دانلود آموزش sql – آموزش گام به گام و معرفی بهترین منابع رایگان

 

اس کیو ال
اس کیو ال

اس کیو ال، متداول‌ترین ابزاری است که برای استخراج و سازمان‌دهی داده‌های ذخیره شده در یک پایگاه داده رابطه‌ای استفاده می‌شود.

منظور از پایگاه داده رابطه‌ای، جدولی است که از سطرها و ستون‌های مختلف تشکیل شده است. اس کیو ال را می‌توان زبان کار با پایگاه داده در نظر گرفت. اس کیو ال (SQL) یا Structed Query Language به معنای زبان پرس‌وجوی ساخت یافته است.

منظور از پرس‌وجو، اعمال کردن یک دستور با استفاده از اپراتورهای اس کیو ال به منظور بازیابی داده‌هایی با مشخصات خاص است.

اگر بخواهید یک دسته از اطلاعات خاص موجود در یک پایگاه داده را استخراج و تحلیل کنید، می‌توانید با استفاده از اس کیو ال به راحتی این کار را انجام دهید. حتی اگر قرار باشد تحلیل اطلاعات و داده‌ها در پلتفرم‌های مختلفی که با زبان‌هایی مانند پایتون یا ‌آر نوشته شده‌اند انجام شود، اس کیو ال می‌تواند به شما کمک کند.

برای شما

پایگاه داده‌ای را در نظر بگیرید که در آن حجم زیادی از داده به صورت همزمان ذخیره شده است. استخراج داده‌ها در چنین پایگاه داده‌ای با استفاده از اس کیو ال به آسانی صورت می‌گیرد.

پایگاه داده‌های معروف زیادی از زبان اس کیو ال برای انجام پرس‌وجو‌ها پشتیبانی می‌کنند. همچنین کمپانی‌های بزرگی مانند فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ همگی از اس کیو ال برای دستکاری داده‌ها و پردازش آن‌ها استفاده می‌کنند.

زمانی که شما عبارتی را در فیسبوک یا اینستاگرام جستجو می‌کنید، جستجوی شما به سرور ارسال شده و به صورت یک پرس‌وجو درمی‌آید. سپس این پرس‌وجو در پایگاه داده انجام شده و نتایج مناسب برای شما ارسال می‌شود.

در این مقاله قصد داریم نکاتی را درباره پایگاه‌های داده مطرح کرده و بهترین منابع دانلود آموزش SQL را برای شما معرفی کنیم. همچنین دستورات پایه‌ای اس کیو ال را نیز برای شما مطرح خواهیم کرد.

همان طور که پیش‌تر ذکر کردیم اس کیو ال زبانی برای کار با پایگاه‌های داده است. اگر علاقه‌مند هستید تا در مورد پایگاه داده‌ بیشتر بدانید، پیشنهاد ما به شما استفاده از آموز‌های فرادرس است که لینک آن در ادامه قرار داده شده است:

کاربرد های sql

همانطور که تا اینجا متوجه شدید، اس کیو ال یک زبان خاص برای دستکاری و کار با داده‌های موجود در یک پایگاه داده یا بانک اطلاعاتی (Database) است. حالا زمان این است که کاربردهای مختلف اس کیو ال را برایتان مطرح کنیم.

اس کیو ال می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

  • اجرای پرس‌وجوهای مختلف در یک پایگاه داده
  • بازیابی داده از پایگاه داده
  • وارد کردن داده‌ها در یک پایگاه داده
  • بروزرسانی داده‌ها و اطلاعات یک پایگاه داده
  • حذف داده‌ها از پایگاه داده
  • ساخت پایگاه داده یا جدول جدید
  • اجرای رویه‌ها (Procedures) در یک پایگاه داده
  • تعیین اجازه (Permission) برای دسترسی به داده‌ها در یک پایگاه داده

اس کیو ال، انجام این کارها را بسیار ساده کرده است. منابع مختلفی برای دانلود آموزش sql وجود دارد، اما منبعی مناسب شماست که شامل نحوه انجام این موارد با اس کیو ال باشد.

زبان sql در چه نوعی از پایگاه‌ های داده استفاده می‌شود؟

نمونه‌ای از جداول در پایگاه داده رابطه‌ای

نمونه‌ای از جداول در پایگاه داده رابطه‌ای

اس کیو ال، رایج‌ترین زبان استفاده شده در پایگاه‌‌های داده رابطه‌ای است.

