آموزش برنامه نویسی بلاک چین — معرفی 9 زبان برنامه نویسی بلاک چین

برنامه نویسی بلاک چین
برنامه نویسی بلاک چین

این روز‌ها در شبکه‌های اجتماعی و دنیای اینترنت از بلاک چین صحبت‌های زیادی می‌شود. کسب‌وکارهای زیادی با اختصاص بودجه به بخش تحقیق و توسعه خود، در راستای پیاده سازی پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین گام برداشته‌اند.

یادگیری مفهوم بلاکچین و پیاده سازی آن برای بسیاری از شرکت‌ها تبدیل به یک هدف اصلی در کسب‌وکارشان شده و شرکت‌ها در این زمینه به رقابت با یکدیگر مشغول هستند.

برای شما

بلاک چین یک تکنولوژی است که مبتنی بر تمرکززدایی طراحی شده است. در واقع داده‌های ذخیره شده روی پلتفرم مبتنی بر بلاک چین، در یک مرکز خاص ذخیره نمی‌شوند. داده‌ها روی بلوک‌های مختلفی ذخیره شده و یک مرکز یا شرکت خاص وظیفه کنترل داده‌ها را بر عهده ندارد.

این مدل از ذخیره داده‌ها، می‌تواند با امنیت بیشتری همراه باشد و حریم خصوصی کاربران نیز کمتر به خطر بیفتد.

برای پیاده سازی پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین، باید از زبان‌های برنامه نویسی و سایر تکنولوژی‌های وابسته به آن استفاده کرد. در واقع یادگیری زبان‌های برنامه نویسی مرتبط با بلاک چین، اولین گام برای ورود به این عرصه محسوب می‌شود.

تکنولوژی بلاک چین چیست؟

قبل از پرداختن به آموزش برنامه نویسی بلاک چین، بهتر است با تکنولوژی بلاک چین آشنا شوید.

احتمالاً نام تکنولوژی بلاک چین به گوشتان خورده است. بلاک چین این روزها به شدت مورد بحث قرار می‌گیرد، چرا که آینده دنیای فناوری به این موضوع گره خورده است. در طول این سال‌ها، بلاک چین کمک کرده است تا کسب‌وکارها از شیوه‌های سنتی رهایی پیدا کرده و با موقعیت‌های بهتری در زمینه کسب‌وکار خود مواجه شوند.

به طور سنتی شرکت‌ها یا افرادی به عنوان بازیگر میانی، داده‌ها را کنترل می‌کردند. برای مثال، کمپانی فیسبوک به عنوان یک عامل میانی بین کاربران و تبلیغ کنندگان ایفای نقش می‌کند. در مثالی دیگر می‌توان از بانک‌ها به عنوان واسط بین افراد متقاضی وام و افراد اعطاکننده وام نام برد.

مشکل این روش این است که شرکت‌هایی مانند فیسبوک یا بانک‌ها علاوه بر کنترل داده‌ها، قیمت‌ها را نیز کنترل می‌کنند و از نظر فنی مالکیت داده‌ها با این شرکت‌ها است. در واقع داده‌ها در یک مرکز ذخیره و پردازش می‌شوند. این موضوع می‌تواند قدرت زیادی به شرکت‌های میانی بدهد. کاربران باید به این شرکت‌ها اعتماد کرده و شرکت‌ها نیز اخلاق را در زمینه کنترل و مالکیت داده‌ها رعایت کنند. شرکت‌ها باید منافع کاربران را در نظر گرفته و به حریم خصوصی آن‌ها احترام بگذارند.

بلاک چین به وجود آمد تا از تمرکز داده‌ها در یک شرکت جلوگیری کرده و در واقع داده‌ها را بتوان در چند مرکز توزیع شده ذخیره کرد.

