مناسب ترین زبان برای حوزه های مختلف برنامه نویسی

بحث جذاب انتخاب زبان برنامه نویسی که هیچ وقت تمامی ندارد. در حال حاضر در دورانی زندگی می کنیم که ابزارها و زبان های برنامه نویسی زیادی برای برنامه نویسی وجود دارد و در واقع در بهترین دوران برای یادگیری برنامه نویسی به سر می بریم.

برای شما

در این پست نگاهی کوتاهی می اندازیم به انواع حوزه های کاری و زبان های برنامه نویسی که در این حوزه ها برتر و محبوب هستند. البته با در نظر گرفتن این نکته که علاوه بر اینکه مطالب این پست را آمار و ارقام پشتیبانی می کند نظرات و تجربیات شخصی نیز در آن گنجاده شده است.

مناسب ترین زبان برای شروع برنامه نویسی

لوگوی پایتون
لوگوی پایتون

با چه زبان برنامه نویسی شروع کنم؟ سوالی که بسیار از افراد در ابتدای راه با آن درگیر هستند. تا چندین سال قبل شاید جواب دادن به این سوال بسیار سخت بود اما در حال حاضر با وجود زبان Python و محبوبیت این زبان، سادگی و راحتی، وجود کامیونتی بسیار خوب، استفاده گسترده و همچین وجود کتابخانه های زیاد Python را به مناسب ترین زبان برای شروع به یادگیری برنامه نویسی تبدیل می کند.

مناسب ترین زبان برای برنامه نویسی دسکتاپ

لوگوی سی ++
لوگوی سی ++

برنامه های دسکتاپ برنامه های هستند که در کامپیوتری های شخصی استفاده می شوند. از جمله این برنامه ها می تواند به مرورگر Chrome واژه پرداز Word، فتوشاپ، ماشین حساب و غیره اشاره کرد.

اگر برنامه ی دسکتاپی که می خواهیم بنویسیم یک برنامه بزرگ و پیچیده باشد که نیاز به سرعت و کارآیی بالا نیز دارد زبان C++ برای اینکار بسیار مناسب است. اگر برنامه ای که می نویسیم کوچک و در حد متوسط است زبان Python نیز مناسب است. هر دوی این زبانها دارای فریم ورکهای مختلفی برای نوشتن برنامه های دسکتاپ هستند. برنامه های دسکتاپی که با این دو زبان توسعه داده می شوند کراس پلتفرم هستند به این معنی که بدون تغییر دادن کد می توان آنها را در سیستم عامل های مختلف دسکتاپی از جمله Windows، Linux و MacOS اجرا کرد.

مناسب ترین زبان برای برنامه نویسی موبایل

لوگوی کاتلین
لوگوی کاتلین

برنامه نویسی موبایل در سالهای اخیر بسیار محبوب شده و توجه بسیاری از دولوپرها را به خود جلب کرده است. استفاده گسترده مردم از گوشی های تلفن همراه باعث ش تا برنامه نویسان و توسعه دهندگان کسب و کار تلاش کنند تا سرویس های خود را به صورت اپلیکشن های موبایل در اختیار کاربران خود قرار دهند.

در حوزه موبایل در حال حاضر دو سیستم عامل پیشتاز است. سیستم عامل Android با پشتیبانی شرکت گوگل و سیستم عامل iOS با پشتیبانی شرکت اپل.

برای توسعه برنامه های اندرویدی باید با یکی از زبانهای برنامه نویسی که بر روی JVM اجرا می شوند کار کنیم. از جمله زبانهای که بر روی JVM اجرا می شوند و از طرف شرکت گوگل نیز به عنوان زبان رسمی توسعه اپلیکشن های اندرویدی مطرح شده اند می توان به Java و Kotlin اشاره کرد. زبان Kotlin اخیرا ارائه شده و مزایایی زیاد و ویژگیهای مدرنی برای توسعه اپلیکشن های مختلف ارائه می کند. پس مناسب ترین زبان برای توسعه برنامه های اندرویدی زبان Kotlin می باشد.