منظور از پایگاه داده رابطه‌ای، پایگاه داده‌ای است که در آن می‌توان داده‌های مرتبط با یکدیگر را استخراج کرد. مدل رابطه‌ای یک مدل سر راست برای مدیریت داده‌ها در پایگاه داده محسوب می‌شود. در مدل رابطه‌ای، بین ساختار منطقی پایگاه داده و ذخیره فیزیک داده‌ها تمایز واقع می‌شود. این به آن معناست که مدیر سیستم می‌تواند داده‌های فیزیکی را بدون دستکاری ساختار منطقی پایگاه داده، مدیریت کند. مثلاً برای تغییر نام یک پایگاه داده، احتیاجی به تغییر نام جداول موجود در آن ندارید.

در این مدل، داده‌ها در جداول ذخیره می‌شوند. به هر سطر یک جدول، یک رکورد (Record) گفته می‌شود. ستون‌های جدول نیز بیانگر ویژگی‌های یک موجودیت هستند. برای مثال اگر یک جدول برای موجودیت دانشجو تعریف شود، ستون‌های آن می‌توانند شامل نام، نام خانوادگی، شماره دانشجویی و معدل باشد.

از آنجایی که شماره دانشجویی هر دانشجو منحصر به فرد است، می‌توان آن را به عنوان یک کلید برای مشخص کردن هر دانشجوی خاص استفاده کرد. با استفاده از این کلید، می‌توان به سایر اطلاعات دانشجو نیز در پایگاه داده دسترسی پیدا کرد. همچنین اگر جدول دیگری شامل شماره دانشجویی باشد، می‌توان با استفاده از این کلید به اطلاعات موجود در هر دو جدول برای یک دانشجوی خاص دسترسی پیدا کرد. برای آشنایی با انواع کلید در پایگاه داده رابطه‌ای می‌توانید مطلب موجود در فرادرس که لینک آن در ادامه قرار داده شده است را بخوانید:

قبل از دانلود آموزش sql از این که آن آموزش شامل توضیحاتی درباره پایگاه‌های داده رابطه‌ای باشد اطمینان حاصل کنید.

معروف‌ ترین پایگاه‌ های داده رابطه‌ ای

سیستم مدیریت پایگاه داده

سیستم مدیریت پایگاه داده

برای مدیریت و کار با پایگاه‌های داده، نرم افزارهایی به نام سیستم مدیریت پایگاه داده یا Database Management System طراحی شده است.

معروف‌ترین سیستم‌های مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از:

  • اوراکل (Oracle)
  • مای اس کیو ال (MySQL)
  • پستگرس کیو ال (PostgreSQL)
  • ماکروسافت اس کیو ال سرور (Microsoft SQL Server)
  • ماکروسافت اکسس (Microsoft Access)
  • اس کیو ال لایت (SQL Lite)

برای دانلود آموزش sql، بهتر است منابعی را در نظر بگیرید که در آن‌ها نحوه کار با سیستم‌های مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای معروف مطرح شده باشد. در همین راستا می‌توانید با مراجعه به صفحات زیر در فرادرس، آموزش‌های مربوط به کار با سیستم‌های مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای را مشاهده کنید.

مزایای پایگاه داده رابطه‌ ای

از آنجایی که اس کیو ال با پایگاه داده رابطه‌ای سروکار دارد، دانستن مزایای پایگاه داده رابطه‌ای خالی از لطف نیست.

مهم‌ترین مزایای پایگاه داده رابطه‌ای عبارت‌اند از:

  • پیاده‌سازی ساده سیستم و عدم نیاز به نوشتن کدهای طولانی
  • کنترل و بروزرسانی ساده داده‌ها
  • انعطاف‌پذیری
  • فهم جداول برای کاربران راحت است
  • پردازش سریع پرس‌وجوها

مهم‌ ترین دستورات sql به همراه مثال

دستورات SQL

دستورات SQL

یک منبع مناسب دانلود آموزش sql، باید شامل مهم‌ترین دستورات اس کیو ال و مثال‌هایی در زمینه کار با عملگرهای مختلف اس کیو ال باشد.