برای این که بهتر با مفهوم تکنولوژی بلاک چین آشنا شوید، مثالی از تکنولوژی تورنت ذکر می‌کنیم. در این تکنولوژی، مالک هیچ فایلی یک فرد خاص نیست. در تورنت یک نوع تکنولوژی همتا به همتا پیاده سازی شده است و کپی‌های متنوعی از یک فایل در کامپیوترهای کاربران مختلف ذخیره شده است. بنابراین هیچ فرد کنترل کاملی بر یک فایل ندارد. این نوع از معماری (معماری همتا به همتا) بسیار مقیاس پذیر بوده و مقاومت بالایی در مقابل از دست رفتن فایل در آن وجود دارد.

اساساً در بلاک چین نیز از چنین ایده‌ای استفاده شده است و پایگاه‌های داده به صورت تمرکززدایی شده طراحی شده است. در مثال‌هایی که پیش‌تر ذکر کردیم، بلاک چین می‌تواند مزایای زیر را داشته باشد:

· می‌توانید مستقیماً به افراد متقاضی وام متصل شده و به بانک به عنوان یک عامل میانی متصل نشوید. بنابراین سود بیشتری نصیب شما خواهد شد.

· می‌توانید مستقیماً به تبلیغ کنندگان متصل شده و به آن‌ها بگویید که چه نوع تبلیغی برای شما مناسب است. بنابراین به فیسبوک و چارچوب‌های تبلیغات آن‌ها نیازی نخواهید داشت.

تکنولوژی بلاک چین
تکنولوژی بلاک چین

با مثال دیگری می‌توان نحوه کار تکنولوژی بلاک چین را توضیح داد. ممکنن است تا بحال با گوگل داک (Google Doc) کار کرده باشید. گوگل این پلتفرم را برای کار با اسناد طراحی کرده است. زمانی که یک سند را در گوگل داک ایجاد می‌کنید و آن را با تعدادی از کاربران به اشتراک می‌گذارید، سند مورد نظر به جای کپی و منتقل شدن میان کاربران، بین آن‌ها توزیع می‌شود.

این نوع از توزیع شدن منجر به ساخت زنجیره‌ای از توزیع تمرکززدایی شده می‌شود. در واقع تمامی کاربران می‌توانند به طور هم زمان به سند مورد نظر دسترسی داشته باشند. تمامی تغییراتی که در سند مورد نظر انجام می‌شود به طور بلادرنگ اعمال شده و توسط تمامی کاربران مشاهده می‌شود. هیچ کاربری مجبور نیست تا برای مشاهده تغییرات منتظر بماند.

تمامی این کارها به صورت اتوماتیک انجام شده و شما متوجه انجام پردازش‌ها در پشت صحنه نخواهید شد.

بلاک چین را می‌توان به عنوان پایگاه داده‌ای در نظر گرفت که از بلوک‌های داده رمزگذاری شده تشکیل شده است. این بلوک‌ها به هم متصل شده و یک کلونی واحد را تشکیل می‌دهند.

بنابراین می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌های بلاک چین را در موارد زیر خلاصه کرد:

· داده‌های دیجیتال به جای کپی شدن و انتقال بین کابران، بین آن‌ها توزیع می‌شوند

· داده‌ها به صورت غیرتمرکززدایی شده ذخیره می شوند، بنابراین می‌توان به صورت بلادرنگ به داده‌ها دسترسی داشت

· یکپارچگی داده‌ها در بلاک چین حفظ می‌شود

· ویژگی‌های امنیتی بلاک چین آن را تبدیل به یک تکنولوژی فوق‌العاده کرده است

اگر می‌خواهید بهتر با نحوه عملکرد تکنولوژی بلاک چین آشنا شوید، به شما توصیه می‌کنیم به صفحه زیر در فرادرس مراجعه کنید.

چگونه می‌ توان به یک برنامه نویس بلاک چین تبدیل شد؟

در این قسمت از آموزش برنامه نویسی بلاک چین، مراحل تبدیل شدن به یک برنامه نویس بلاک چین مطرح خواهد شد.

