درباره آکوردهاي SUS و استفاده از آنها

مطمئنا خيلي هاتون اسامي آکوردهايي مانند Sus2 يا Sus4 رو در قطعات موسيقي که تمرين کرديد ديديد. روي صحبتم با دوستاني هست که در مورد اين آکوردها اطلاعي ندارن و دلشون ميخواد با اين آکوردها، ساختارشون و موارد استفاده ازشون آشنا بشن.

کلمه Sus به کار رفته در اين آکوردها مخفف کلمه Suspended Chord هست. (کلمه انگليسي به معناي تعليق) اين تعليق براي به وجود آوردن تنش (معادل انگليسي: Tension) در شنونده بر روي يک توناليته آکوردي هست در حالي که هارموني زيرين اين نت پايه دستخوش تغيير ميشه. متداول ترين آکوردهاي Sus آکوردهاي Sus2 و Sus4 هستن که با حذف کردن درجه سوم آکورد و جانشيني اين درجه با درجه دوم و يا چهارم به دست ميان. براي مثال يک آکورد Emajor با نتهاي E, G#, B تبديل به Esus2 با نتهاي E F# B و يا Esus4 با نتهاي E A B ميشه. وجود درجات دوم و چهارم به صورت يکسان در گامهاي ماژور و مينور باعث ميشه که اين آکوردها داراي حس صدايي مستقل روشن يا تيره که از دل گامهاي ماژور و يا مينور به دست ميان نباشن.

براي مثال Esus4 ميتونه به يک E حل بشه. يک حرکت پايين رونده از نت A در آکورد Sus4 به G# خواهيم داشت که حل به Emaj رو هم براي شنونده تثبيت و دلپذير ميکنه.

حل از Esus4 به Emajor
حل از Esus4 به Emajor

مثال ديگه ميتونه توالي آکوردي IV V I زير در گام دو ماژور باشه که خيلي هم کلاسيکال صدا ميده، به تغيير آکورد Csus4 به Cmaj دقت کنيم و حل نت F (درجه چهارم گام در آکورد Csus4) به نت E (درجه سوم بزرگ گام) که براي شنونده هم بسيار حل خوبيه. به اين حل اصطلاحا 4-3 Suspension گفته ميشه.

4-3 Suspension in C Major
4-3 Suspension in C Major

استفاده از اين فرم آکوردهاي Sus از زمان رنسانس در موزيک متداول بوده و طبيعتا در دوره هاي جلوتر مانند باروک، کلاسيک و رمانتيک گرفته تا امپرسيونيسم در اواخر قرن 19 و قرن 20. و به همين ترتيب در ژانرهايي مثل موسيقي پاپ و راک و موسيقي متن فيلمهاي سينمايي هم همواره مطرح بوده. براي مثال به شروع يکي از مطرح ترين تک آهنگهاي گروه The Rolling Stones، با عنوان Angie نگاه کنيد:

استفاده از آکوردهاي Sus4 در Angie از Rolling Stones
استفاده از آکوردهاي Sus4 در Angie از Rolling Stones

مثال خيلي معروف ديگه، ميتونه از يکي ديگه از hitهاي تاريخ موزيک راک باشه، Stairway to heaven از گروه جاودان Led Zeppelin. تغيير از Dsus2 به Dmaj به Dsus4. با دقت در آکوردها متوجه اين نکته ميشيم که جيمي پيج روي نتها D و A که درجات اول و پنجم آکورد هستن ميمونه ولي تغيير روي درجات دوم (مي) به سوم ماژور (فا ديز) و چهارم (سل) روي آکوردها اتفاق ميفته که حس تعليق رو براي شنونده به وجود مياره. و بعد حرکت به آکوردهاي Cadd9 و Cadd9#4. استفاده از #4 در آکورد Cadd9#4 (که در واقع يک lydian chord به حساب مياد) هم اينجا هوشمندانه به عنوان suspension مورد استفاده قرار گرفته.

Stairway to Heaven - Led Zeppelin
Stairway to Heaven – Led Zeppelin

يکي ديگه از استفاده هاي خوبي که از Sus chordها ميشه داشت استفاده از اونها به صورت زنجيره اي در آکوردهاي يک گامه که خيلي وقتها جزو حربه هاي آهنگسازان سينماست.

Chain Suspensions
Chain Suspensions
برای شما

توي اين پست کوتاه در مورد آکوردهاي Sus2 و Sus4 و #4 Chords ها صحبت کرديم. ولي آکوردهاي ديگه اي هم هستن که ميتونن در اين نقش مورد استفاده قرار بگيرن که از جمله اونها ميشه به Maj7Sus4 (شامل درجات 1 و 5 و 7 و 4 از گام ماژور) و يا Maj7Sus2 (شامل درجات 1 و 5 و 7 و 2 از گام ماژور) و يا #4 Chord با هفتم بزرگ باشن (درجات 1 و #4 و 5 و 7 از گام ماژور و يا ميشه به صورت 1 و 4 و 5 و 7 از گام ليدين بهشون فکر کرد.) با اين آکوردها تمرين کنيد و سعي کنيد چرخه هاي آکوردي خودتون رو بنويسيد. اميدوارم که اين نوشتار براتون مفيد بوده باشه.

نویسنده مطلب: Soheil Zarrinkelk

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.