۵ زمینه کاری برای کسب درآمد از برنامه نویسی پایتون

برنامه نویسی شغل تعامل با کامپیوتر و نوشتن دستوراتی که کامپیوتر آن‌ها را درک کند محسوب می‌شود.

اگر شخصی مهارت خوبی در برنامه نویسی داشته باشد تقریباً می‌تواند مطمئن باشد که با مشکل بیکاری مواجه نخواهد شد. بنابراین شما هم ممکن است به فکر یادگیری برنامه نویسی و کسب درآمد از طریق آن افتاده باشید.

فارغ از کسب درآمد، تمایل کاربران عادی کامپیوتر نیز برای یادگیری برنامه نویسی و بهره بردن از مزیت‌های آن در حال افزایش است.

در دنیای کامپیوتر، زبان‌های برنامه‌ نویسی مختلفی با کاربردهای گوناگون وجود دارند. از مهندسان ناسا که ربات‌های خود را روی سطح کره مریخ کنترل می‌کنند، تا توسعه دهندگان وبسایت و بازی‌های آنلاین، همه و همه با زبان‌های برنامه نویسی سروکار دارند.

برای شما

یکی از زبان‌های برنامه نویسی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته، پایتون است.

این زبان توسط خیدو فان روسوم، یک برنامه نویس هلندی در سال ۱۹۹۱ منتشر شد و هم‌اکنون توسعه آن زیر نظر بنیاد نرم‌افزاری پایتون انجام می‌شود.

محبوبیت پایتون، هر سال بیشتر از سال قبل می‌شود و توسعه دهندگان بیشتری به یادگیری این زبان روی می‌آورند.

شما هم می‌توانید با استفاده از دوره‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس یادگیری پایتون را آغاز کنید!

پایتون، آمار و ارقام چه می‌گویند؟

در سال ۲۰۲۰ از پایتون به عنوان اولین زبان برنامه نویسی که هر توسعه‌دهنده‌ای باید به فراگیری آن بپردازد، یاد شده است.

طبق گزارش سال ۲۰۲۰ سایت stackoverflow که جامعه‌ای برای ارتباط برنامه نویسان و حل مشکلات برنامه نویسی محسوب می‌شود، بیشترین تمایل برای فراگیری یک زبان برنامه نویسی جدید توسط توسعه‌دهندگان، به پایتون تعلق دارد.

طبق شاخص تیوب، که شاخصی برای رتبه‌بندی زبان‌های برنامه نویسی طبق مشخصه‌هایی نظیر تعداد برنامه نویس‌ها و تعداد دوره‌های آموزشی است، امروز پایتون پس از زبان C در رتبه دوم قرارد دارد که نسبت به سال گذشته با رشدی ۱۷/۲ درصدی مواجه شده است.

در گزارشی دیگر ماکروسافت اعلام کرده که در میان زبان‌های محبوب برنامه نویسی در گیت‌هاب، پایتون رتبه دوم را دارد.

پس همان طور که متوجه شدید، علاقه به یادگیری و ورود به بازار کار پایتون به شدت در حال گسترش است.

درآمد برنامه نویس پایتون چقدر است؟

طبق آماری که تا این زمان از سال ۲۰۲۱ منتشر شده، در کشور امریکا برنامه نویس پایتون از درامد متوسط حدوداً ۱۰۹ هزار دلاری در سال برخوردار است، و این پایتون را به سومین زبان پردرآمد پس از روبی و c++ تبدیل می‌کند.

درآمد برنامه نویس پایتون در ایران

درامد برنامه نویسان با توجه به سطح آنان (Junior یا Senior بودن) متفاوت است. معمولاً برنامه نویس Junior از برنامه نویس ارشد یا Senior حقوق کمتری دریافت می‌کند.

بازار کار پایتون در ایران از رونق خوبی برخوردار است و برنامه نویسان پایتون حقوق نسبتاً بالایی دریافت می‌کنند. یک برنامه نویس ارشد پایتون در ایران بسته به نوع پروژه می‌تواند بین ۸ تا ۲۵ میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشد.

اما پایتون چه کاربردهایی در دنیای واقعی دارد؟ آیا در پشت صحنه برنامه‌های مورد استفاده ما هم پایتون قرار دارد؟

کاربردهای پایتون در دنیا

پایتون یک زبان سطح‌بالا، همه‌کاره و تطبیق‌پذیر است.

همان طور که تعریف بالا از زبان پایتون نشان می‌دهد، شما می‌توانید از پایتون برای رسیدن به اهداف مختلفی از توسعه وب گرفته تا تحلیل داده و یادگیری ماشین استفاده کنید. پایتون از یک پتانسیل بی‌پایان برای استفاده در دنیا بهره می‌برد.

