چگونه برنامه نویس بهتری بشیم؟

برای شما

ابتدا علاقه بعد پول

یکی از اشتباهات رایج در انتخاب برنامه نویسی به عنوان شغل این است که افراد صرفا برای کسب درآمد به سراغ آن می روند. در ابتدا ببینید چقدر به برنامه نویسی علاقه مند هستید؟ برنامه نویسی یک حرفه پر چالش است و به تلاش برای حرفه ای شدن در آن نیاز است. با خودتان صادق باشید. حاضرید تلاش کنید تا به خوبی در آن مهارت کسب کتید؟ البته باید بگویم این چالش ها برای علاقه مندان به برنامه نویسی بسیار لذت بخش هستند. چون در طول انجام کار نتایج تلاش هایتان را می بینید.

برای کسب درآمد از برنامه نویسی باید ابتدا در آن حرفه ای شوید و برای حرفه ای شدن در برنامه نویسی بهتر است به آن علاقه مند باشید به عبارت دیگر اگر به برنامه نویسی علاقه مند باشید مسیر پردرآمدی پیش رو شماست اما اگر بخاطر پول میخواهید برنامه نویس شوید مسیر سختی را پیش رو خواهید داشت.

انتخاب بستر برنامه نویسی برای شروع به یادگیری برنامه نویسی

زمانی که مطمئن شدید که می خواهید با دل و جان و علاقه وقت خود را صرف یادگیری برنامه نویسی کنید، کافی است که انتخاب کنید، در چه زمینه ای می خواهید برنامه نویسی را یاد بگیرید. بستر های برنامه نویسی تا کنون به سه دسته تقسیم شده اند:

  1. برنامه نویسی دسکتاپ
  2. برنامه نویسی تحت وب
  3. برنامه نویسی موبایل

شروع برنامه نویسی با کتاب های خود آموز

در حال حاضر در بازار، کتاب های خودآموز زیادی برای آموزش برنامه نویسی وجود دارد. برای انتخاب کتاب سعی کنید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

برای انتخاب کتاب سعی کنید نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  1. بهتر است کتاب ها به صورت ورک شاپ باشند
  2. بهتر است که نویسنده از نظر توانایی آموزش سرشناس باشد
  3. بهتر است که امکان تمرین کردن در کتاب قرار داده شده باشد
  4. کتاب و محتویات آن بروز باشد

در صورتی که می خواهید با کتاب آموزش برنامه نویسی، شروع به برنامه نویسی کنید سعی داشته باشید یک فرد کمکی به عنوان آموزگار کنار خودتان داشته باشید تا در مشکلات شما را راهنمایی کند. عضویت در انجمن های برنامه نویسی برای مطرح کردن سوالات نیز انتخاب خوبی است.
شروع آموزش برنامه نویسی از طریق اینترنت، کتاب و کلاس امکان پذیر است.

درست برنامه نویسی را یاد بگیرید، کدها را حفظ نکنید

اگر الان شما یک برنامه نویس حرفه ای نیستید مهم نیست، همین که تصمیم گرفته اید تا یک برنامه نویس حرفه ای شوید خودش یک گام طلایی است. همان طور که می دانید برنامه نویسی یک علم است و شما باید آن را کسب کنید و بعد از آن با تمرین، مهارت خود را بالا ببرید.

حفظ کردن کدها از روی کتاب و یا اینترنت نمی تواند از شما یک برنامه نویس حرفه ای بسازد. کدهای برنامه نویسی در واقع زبان مشترک بین برنامه نویس و کامپیوتر هستند پس سعی کنید کدها را متوجه شوید. اگر در ابتدای راه هستید احتمالا کمی برایتان کنگ باشد اما همین که تلاش کنید تا آنها را درک کنید کم کم کدها برایتان معنی دار می شوند.

یادتان باشد برنامه نویسی صرفا کد نویسی نیست. تحلیل نیازها و درک الگوریتم ها و یافتن راه حل برای مسایل و… از جمله موارد مهم در کنار کدنویسی هستند. به عبارت ساده تر وقتی در برنامه نویسی با یک مسئله روبرو می شوید، در ابتدا باید نیازهای آن را درک کنید و به دنبال راه حل برای آنها بگردید؛ بعد از آن با یک زبان برنامه نویسی آنها را به کد تبدیل کرده و پیاده سازی کنید.

