۵ راهکار موثر برای ایجاد انگیزه در مسیر تقویت مهارت برنامه نویسی

شاید برای شما هم پیش اومده که یک برنامه نویس یا طراح سایت را به عنوان نیروی تازه استخدام می‌کنید و تا مدت زیادی هم از کار و روند پیشرفت اون‌ها راضی هستید، ولی ممکنه بعد از مدتی، این پیشرفت کند بشه و یا به صفر هم برسه.

این موضوع در هر رشته‌ای ممکنه پیش بیاد و کاملا طبیعیه، همه ما ممکنه بعد از انجام یک کار برای یک مدت طولانی بی انگیزه بشیم و دیگه تمایلی برای ادامه اون کار نداشته باشیم.

یکی از راه حل‌های ساده اینه که خیلی راحت از اون کارمند دست بکشیم و به فکر استخدام یک نیروی جدید باشیم ولی این کار فقط باعث میشه انجام پروژه‌ها عقب بیفته و یک نیروی قابل اعتماد رو هم از دست بدید. شما می‌تونین با پیشنهاد چند راهکار، به برنامه نویس عزیزتون این فرصت رو بدید که انگیزه خودش رو پیدا کنه و به مسیر درست برگرده. در این مقاله چند راهکار موثر به شما معرفی میشه تا راحت تر بتونید مشکل برنامه نویس خودتون رو حل کنید.

برنامه نویسی می‌تونه جذاب باشه :)
برنامه نویسی می‌تونه جذاب باشه 🙂

۱. توجه به علاقه و ترجیح شخصی

یکی از اصول رهبری و مدیریت یک مجموعه اینه که به علاقه شخصی یک کارمند توجه ویژه داشته باشید، ممکنه وظیفه‌ای که شما از کارمندتون انتظار دارید برای اون کار خیلی راحتی باشه و رفته رفته با انجام این وظیفه دلسرد میشه و انگیزه خودش رو از دست میده، گاهی وقتا پیش میاد که خود شخص هم از این موضوع آگاه نیست و شما به عنوان مدیر، باید حواستون به حال کارمندتون باشه، میتونین خیلی راحت این مسئله رو باهاش در میون بگذارید و با یک صحبت ساده این مورد رو بهش گوشزد کنین.

این کار حداقل دو مزیت می‌تونه داشته باشه، اول اینکه برنامه نویس شما به جستجو در درون خودش می‌پردازه و علاقه شخصیش رو پیدامی‌کنه و دوم هم شما به کارمندتون حس ارزشمند بودن رو القا کردید و مطمئن باشید در شیوه انجام وظایفش موثر خواهد بود.

۲. دنبال کردن یک دوره آموزشی متفاوت

برنامه نویسی دنیای گسترده‌ای از زبان‌های مختلف هست که هرکدوم کاربرد خاص خودش رو داره. شما می‌تونین با در نظر گرفتن حیطه کاری و سطح برنامه نویس خودتون، زبان برنامه نویسی متفاوتی رو پیشنهاد بدید. دوره‌های آموزشی زیادی رو میتونین پیدا کنین و در اختیارش بذارید، چه فارسی و چه انگلیسی، که اگر انگلیسی باشه که خیلی مفیدتر هست. توصیه میشه این دوره، پروژه محور باشه و در نهایت، نتیجه این دوره، یک نمونه کار برای ادامه این مسیر هست که راه رو ساده‌تر میکنه.

۳. بازی‌های رایانه‌ای یا موبایل

معمولا برنامه نویس‌ها یا کسانی که به رایانه علاقه زیادی دارن، همیشه بازی‌های رایانه ای و موبایل رو دنبال می‌کنن و حتما بازی‌های جدید رو امتحان می‌کنن. شما می‌تونین به عنوان یک پیشنهاد دوستانه در زمان آزاد کارمندتون، بازی‌هایی که در تقویت مهارت برنامه نویسی موثر هستن رو معرفی کنین و مطمئن باشین حتما برای یک بار هم که شده امتحانش میکنه.

برای شما

۴. عضویت در یکی از وب‌سایت های جامع برنامه نویسی

Code Chef :) یکی از بهترین وب‌سایت‌های تقویت مهارت برنامه نویسی
Code Chef 🙂 یکی از بهترین وب‌سایت‌های تقویت مهارت برنامه نویسی

وب‌سایت‌های زیادی هستن که با استفاده از طرح معما و چالش‌های مختلف، هم باعث تقویت مهارت برنامه نویسی میشن و هم یجور سرگرمی و تفریح هستن.

در مقاله‌ای جداگانه به شکل مفصل درمورد چند وب‌سایت جامع صحبت خواهیم کرد. این وب‌سایت‌ها یجور جامعه برنامه نویسان زبان‌های برنامه نویسی مختلف هستن، قابلیت سطح بندی دارن و متناسب با سطح هر برنامه نویس، چالش های جدیدی رو برای هر شخص ایجاد میکنن. حتی بخش رقابتی هم دارن و با شرکت در این بخش، روند پیشرفت یادگیری برنامه نویس سریعتر خواهد شد.

در صورتی که شما چند کارمند در بخش برنامه نویسی دارید، می‌تونید با استفاده از همین وب‌سایت‌ها و برگزاری یک مسابقه کوچک، اون‌ها رو تشویق به فعالیت هرچه بیشتر کنید.

۵.تعریف یک پروژه کاملا متفاوت

اگر تا به حال زمینه فعالیت تیم شما فقط طراحی وب سایت یا برنامه نویسی با یک فریم‌ورک خاص بوده، بهتره کمی تنوع بدید. تعریف یک پروژه تمرینی می‌تونه شروع این تحول باشه. مسلما برای این کار نیاز به یادگیری هست و ممکنه به یک پروسه طولانی مدت تبدیل بشه، اما نتیجه کاملا امیدوارکننده خواهد بود. این کار رو می‌تونید در ابعاد کوچک‌تر هم انجام بدید، اگر همیشه از یک قالب خاص و یا از یک محیط برنامه نویسی خاص استفاده می‌کردید، با تغییر اون می‌تونید چالشی رو برای تیم ایجاد کنین که باعث پیشرفت خواهد شد.


انگیزه در روند یادگیری و توسعه فردی نقش موثری ایفا می‌کنه و شما به عنوان مدیریت مجموعه با استفاده از راه‌های مختلفی می‌تونین این انگیزه رو زنده نگه دارید. با استفاده از این چند راهکار، می‌توانید به برنامه نویسان خود کمک کنید و در نتیجه تیم خود را به هدف مجموعه نزدیکتر کنید.

البته نکته مهمی که باید توجه زیادی بهش داشته باشید اینه که، شما متناسب با پشتکار و اخلاق هر شخص می‌تونید از راهکار‌های متفاوتی استفاده کنید، اگر کارمند شما علاقه‌ای به یادگیری ندارد، مطمئنا شما نمی‌تونید به هیچ وجه اون رو مجبور به انجام کاری کنید و باید به فکر راهکار‌های متفاوتی باشید که هم شما را به هدفی که مد نظر دارید نزدیک کند و هم کارمند راضی باشد.

نویسنده مطلب: پریا جعفری

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.