در میان شرکت‌هایی که از پایتون برای توسعه و پیاده‌سازی محصولات خود استفاده می‌کنند، نام‌های بزرگی را مشاهده خواهید کرد، گوگل، فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام، اسپاتیفای و نتفلیکس!

گوگل از همان ابتدا از پایتون استفاده می‌کرده و خیدو فان روسوم سال‌ها در گوگل مشغول به کار بوده است!

اینستاگرام عاشق پایتون است! چرا که چارچوب نرم‌افزاری جنگو که اینستاگرام از آن استفاده می‌کند تماماً به وسیله پایتون نوشته شده است.

اسپاتیفای از پایتون برای پیاده سازی سیستم پیشنهاد موسیقی به کاربران خود بهره می‌برد.

اما شما با مهارت‌های خود در زمینه پایتون چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

زمینه‌های کاری پایتون

در این قسمت زمینه‌های کاری پایتون، زیرشاخه‌های آن‌ها و مواردی که با یادگیری آن‌ها به مهارت لازم دست پیدا خواهید کرد را با هم مرور می‌کنیم:

۱. توسعه نرم‌افزار

مجموعه‌ای از چارچوب‌های نرم‌افزاری توسط پایتون نوشته شده‌اند که به وسیله‌ آن‌ها قادر به ساخت تقریباً هر نوع نرم‌افزار و اپلیکیشنی خواهید بود:

توسعه وب

توسعه وب یکی از پرتقاضاترین مهارت‌ها در بازار کار پایتون است.

چارچوب‌های نرم‌افزاری و فریمورک تحت وب نظیر Django، FastAPI، Flask و Tornado برای طراحی وبسایت‌ها و وب اپلیکیشن‌های زیبا و کاربردی‌ به شما کمک می‌کنند.

توسعه واسط خط فرمان

واسط‌های خط فرمان که برای برقرای ارتباط با سیستم‌عامل‌ها و انجام دستورهای خاص به وسیله تایپ کردن استفاده می‌شوند، به وسیله پایتون قابل پیاده سازی هستند.

کتابخانه‌هایی نظیر Click، Typer و argparse برای پیاده سازی خط فرمان‌های زیبا که استفاده از آن‌ها راحت نیز باشد، بسیار مناسب هستند.

توسعه رابط کاربری گرافیکی

طراحی رابط‌های کاربری گرافیکی سنتی برای سیستم‌های دسکتاپ، یکی دیگر از کاربردهای جذاب پایتون است. اگر علاقه‌ای به پیاده‌سازی رابط‌های گرافیکی دارید، پایتون با داشتن چارچوب‌های نرم‌افزاری و کتابخانه‌های فوق‌العاده نظیر PySimpleGUI، Kivy و PyQt به شما کمک می‌کند.

توسعه بازی

در طراحی باز‌ی‌ها مفاهیم برنامه نویسی از قبیل حلقه‌ها، متغیرها و عبارات شرطی به کار گرفته می‌شوند. بنابراین طراحی بازی برای بکارگیری مفاهیم برنامه نویسی در کنار یکدیگر، بسیار مناسب است.

پایتون به شما ابزار مناسبی برای پیاده سازی بازی‌های آرکید، معمایی و ماجراجویی ارائه می‌دهد. همچنین بازی‌های کلاسیکی نظیر دوز نیز گزینه مناسبی برای پیاده‌سازی به وسیله پایتون هستند.

یادگیری کتابخانه‌هایی نظیر Arcade، PyGame و Pyglet به شما برای ساخت بازی‌های کامپیوتری کمک خواهد کرد.

۲. علم داده‌ها، ریاضیات و هوش مصنوعی

علم داده‌ها با مرتب‌سازی، آماده‌سازی و تحلیل داده‌ها برای کسب دانش از آن‌ها سروکار دارد. علم داده‌ها ترکیبی از آمار، ریاضیات، برنامه نویسی و تکنیک‌های حل مسئله است.

پایتون یک نقش کلیدی در علم داده‌ها بازی ‌می‌کند و در میان دانشمندان بسیار محبوب است. تقریباً قادر به طراحی راه حل برای هر مسئله‌ای در زمینه ریاضیات و داده‌ها به وسیله پایتون خواهید بود.

پایتون شامل ابزارهایی برای یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، تحلیل داده و نمایش آن‌ها است.

همچنین پایتون دارای ابزارهای کارامدی برای جمع‌آوری داده، داده کاوی و دستکاری داده‌ها نیز است.