زبان‌های سمت کاربر

زبان‌های سمت کاربر نیز شامل زبان c، زبان++c، زبان جاوا و زبان جاوا اسکریپت هستند که هرکدام محبوبیت خاص خود را دارند، هر یک از این تخصص‌ها در جایی می‌تواند به کار آید، به یاد داشته باشید هرگز کسی نمی‌تواند بگید کدام یک از این زبان‌ها بهترین یا کاربردی‌ترین زبان.‌ها هستند چرا که هریک به نوعی مکمل هم‌اند و این همان چیزی است که وسعت و پهنای برنامه نویسی را نشان می‌دهد.

زبان جاوا اسکریپت

در ادامه زبان‌های html و css شما می‌توانید مکلم این‌ها یعنی جاوا اسکریپت را انتخاب کنید؛ این زبان به گفته آمار پرکاربردترین زبان در برنامه‌نویسی است، اما اگر بخواهیم به طور عامیانه این زبان را بازگو کنیم، باید بگویم تمام زیبایی موجود در ساست مانند کشو‌ها و اشکال زیبا و متحرک در سایت با این زبان نوشته می‌شوند.

به دلیل تخصصی بودن نمی‌توان و نمی‌شود همه زبان‌های برنامه نویسی را در این متن تشریح کرد و فقط دو زبان از دو نوع مختلف را در بالا ذکر کردیم، اما باید بدانید که اگر با مفاهیم برنامه نویسی آشنا شوید، می‌توانید محبوب خود را پیدا کنید و به زبان مورد نظر خود برسید.

در ادامه زبان‌های html و css شما می‌توانید مکلم این‌ها یعنی جاوا اسکریپت را انتخاب کنید.

ادیتور‌ها

ادیتور‌ها در واقع همان نرم افزار‌هایی هستند که شما می‌توانید کد‌های هر زبان را در آن محیط بنویسید و ران یا اجرا کنید و نتیجه کار خود را ببینید، معمولا برای هر زبانی یک یا چند ادیتور وجود دارد و برخی ادیتور‌ها نیز هستند که بین چند زبان مشترک است؛ notepad++ , jetbrainsphpstorm دو ادیتور مطرح و کاربردی بازار هستند.

برخی می‌پندارند، چون رشته تحصیلشان کامپیوتر یا رشته‌های زبر مجموعه آن نیست پس هرگز نمی‌توانند در برنامه نویسی موفق باشند، اما این تفکر از اساس اشتباه است، بسیاری از برنامه نویسان بزرگ دنیا رشته تحصیلیشان بسیار دور از کامپیوتر بود یا اصلاً تحصیلات دانشگاهی را نداشته‌اند، اما توانستند با پیگیری و تمرین از منابع باز و آزاد به هدف خود برسند.

استارت آپ‌ها

استارت آپ‌ها امروزه یکی از مهمترین و جذاب‌ترین اهداف جوانان قرن حاضر است که در بازار اقتصادی و نا به سامان می‌تواند هم نیاز‌های خیل عظیمی از مردم و جامعه را برطرف کند و هم یک منبع بسیار شیرین برای درآمد باشد، استارت‌های بزرگی، چون اسنپ، جابینجا، کافه بازار و خیلی‌های دیگر از این استارت آپ‌ها هستند که سازندگان آن با یک ایده ناب توانستند به همه سقف آرزو‌های خود برسند.

با همه این تفاسیر و گفته شده‌ها اگر شما علاقه خود یعنی برنامه نویسی را پیدا کرده‌اید و حاضرید برای رسیدن به آن با چالش‌های بزرگ و سختی‌های بزرگ‌تر را دست و پنجه‌ای زیاد نرم بگیرید، پس می‌توانید با سرچ کردن در اینترنت شروع کنید و با مطالعه مقاله‌ها، وبلاگ‌ها و سایت‌های مرتبط به مرور با واژه‌ها آشنا تا بتوانید کلیات و جزئیات را دستگیر کنید.

برای آموزش های بیشتر با ما همراه باشید.

نویسنده مطلب: پِرسُنال ادمین

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.