  • یادگیری اصول بلاک چین
  • یادگیری نحوه کار فرآیندهای بلاک چین
  • یادگیری زبان‌ برنامه نویسی
  • یادگیری قراردهای هوشمند
  • یادگیری مباحث وابسته به بلاک چین
  • همواره به دنبال یادگیری بیشتر باشید

زبان‌ هایی که یادگیری آن‌ ها را باید برای برنامه نویسی بلاک چین در نظر بگیرید

تعدادی از زبان‌های برنامه نویسی بلاک چین
تعدادی از زبان‌های برنامه نویسی بلاک چین

۱. جاوا (JAVA)

جاوا زبان رسمی توسعه برنامه‌های اندروید محسوب می‌شود و یک گزینه مناسب برای توسعه بک اند (سمت سرور) نیز محسوب می‌شود. همچنین جاوا به عنوان یکی از زبان‌های برتر برای آموزش برنامه نویسی بلاک چین نیز در نظر گرفته می‌شود.

در طراحی سینتکس جاوا از ویژگی‌های سینتکس زبان سی الهام گرفته شده است. از جاوا به طور خاص در طراحی اپلیکیشن‌های تمرکززدایی شده استفاده می‌شود، چرا که جاوا دارای ویژگی‌های زیر است:

· پشتیبانی از برنامه نویسی شی گرا

· آسان بودن مدیریت حافظه با استفاده از جاوا

· وجود کتابخانه‌های فراوان در جاوا

۲. پایتون (Python)

از زبان پایتون در زمینه‌های مختلفی از برنامه نویسی بلاک چین استفاده می‌شود. از توسعه اپلیکیشن‌های مربوط به اینترنت اشیا گرفته تا سرورهای شبکه و همچنین استفاده از بلاک چین به عنوان یک سرویس، می‌توان از پایتون بهره مند شد.

پایتون در سال ۱۹۹۱ متولد شده و از آن به طور گسترده در توسعه اپلیکیشن‌های تمرکززدایی شده و اپلیکیشن‌های مربوط به قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. دلیل استفاده از پایتون در این حوزه، به ویژگی‌های منحصر به فرد آن باز می‌گردد:

· یادگیری برنامه نویسی بلاک چین با استفاده از پایتون بسیار آسان است

· توانایی برنامه نویسی با متودولوژی‌های مختلف در پایتون

· متن باز بودن پایتون

· توسعه نمونه‌های اولیه مربوط به برنامه‌های بلاک چین با استفاده از زبان پایتون بسیار ساده است

اگر بخواهیم پروژه‌های مربوط به بلاک چین که در آن‌ها از زبان پایتون استفاده شده است را نام ببریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

· NEO

· Steem

· Hyperledger Fabric

۳. جاوا اسکریپت (JavaScript)

جاوا اسکریپت به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در زمینه طراحی سایت، ساخت اپلیکیشن و توسعه بازی‌های کامپیوتری در نظر گرفته می‌شود. همچنین جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان‌هایی است که برای برنامه نویسی بلاک چین می‌توانید در نظر بگیرید.

چارچوب‌های نرم افزاری (Frameworks) قدرتمندی مانند نود جی اس (Node.js) به زبان جاوا اسکریپت نوشته شده است. برنامه نویسی بلاک چین با جاوا اسکریپت مزایای زیای دارد از جمله:

· با استفاده از جاوا اسکریپت می‌توان اپلیکیشن‌های بلاک چین را سریع‌تر طراحی و به بازار عرضه کرد

· می‌توان با جاوا اسکریپت، اپلیکیشن‌های بلاک چین به شدت مقیاس پذیری را توسعه داد

· اپلیکیشن‌های طراحی شده با جاوا اسکریپت را می‌توان به سادگی با سایر پلتفرم‌ها یکپارچه کرد

۴. پی اچ پی (PHP)

پی اچ پی در سال ۱۹۹۵ معرفی شده و یکی دیگر از زبان‌های فوق‌العاده‌ای است که می‌توانید برای برنامه نویسی بلاک چین از آن استفاده کنید.

تقریباً هر کمپانی فعال در زمینه اپلیکیشن‌های موبایل، استفاده از زبان پی اچ پی را برای توسعه راه‌ حل‌های مبتنی بر بلاک چین در نظر می‌گیرد.