مهم‌ترین دستورات اس کیو ال عبارت‌اند از:

۱. دستور Select:

دستور انتخاب، ساده‌ترین و ضروری‌ترین دستوری است که باید کاربرد آن را درک کنید. تقریباً تمامی سایر دستورات اس کیو ال را می‌توان با استفاده از یک یا چند دستور select، پیاده سازی کرد. بنابراین فهم این دستور، برای فهم سایر دستورات نیز بسیار مهم است.

همانطور که از نام آن پیداست، دستور انتخاب برای انتخاب تعدادی داده از پایگاه داده است. ساده‌ترین فرم این دستور به صورت زیر است:

Select * FROM table;

با اجرای این دستور، تمامی ستون‌های یک جدول برای شما انتخاب و نمایش داده خواهند شد. به جای عملگر ستاره، می‌توان نام ستون‌های خاصی را نوشت تا فقط همان ستون‌ها برای شما نمایش داده شود. مانند مثال زیر:

Select age, name FROM people;

این دستور، داده‌های ستون‌های age و name را از جدول people برای شما باز می‌گرداند.

۲. دستور Where:

دستور select برای بازیابی داده‌ها بسیار مناسب است، اما اگر قصد فیلتر کردن نتایج را داشته باشید بهتر است از دستور Where استفاده کنید. این دستور به شما اجازه می‌دهد تا شرایطی را به دستور Select اعمال کنید. نمونه ساده‌ای از بکارگیری دستور Where را در مثال زیر مشاهده کنید:

Select age, name, FROM people WHERE age > 10;

پرس‌وجوی بالا، نام و سن افراد بالای ۱۰ سال را باز می‌گرداند. شما می‌توانید چندین شرط با استفاده از عملگر AND، با هم ترکیب کنید. مثال زیر را مشاهده کنید:

Select age, name FROM people WHERE age > 10 AND age < 20;

پرس‌وجوی بالا نام و سن افراد بین ۱۰ تا ۲۰ سال را باز می‌گرداند. عملگر AND، هر دو شرط نوشته شده را اعمال می‌کند. می‌توان برای نوشتن شرط‌ها از عملگر OR به معنای یا نیز استفاده کرد. به مثال زیر نگاه کنید:

Select age, name FROM people WHERE age > 10 OR name = ‘joe’;

پرس‌وجوی بالا، نام و سن افرادی که سن آن‌ها بیش از ده سال یا نام آن‌ها جو باشد را باز می‌گرداند.

۳. دستور Order:

این دستور، برای مرتب کردن نتایج به کار می‌رود. کار با این دستور نیز بسیار ساده است. به مثال زیر نگاه کنید:

Select name, age FROM people ORDER BY age DESC;

برای استفاده از این دستور، باید ستونی که می‌خواهید مرتب سازی بر اساس آن صورت گیرد و نحوه مرتب سازی را (صعودی یا نزولی بودن) مشخص کنید. در پرس‌وجوی بالا، مرتب سازی بر اساس جدول سن و به صورت نزولی انجام می‌شود.

۴. دستور Join:

این دستور برای اتصال داده‌های ذخیره شده در یک یا چند جدول است. با استفاده از این دستور، دو جدول را در کنار دیگر قرار داده و نحوه اتصال داده‌های آن‌ها به یکدیگر را تعریف می‌کنید. به مثال زیر نگاه کنید:

Select age, name , height FROM people LEFT JOIN heights USING (name);

این پرس‌وجو مشخص می‌کند که با استفاده از LEFT JOIN، قصد اتصال دو جدول people و heights را با یکدیگر دارید. همچنین عبارت USING (name) نیز مشخص می‌کند که ستون name، در هر دو جدول وجود دارد. بنابراین می‌توان از این ستون به عنوان یک کلید برای اتصال دو جدول استفاده کرد. اگر ستونی که می‌خواهید از آن به عنوان کلید استفاده کنید، در دو جدول نام یکسانی نداشت، می‌توانید به جای Using، از ON استفاده کنید. به مثال زیر نگاه کنید:

Select age, name, height FROM people LEFT JOIN heights ON (namea = nameb);

دستور JOIN، انواع مختلفی دارد:

  • دستور Inner JOIN
  • دستور LEFT JOIN
  • دستور RIGHT JOIN
  • دستور FULL JOIN

برای آشنایی بیشتر با انواع دستورات در sql می‌توانید آموزش‌های فرادرس را که لینک آن در ادامه قرار داده شده است را دنبال کنید:

۵. دستور Alias:

پس از شناخت دستورات قبلی، حال می‌توانید با دستور Alias آشنا شوید. این دستور برای تغییر نام موقتی برای ستون‌های یک جدول استفاده می‌شود. از این نام موقتی تنها در تراکنشی که هم اکنون در حال اجراست استفاده می‌شود. به مثال زیر نگاه کنید:

Select age FROM people AS a;

همانطور که مشاهده می‌کنید، ستون age از جدول people را با نام a نام‌گذاری کرده‌ایم. گاهی اتفاق می‌افتد که بخواهید از چندین دستور select استفاده کنید. نام گذاری ستون‌ها با یک نام موقت بسیار کاربردی است، به خصوص اگر بخواهید در پرس‌وجوی خود از ستون‌های هم نام موجود در جدول‌های مختلف استفاده کنید.

۶. دستور Insert:

این دستور، اولین دستوری است که برای اضافه کردن داده به جدول استفاده می‌کنیم، نه برای بازیابی داده. به مثال زیر نگاه کنید:

INSERT INTO people(name , age) VALUES (‘Joe’,102);

همانطور که می‌بینید برای استفاده از این دستور باید نام جدول و ستون‌هایی که می‌خواهید داده‌ها را در آن‌ها قرار دهید مشخص کنید. در مثال بالا، مقادیر joe و 102 را به ترتیب وارد ستون‌های نام و سن کرده‌ایم.

۷. دستور Update:

ممکن است گاهی بخواهید داده‌های موجود در یک جدول را تغییر داده یا بروزرسانی کنید. برای بروزرسانی مقادیر مثال قبل، می‌توانیم از دستور زیر استفاده کنیم:

UPDATE people SET name = ‘joe’ , age = 101;

سن شخص joe را با استفاده از دستور UPDATE به ۱۰۱ تغییر دادیم. می‌توانیم با استفاده از دستور WHERE، بروزرسانی را به صورت بهتر و دقیق‌تری انجام دهیم:

UPDATE people SET name = ‘joe’ , age = 101 WHERE name =’james’

۸. دستور Delete:

از این دستور برای پاک کردن یک رکورد به صورت کامل استفاده می‌شود. نمونه ساده استفاده از آن را در مثال زیر مشاهده کنید:

DELETE FROM people;

این دستور، همه چیز را از جدول people پاک می‌کند. بنابراین برای استفاده از این دستور باید بسیار دقت کنید. می‌توانید پاک کردن داده‌ها را با استفاده از گذاشتن شرط محدود کنید:

DELETE FROM people WHERE name = ‘joe’;

۹. دستور Create Table:

ساخت جدول به سادگی با استفاده از دستور Create Table انجام می‌شود. نمونه‌ای از ساخت جدول را در مثال زیر مشاهده کنید:

CREATE TABLE people {

name TEXT,

age INTEGER,

PRIMARY KEY(name)

};

در مثال بالا، جدولی با ستون‌های name و age ایجاد کرده‌ایم. نوع مقادیر ستون name را از متن و نوع مقادیر ستون age را از نوع عدد صحیح تعریف کرده‌ایم. همچنین ستون name را نیز به عنوان کلید اصلی در نظر گرفته‌ایم.

۱۰. دستور Drop Table:

حال فرض کنید که می‌خواهید جدول ساخته شده خود را پاک کنید. دستور Drop Table، تمامی رکوردهای موجود در یک جدول را پاک می‌کند.

معرفی بهترین منبع دانلود آموزش کار با SQL

در این مقاله سعی کردیم توضیحاتی درباره اس کیو ال و مهم‌ترین ویژگی‌های آن برای شما ارائه دهیم. همچنین منابعی را برای دانلود آموزش sql معرفی کردیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

در پایان توصیه می‌کنیم برای دانلود و مشاهده آموزش‌های بیشتر در رابطه با sql، به فرادرس مراجعه کنید. این مرجع آموزشی که بزرگترین منبع آموزش آنلاین در ایران محسوب می‌شود، ویدئوهای مناسبی در زمینه sql دارد که می‌توانید آن‌ها را تهیه و استفاده کنید.

نویسنده مطلب: نویسنده

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.