برای توسعه برنامه های iOS می توان از دو زبان برنامه نویسی استفاده کرد: Objective C و Swift. اولی قدیمی می باشد و اکثرا برنامه نویسان iOS با زبان Swift‌ برنامه های خود را توسعه می دهند. پس مناسب ترین زبان برای برنامه نویسی iOS زبان برنامه نویسی Swift می باشد.

مناسب ترین زبان برای برنامه نویسی موبایل – هیبرید

لوگوی فلاتر و دارت
لوگوی فلاتر و دارت

منظور از برنامه نویسی هیبرید این است که با یک زبان برنامه نویسی اپ خود را توسعه داده و برای روی سیستم عامل های مختلف موبایلی اجرا کنید. برنامه نویسی هیبرید به هیچ وجه با برنامه نویسی نیتیو قابل مقایسه نیست. در برنامه نویسی نیتیو شما دسترسی مستقیم به کتابخانه و ابزار های توسعه سیستم عامل خود دارید اما در برنامه نویسی نیتیو باید لایه های مختلفی ایجاد شوند تا برنامه شما بدون مشکل در سیستم عامل های مختلف موبایلی اجرا شود. پس توجه داشته باشیم که برنامه های هیبریدی معولا از معادل های نیتیو خود کندتر هستند. اما بسته به پروژه ما نیاز پیدا می کنیم از همچین ابزارهایی استفاده کنیم.

در برنامه نویسی هیبریدی زبان Javascript با فریم ورک React Native محبوب می باشد و توسعه دهندگان و حتی شرکتهای بزرگی از این ابزار استفاده می کنند. در سالهای اخیر زبان Dart با فریم ورک Flutter نیز توجه بسیاری از برنامه نویسان را به خود جلب کرده است. هر چند روشهای مختلف دیگری نیز برای برنامه نویسی هیبریدی وجود دارد از جمله Server Side Rendering اما به شخصه اگر برنامه کوچک تا متوسطی داشته باشم استفاده از Dart و Flutter می تواند گزینه خوبی باشد.

مناسب ترین زبان برای برنامه نویسی وب – فرانت

لوگوی جاوا اسکریپت
لوگوی جاوا اسکریپت

تمام محتویات و کارهایی که در مرورگر خود مشاهده و انجام می دهیم فرانت اند محسوب می شود. تمامی مرورگر ها دارای مفسر (موتور) پردازش برای زبان Javascript می باشند. یعنی برای برنامه نویسی فرانت اند مجبور به استفاده از زبان جاوا اسکریپت هستیم. گرچه گزینه های و روشهایی وجود دارد که به ما اجازه می دهد از زبانهای دیگری نیز استفاده کنیم اما در حال حاضر مناسب ترین زبان برای برنامه نویسی فرانت اند زبان Javascript می باشد.

اگر پروژه ای که کار می کنم بزرگتر باشد شاید بهتر باشد که از زبان استاندارتری استفاده کنیم که امکانات بیشتری ارائه می دهد. این امکانات می توانند به ما اجازه دهند تا برنامه های بزرگتر و پیچیده تر را با مدیریت بیشتری بنویسیم. از جمله این زبان ها می توان به Typescript اشاره کرد. کدهای که با این زبان می نویسیم به Javascript تبدیل می شوند که به ما اجازه می دهد برنامه های فرانت اند بنویسیم. پس مناسب ترین زبان برای نوشتن برنامه های بزرگ و پیچیده فرانت اند Typescript می باشد.

مناسب ترین زبان برای برنامه نویسی وب – بک اند

لوگوی پایتون
لوگوی پایتون

این حوزه جایی است که رقابت بین آن بسیار شدید می باشد. تقریبا با تمامی زبانهای برنامه نویسی می توان برنامه های وب سمت سرور نوشت. بدون اینکه وارد جزئیات شویم به نظر شخصی من برای کسانی که برنامه نویسی را تازه شروع کرده اند و می خواهند سریعا یک برنامه وب بنویسند و کسب و کار خود را شروع کنند زبان Python بسیار مناسب است.

اگر برنامه وب در حد سازمانی بود مثل بانکها و سازمانهای مالی و بیمه و … زبان Java و یا C# ASP.NET بسیار مناسب است.

