جاوا اسکریپت در Node

در پست آموزش جاوا اسکریپت برای مبتدی ها، به محیط های اجرای (Runtime Environments) جاوا اسکریپت اشاره کردم و گفتم که قبل ترها جاوا اسکریپت فقط در مرورگرها امکان اجرا شدن داشت اما امروزه جاوا اسکریپت را هم در مرورگر و هم خارج از آن در Node می توان اجرا کرد. در قسمت سوم این دوره آموزشی به اجرای جاوا اسکریپت در مرورگرها پرداختم. در این پست کوتاه نیز به اجرای جاوا اسکریپت در محیط Node خواهم پرداخت. توجه داشته باشید که در این دوره آموزشی، بیش ازین به Node نمی پردازم چرا که خودش مبحث کاملا مفصل و جداگانه هستش و یه دوره آموزشی کامل رو می طلبه.

چگونه کدهای جاوا اسکریپتی را در Node اجرا کنیم؟

اگر از پست اصل SoC و جداسازی کدها به خاطر داشته باشید، کدهای جاوا اسکریپت پروژه مون رو از کدهای html اون جدا کرده و در فایل جاوا اسکریپتی جداگانه ای به نام index.js ذخیره کردیم. این جداسازی امکان اجرا در محیط های مختلف رو برامون فراهم می کنه.

فرض بر اینه که شما برنامه Node رو از قبل بر روی کامپیوترتون نصب کردید. برای اطمینان ازینکه Node رو نصب کردید کافیه تا اگه در ویندوز هستید در برنامه خط فرمان (CMD) دستور زیر رو وارد کنید:

1node -v

اگر در پاسخ به دستور فوق، نسخه برنامه Node در خروجی برایتان نشان داده شد یعنی اینکه آن را نصب کرده اید در غیر اینصورت می تونید آخرین نسخه پایدار (LTS Version) متناسب با سیستم عامل کامپیوترتون رو از آدرس https://nodejs.org دانلود کرده و نصب کنید.

حالا در خط فرمان وارد مسیری که پوشه js-basics در آن قرار دارد شوید. برای اینکار به طور خیلی ساده کافیست تا فرمان cd را در خط فرمان نوشته و دکمه فاصله (space) رو از صفحه کلید فشار دهید سپس پوشه js-basics رو با ماوس گرفته و به روی پنجره برنامه cmd کشیده و رها کنید. می بینید که مسیر آن پوشه در ادامه فرمان cd درج می شود. حالا دکمه Enter را فشار دهید تا تغییر مسیر مورد نظر انجام شود.

برای شما

حالا خیلی ساده کافیه تا Node رو اجرا کرده و نام فایل جاوا اسکریپتمون رو اصطلاحا به اون پاس بدیم. مطابق دستور زیر:

1node index.js

مشاهده خواهید کرد که عبارت Hello World در خروجی برایتان نمایش داده می شود. به همین سادگی می تونید کدهای جاوا اسکریپت رو با Node خارج از مرورگر اجرا کنید چونکه Node موتور جاوا اسکریپت V8 گوگل کروم رو در خود دارد.

در پایان می خواهم نکته ای رو خدمتتون نشون بدم. اگر از ویرایشگر VS Code استفاده می کنید خوبه بدونید که یک نسخه از ترمینال یا ابزار خط فرمان در این ویرایشگر قرار داده شده و لذا دیگه نیازی نیست که شما برای نوشتن دستورات خط فرمان از برنامه جداگانه ای (مثل CMD در ویندوز) استفاده کنید. برای باز کردن ترمینال در VS Code از منوی View گزینه Integrated Terminal رو انتخاب کنید یا اینکه از کلیدهای ` + Ctrl استفاده کنید. وقتی این ترمینال رو باز کنید می بینید که خودش به طور خودکار وارد مسیر پوشه مربوط به پروژه ایکه هم اکنون در VS Code باز هست، خواهد شد. لذا نیازی نیست که صریحا به آن مسیر برویم. کافیست یکبار دیگر دستور بالا را اینجا هم وارد کنید و نتیجه رو مشاهده کنید.

ابزار ترمینال در ویرایشگر VS Code
ابزار ترمینال در ویرایشگر VS Code

با پایان یافتن این مطلب، به انتهای فصل اول دوره آموزش جاوا اسکریپت برای مبتدی ها رسیدیم. در فصل بعدی این دوره به آموزش موارد پایه ای (Basics) در جاوا اسکریپت شامل موارد زیر خواهم پرداخت:

نویسنده مطلب: Ali Taghani / علی طغانی

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.