طراح وب یا توسعه دهنده وب؟ کدام شغل را انتخاب کنیم

طراح وب و توسعه دهنده وب دو حرفه مورد نیاز برای کسب‌وکارهای اینترنتی هستند و این روز ها افراد زیادی تمایل ورود به این عرصه‌ها را دارند. اما اکثراً تفاوت بین این دو و ویژگی‌های اصلی‌شان را نمی‌دانند.طراحان بیشتر کد نویسی یاد می‌گیرند، و توسعه دهنده وب نیز توجه خاصی به اصول طراحی دارند.

برای شما

تفاوت نقش Web Designer با Web Developer

عموماً مردم تصور دقیق از تفاوت مفهومی بین طراحی وب سایت و توسعه وب ندارند. این دو حوزه تضادها و شباهت‌های مختلفی با هم دارند. از اصلی‌ترین تفاورت های آنها می‌توان گفت اولی در مورد جنبه زیبایی‌شناسی سایت است و شغل آن را «طراح» می‌نامیم، اما دومی درباره طراحی پنهان در بخش کد نویسی است که آن را «توسعه» می‌خوانیم. به‌طور خلاصه، رابط کاربری زیبا حاصل کار طراحان وب است، و توسعه دهنده وب مسئول تبدیل آن تصویر زیبا به صفحه‌ای است که آن را به بازدیدکننده نمایش می‌دهد.(در دوره های آموزشی کدفرند می توانید به سادگی تمامی مهارت های مورد نیاز برای طراح وب و همچنین توسعه دهند وب را یادبگیرید)

طراح وب چه کسی است؟

طراحان وب معمولاً مسئول طراحی نمایش بصری وب‌سایت‌ها هستند. طراحان حرفه‌ای و برتر در استفاده از مفاهیم مختلف از جمله هماهنگی رنگ‌ها، حروف‌چینی، تناسب فضاهای خالی و تجربه کاربری عملکردی فوق‌العاده دارند.طراحان وب به کمک نرم‌افزار طراحی گرافیک و ابزارهای نمونه‌سازی، نسخه اولیه یک وب‌سایت را می سازند. سپس طراحی کامل شده سایت را برای کد نویسی به توسعه دهندگان وب ارائه می‌کنند.

ابزار طراحی برای طراحان وب:

  • Adobe
  • Photoshop
  • Illustrator
  • Sketch

ابزار های پروتوتایپ:

  • UXPin
  • Mockplus

شرح شغل:

  • مسئول تعیین سبک عملکرد کل یک سایت و ارائه یک درک تصویری کلی از کاربران
  • مسئول طراحی نمونه‌ اولیه و پروتوتایپ
  • اجرای طراحی گرافیکی کاتالوگ محصولات
  • اجرای فعالیت‌های مختلف طراحی تبلیغات
  • کمک به توسعه دهندگان وب در طراحی صفحات و کارهای دیگر.

به‌طور کلی، طراحان باید دانش زیبایی‌شناسی خود را همراه با چندین ابزار مختلف بکار برند تا یک صفحه زیبا طراحی کنند. اگر از ورد پرس استفاده می‌کنید، استفاده از یک ابزار ساخت صفحات ورد پرس می‌تواند سرعت روند طراحی را بشدت افزایش دهد. یک طراح خوب می‌تواند سبک و سیاق کلی محصولات یک شرکت را بفهمد و اولین تأثیر را روی مشتریان بگذارد.

توسعه دهنده وب چه کسی است؟

توسعه دهندگان وب عموماً گروهی از مردم شناخته می‌شوند که از سمت چپ مغز خود برای توسعه کد نویسی محصولات استفاده می‌کنند. این افراد در حالت عادی، طراحی صفحه را از طراح وب دریافت کرده و سپس از فناوری توسعه Front-end برای نوشتن صفحات به‌صورت کد استفاده می‌کنند. در واقع برایشان اهمیتی ندارد که صفحه ظاهر خوبی داشته باشد یا نه، اما یک کد نویسی تمیز و بی‌نقص برایشان بسیار مهم است. توسعه دهندگان حرفه‌ای همیشه توجه بیشتری به جزئیات داشته و روی تک‌تک آن‌ها تمرکز دارند.

مهارت ها و ابزار ها توسعه دهنده:

  • ابزارهای مدیریت source code مثل: SVN، CVS، GIT و …
  • ویرایشگرهای کد مثل: WebStorm، Sublime، VS Code و … همه این‌ برنامه ها، عالی هستند و می‌توانید هر یک را انتخاب کرده و در آن حرفه‌ای شوید.
  • فناوری توسعه Front-end مثل: HTML، جاوا اسکریپت، CSS
  • فریم ورک های فرانت-اند:  jQuery، React، Bootstrap

در سال‌های اخیر، توسعه front-end بسیار رونق یافته است. مهارت‌های مورد نیاز آن همواره بیشتر و پیشرفته‌تر می‌شود و البته سطح درآمد توسعه دهندگان وب هم به تناسب آن بالاتر رفته است. اکنون زمان خوبی برای ورود به صنعت توسعه front-end است.

طراح وب نمی‌تواند کاملاً نسبت به کد نویسی بی‌توجه باشد

در مورد کد نویسی باید گفت که هم طراحان وب و هم توسعه گران وب به مقداری دانش کد نویسی احتیاج دارند.طراحان وب حرفه‌ای باید در کد نویسی بهتر از طراحان گرافیک باشند و همچنین طراحی‌شان از برنامه نویسان بهتر باشد. هدف نهایی آن‌ها به‌عنوان سازنده صفحات وب زیبا، این است که کاربران را غافلگیر کنند. به‌طور خلاصه، طراح کسی است در مورد نحوه نمایش فرآیند ناوبری یک سایت یا اپلیکیشن وب به کاربر، تصمیم می‌گیرد.

علاوه بر این برای ارتقای فناوری کد نویسی پیشرفته، توسعه گران حرفه‌ای باید بتوانند توانایی زیبایی‌شناسی قوی را در خود ایجاد و پرورش دهند. همچنین باید با توسعه عمیق‌تر دانش، مهارت‌های خود را ارتقا دهند تا بتوانند به سطح نمونه‌سازی یک طراح یا دسته افکت‌های تصویری برسند. به‌طور خلاصه، توسعه گر بیشتر به این توجه دارد که مشتری چطور قادر به انجام امور خواهد بود.

برای تبدیل اینترنت به فضایی بهتر برای کاربران، طراحان وب نمی‌توانند کد نویسی را کاملاً کنار بگذارند، و توسعه دهندگان وب هم باید سعی کنند کار طراحان را بیشتر درک کرده و همکاری بهتری با هم داشته باشند.

طراح وب یا توسعه دهنده وب؟ کدام شغل را انتخاب کنیم

نویسنده مطلب: کدفرند(دوست برنامه نویس من)

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.