اگر کارآرایی و سرعت و اجرای همزمانی مد نظر بود زبان GO و یا Rust گزینه های مناسبی هستند.

مناسب ترین زبان برای برنامه نویسی بازی

لوگوی سی ++
لوگوی سی ++

گرچه از زبانهای مختلفی از جمله Python و Javascript می توان برای بازی نوشتن استفاده کرد. اما در این حوزه زبانی که حرف اول و آخر را می زند زبان C++ می باشد. از این زبان هم برای توسعه بازی و هم برای نوشتن موتورهای بازی استفاده زیادی می شود. بسیاری از بازهای محبوب با همین زبان نوشته شده اند. بازی هایی که با این زبان نوشته می شوند قابل اجرای برای روی سیستم عامل های پرکاربرد دسکتاپی و موبایلی می باشد. زبان C++ دارای فریم ورکهای بسیاری برای نوشتن بازی می باشد.

دومین زبانی که در این حوزه بسیار استفاده می شود زبان C# با فریم ورک Unity‌ می باشد. با این زبان و فریم ورک می توان بازهایی ساخت که در عین زیبایی و کارایی بر روی سیستم عامل های مختلف نیز اجرا شود.

مناسب ترین زبان برای برنامه نویسی سیستمی

لوگوی C
لوگوی C

برنامه های سیستمی برنامه هایی مثل سیستم عامل ها،‌کامپایلرها و بانک های اطلاعاتی هستند. زبانهای که در این حوزه استفاده می شوند باید دسترسی مستقیم به سخت افزار داشته باشند و سرعت و کارآیی در این حوزه بسیار مهم است.

زبان C یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین زبانهای برنامه نویسی است که در برنامه نویسی سیستمی بسیار محبوب و پر کاربرد می باشد. تقریبا بخش بزرگی از تمامی سیستم عامل های محبوب از جمله Linux، Window و اندروید با این زبان پیاده سازی شده اند. لذا علاوه بر اینکه برنامه نویس زبان سی می تواند برای خود برنامه های سیستمی طراحی و پیاده سازی کند بلکه می تواند در توسعه سیستم عامل منبع بازی مثل لینوکس نیز مشارکت داشته باشد.

زبان دومی که اخیرا در این حوزه بسیار محبوب شده است زبان Rust می باشد. این زبان در سال ۲۰۱۰ توسط موزیلا ارائه شده پس زبان جوان و مدرنی می باشد. در سال ۲۰۱۶ این زبان از طرف کاربران استک اوررفلو به عنوان دوست داشتنی ترین زبان انتخاب شده است.

انتخاب شخص بنده زبان C می باشد هر چند زبان Rust نیز گزینه بسیار خوبی است.

هوش مصنوعی و آنالیز داده

لوگوی پایتون
لوگوی پایتون

این حوزه نیز در سالهای اخیر بسیار مطرح شده و برنامه نویسان زیادی به این حوزه جذب شده اند. زبانی که حرف اول را در این حوزه می زند و مناسب ترین زبان نیز می باشد زبان Python می باشد. گزینه دیگری که در این حوزه مطرح است زبان R می باشد که مخصوصا برای کار با داده های آماری پیاده سازی شده است.

جمع بندی

چند نکته اساسی که حرفه ای ها از آن آگاه هستند و به عنوان تازه کار باید به آنها توجه بیشتری داشته باشیم عبارت هستند از:

مهمترین نکته ای که باید به آن دقت کنیم این است که ما به عنوان برنامه نویس زبان برنامه نویسی و ابزار خود را انتخاب نمی کنیم بلکه این پروژه هست که زبان برنامه نویسی و ابزار را انتخاب می کند. تنها گزینه ای که در اختیار ما است انتخاب زبان برنامه نویسی برای شروع و یادگیری خوب و عمیق مفاهیم اولیه و اساسی می باشد.

حجم پروژه، وجود لایبرری‌های مختلف، آشنایی تیم با ابزار، وجود مستندات و آموزشهای کافی، وجود کامیونتی از جمله مواردی هستند که در انتخاب ابزار برای پروژه بعدی تاثیر گذار هستند.

نویسنده مطلب: سعید غلامی

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.