هوش مصنوعی و زبان های برنامه نویسی (قسمت اول)

زبان های برنامه نویسی بسیاری با ویژگی های گوناگون وجود دارند که متناسب با ویژگی هایشان در پروژه های گوناگون مورد استفاده قرار میگیرند.در زمینه هوش مصنوعی نیز از زبان های گوناگونی استفاده می شود که از جمله معروف ترین انها prolog , python ,lisp, R, c++, java هستندکه در دو پست به بررسی آنها میپردازیم.

زبان R:

یک زبان برنامه‌نویسی و محیط نرم‌افزاری برای محاسبات آماری و علم داده‌ها است، که بر اساس زبان‌های اس و اسکیم پیاده‌سازی شده‌است. این نرم‌افزار متن باز، تحت اجازه‌نامه عمومی همگانی گنو عرضه شده و به رایگان قابل دسترس است.نرم‌افزار R برای اولین بار به عنوان یک پروژه تحقیقاتی توسط راس ایهاکا (Ross Ihaka) و رابرت جنتلمن (Robert Gentleman) نوشته شد، و در حال حاضر توسط گروهی از متخصصان علم آمار به نام “تیم هسته نرم‌افزار R” در حال توسعه است.R، حاوی محدودهٔ گسترده‌ای از تکنیک‌های آماری و قابلیت‌های گرافیکی است. در محیط R، کدهای ویژوال بیسیک، سی، سی++ و فورترن قابلیت اتصال و فراخوانی هنگام اجرای برنامه را دارند و کاربران خبره می‌توانند توسط کدهای سی، مستقیماً اشیا R را تغییر دهند.گرچه نرم‌افزار R اغلب به منظور انجام محاسبات آماری به کار می‌رود، این نرم‌افزار قابل به‌کارگیری در محاسبات ماتریسی نیز است.R، همچنین نرم‌افزار قدرتمندی برای ایجاد اشکال گرافیکی و نمودارهاست.

مشابه پایتون ، R شامل چندین بسته است که به بهبود عملکرد پروژه های یادگیری ماشین کمک می کند. به عنوان مثال Caret با مجموعه عملکردهای خاص خود قابلیت یادگیری R را افزایش می دهد و به ایجاد مدلهای پیش بینی کارآمد کمک می کند. توسعه دهندگان R از بسته های پیشرفته تجزیه و تحلیل داده ها که مراحل قبل و بعد از مدل سازی را برای انجام وظایف خاص مانند اعتبار مدل یا تجسم داده استفاده می کنند ، بهره می برند.اگر تجزیه و تحلیل داده ها در هسته پروژه باشد ، R می تواند به عنوان بهترین انتخاب در نظر گرفته شود زیرا امکان نمونه سازی سریع را فراهم می کند و برای طراحی مدل های یادگیری ماشین با داده ها استفاده شود.

برای شما

زبان lisp:

لیسپ یک زبان برنامه‌نویسی رایانه است که در سال ۱۹۵۸ به وسیلهٔ جان مک‌کارتی ابداع شده‌است. این زبان، مانند زبان برنامه‌نویسی پرولوگ، بیشتر برای برنامه‌نویسی هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه زبان لیسپ از نحو ساده‌ای برخوردار است، تجزیه و پیاده‌سازی آن نسبتاً با سهولت انجام می‌شود.

متن برنامه‌های لیسپ عموماً از نمادها و فهرست‌هایی از نمادها تشکیل می‌شود و بدین خاطر است که این زبان لیسپ (مخفف پردازش فهرست) نامیده شده‌است ودر هوش مصنوعی مورد استفاده قرار میگیردزیرا در زبان های برنامه نویسی هوش مصنوعی ما بیشتر از نوع داده های عددی به سمبل ها احتیاج داریم تا عبارات منطقی و گزاره ها را بررسی کنیم.. این زبان دارای گویش‌های مختلفی است که بعضی از آن‌ها دارای قابلیت‌های شیءگرا نیز هستند. از این میان می‌توان به کامن لیسپ اشاره کرد. در ابتدا لیسپ به عنوان علامتگذاری و نمادسازی ریاضیات و برای برنامه‌نویسی رایانه ابداع شد. این زبان به سرعت مورد توجه برنامه نویسان از جمله برای تحقیقات علمی هوش مصنوعی قرار گرفت. لیسپ یکی از ابتدایی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی می‌باشد و در علوم رایانه بر بسیاری از تفکرات و ایده‌ها پیشگام بود. لیسپ همچنین شامل ساختمان دادهٔ درخت، مدیریت نگهداری اتوماتیک، برنامه‌نویسی پویا، برنامه‌نویسی شیء گرا و کامپایلر مستقل می‌باشد.

نویسنده مطلب: انجمن هوش مصنوعی دانشگاه اصفهان

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.