی شارپ سرعت و قدرت بهتری دارد. پشتیبانی از کتابخانه‌ها در سی شارپ خوب است و اساسا از NET framework. استفاده میکند و به دلیل استفاده از NET framework. عمل Multi-threading براحتی انجام میشود.

پایتون

رایگان و اوپن سورس توزیع شده است؛ حتی برای استفاده تجاری. از برنامه‌نویسی multi-paradigm پشتیبانی میکند (OOP, procedural) و دارای قابلیت داینامیک type-casting است یعنی نیازی به تعریف نوع داده متغیرها نیست. میتواند با جاوا (JVM) و NET. و C و جاوااسکریپت ادغام شود. کدنویسی بسیار ساده تری دارد و شامل نشانه‌ها و فرمتهای زیادی نیست.

از آنجایی که همه چیز داینامیک و runtime انجام میشود، روند توسعه برنامه سریع تر و زحمت کاهش میابد. برای برنامه‌نویسی ساده تر، مترجم تعاملی نیز دارد. روند توسعه سریعی دارد اما در مقایسه قدرت و سرعت اجرا با سی شارپ، بسیار ضعیف است. همانند سی شارپ کتابخانه‌های زیادی دارد. به دلیل GIL یا همان (Global Interpreter Lock) عمل multithreading به مراتب دشوار تر و طی چندین پروسه‌ انجام میشود.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های #C و پایتون پرداختیم. بطور خلاصه روند کدنویسی در سی شارپ طولانی تر و سازمان یافته تر و با استانداردهای OOP انجام میشود اما سرعت اجرا و قدرت بسیار خوبی در مقایسه با پایتون دارد. این به این معنی نیست که پایتون زبان ضعیفی است. پایتون با داشتن کتابخانه‌های بسیاری در پلتفرم های مختلفی قابل اجراست و فرآیند کدنویسی آن سریعتر و ساده تر از سی شارپ است.

هر کدام از محبوب‌ترین زبانهای برنامه‌نویسی ۲۰۱۹ هستند و بصورت گسترده استفاده میشوند. بنابراین انتخاب میان این دو زبان کاملا بستگی به استفاده شما دارد. موفق و پایدار باشید.

دوره های آموزش برنامه نویسی

پایتونhttps://codefriend.ir/2019/08/19/تفاوت‌های-csharp-و-پایتون/

نویسنده مطلب: کدفرند(دوست برنامه نویس من)

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.