یادگیری ماشین

یادگیری ماشین دروازه ورود به دنیای هوش مصنوعی محسوب می‌شود. یادگیری ماشین به طراحی سیستم‌هایی می‌پردازد که از طریق تجربه قادر به یادگیری و بهبود آن خواهند بود. در پایتون کتابخانه‌هایی نظیر scikit-learn، Keras و NLTK برای یادگیری ماشین استفاده می‌شود.

علم محاسبه

دانشمندان از ابرکامپیوترها برای تأمین توان پردازشی به منظور حل مسائل پیچیده استفاده می‌کنند. پایتون با داشتن کتابخانه‌هایی نظیر NumPy و SciPy به دانشمندان در زمینه انجام محاسبات پیچیده کمک می‌کند.

تحلیل و نمایش داده

تحلیل داده شامل جمع‌آوری،‌ اصلاح یا تبدیل داده‌ها و مدل‌سازی است. نمایش داده نیز شامل نمایش گرافیکی داده‌ها است که برای ارائه به مخاطب و درک بهتر آمار و ارقام بسیار حیاتی محسوب می‌شود. به وسیله پایتون و کتابخانه‌هایی مانند Dash، pandas و Matplotlib قادر به کار با داده‌ها خواهید بود.

وب اسکرپینگ

یکی از منابع اصلی کسب دانش، فضای وب است. برای تحلیل داده‌های خام که در وب جمع‌آوری می‌شوند، از ابزاری به نام وب اسکرپینگ استفاده می‌شود.

پایتون از ابزار و کتابخانه‌های فوق‌العاده‌ای برای جمع آوری داده از فضای وب بهره می‌برد. Beautiful Soup، Scrapy و requests برخی از این کتابخانه‌ها هستند.

۳. سرعت بخشیدن و خودکارسازی جریان کاری

کامپیوترها به شدت برای خودکار سازی فرایندهای تکراری و خسته‌کننده مناسب هستند. به وسیله پایتون قادر به اتوماتیک‌سازی بسیاری از وظایف در جریان کاری خود و افزایش بهره‌وری خواهید بود:

· به وسیله کتابخانه‌هایی مانند Ansible و Docker Compose قادر به مدیریت عملیات توسعه نرم افزارهای خود هستید.

· به کمک کتابخانه‌هایی مانند pip، pipx، conda و Pipenv قادر به فراهم آوردن محیط کاری کارامد و مؤثر برای خود و هم‌تیمی‌های خود خواهید بود.

· کتابخانه‌های Flit، Poetry و Twine برای مدیریت پکیج‌ها و توزیع سریع و راحت محصولات نوشته شده با پایتون در میان کاربران نهایی کاربرد دارند.

۴. سیستم‌های پایگاه داده

بیشتر اپلیکیشن‌هایی که توسط برنامه نویسان توسعه داده می‌شوند به نوعی با داده سروکار دارند. این تعامل با داده عموماً از طریق سیستم‌ مدیریت پایگاه داده یا DBMS صورت می‌گیرد.

در بازار کار پایتون احتیاج به افرادی برای کار با کتابخانه‌های مرتبط با پایگاه داده‌ها احساس می‌شود.

در اینجا نام برخی از این کتابخانه‌ها و پایگاه داده مربوط به آن را مشاهده خواهید کرد:

کتابخانه پایتون

پایگاه داده

MongoEngine

MongoDB

SQLAlchemy

SQL

MySQL Connector/Python

MySQL

۵. تست نرم‌افزار

متأسفانه برنامه نویس‌ها گاهی اشتباه می‌کنند! بنابراین بعد از طراحی و پیاده‌سازی یک نرم‌افزار، باید آن را به افراد متخصص برای تست و پیدا کردن باگ‌ها سپرد:

پایتون ابزارهایی برای تست مداوم و خودکار برنامه‌ها نظیر doctest، pytest و tox ارائه کرده است.

پس همانطور که مشاهده کردید، برای برنامه نویس پایتون تقریباً محدودیتی در زمینه کاری وجود ندارد.

زمینه‌های کاری پایتون بسیار محبوب و پراستفاده هستند و اگر برنامه نویس پایتون در کار خود خبره باشد، استفاده از دانش او همواره متقاضی دارد.

به یادگیری پایتون علاقمند هستید؟

ممکن است شما هم به یادگیری و ورود به بازار کار پایتون علاقمند شده باشید.

سایت فرادرس به عنوان مرکز آموزش آنلاین دروس دانشگاهی، به آموزش زبان برنامه نویسی پایتون توسط اساتید خبره می‌پردازد.

نویسنده مطلب: نویسنده

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.