ویژگی‌های مبتنی بر شی گرایی زیادی در پی اچ پی وجود دارد. همچنین جامعه بزرگی از برنامه نویسان از پی اچ پی استفاده کرده و می‌توانید از پشتیبانی آن‌ها در توسعه برنامه‌های خود بهره مند شوید. با استفاده از پی اچ پی‌ می‌توانید راه حل‌های پیچیده‌ی مبتنی بر بلاک چین را به آسانی پیاده سازی کنید.

برای شروع یادگیری زبان‌های برنامه نویسی بلاک چین به صفحات زیر در فرادرس مراجعه کنید.

۵. سی پلاس پلاس (C++)

سی پلاس پلاس در بلاک چین
سی پلاس پلاس در بلاک چین

یادگیری زبان سی پلاس پلاس، یکی از بهترین راه‌های شروع برنامه نویسی بلاک چین است. سی پلاس پلاس در سال ۱۹۸۵ توسط یک دانشمند علوم کامپیوتر به نام بی‌یارنه استراس‌تروپ توسعه داده شد. سی پلاس پلاس یکی از بهتر‌ین زبان‌هایی است که برای توسعه اپلیکیشن‌های مربوط به رمزارزها استفاده می‌شود.

زبان سی پلاس پلاس از متودولوژی شی گرایی پشتیبانی کرده و برای توسعه رمزارزهایی مانند بیتکوین استفاده می‌شود. بعضی از مهم‌ترین ویژگی‌های سی پلاس پلاس عبارت‌اند از:

· استفاده بهینه از پردازنده و کنترل آسان حافظه

· آسان بودن اجرا چندین نخ (thread) به صورت همزمان

· وجود قابلیت چند ریختی برای بهبود عملکرد

· قابلیت جداسازی کد (به معنای عدم تأثیر تغییرات کد در قسمتی از برنامه روی کد قسمت‌های دیگر)

۶. سی شارپ (C#)

سی شارپ توسط کمپانی بزرگ مایکروسافت توسعه داده شده است. سی شارپ را می‌توان به عنوان جایگزینی برای زبان‌ جاوا به منظور استفاده در آموزش برنامه نویسی بلاک چین در نظر گرفت. سی شارپ از برنامه نویسی شی گرا پشتیبانی کرده و می‌توان از آن برای توسعه نرم افزارهای مبتنی بر سرویس ابری، نرم افزارهای سازمانی و توسعه چند سکویی (cross platform development) استفاده کرد.

در سی شارپ، تکنولوژی‌هایی از زبان سی، اس کیو ال و دات نت وجود دارد. سی شارپ به دلایل زیر برای برنامه نویسی بلاک چین بسیار مناسب است:

· یک زبان متن باز است

· یادگیری و فهم سینتکس آن بسیار ساده است

· می‌توان با استفاده از آن کدهای قابل حمل و اجرا در دستگاه‌های مختلف را نوشت

از زبان سی شارپ به طور عمده برای ساخت نرم افزارهای تمرکززدایی شده و نرم افزارهای مربوط به قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. همچنین زیرساخت‌های مربوط به محیط بلاک چین نیز با استفاده از سی شارپ پیاده سازی می‌شود.

۷. گو (Go)

زبان برنامه نویسی گو نیز یک زبان موفق در زمینه پروژه‌های مربوط به بلاک چین در نظر گرفته می‌شود. در زبان گو از بهترین ویژگی‌های جاوا اسکریپت و پایتون استفاده شده است. بنابراین گو یک زبان کاربر پسند، مقیاس پذیر، انعطاف پذیر و سریع است. به دلیل وجود چنین ویژگی‌هایی در گو، می‌توان از آن برای برنامه نویسی بلاک چین استفاده کرد.

۸. روبی (Ruby)

روبی بهترین زبانی است که می‌توانید با استفاده از آن کسب‌وکار بلاک چین خود را راه اندازی کنید. روبی در اواسط دهه ۹۰ توسعه داده شده و یک زبان همه منظوره و سطح بالا محسوب می‌شود. با استفاده از روبی می‌توان نمونه‌های اولیه پروژه‌های بلاک چین را به صورت مؤثر و کارا پیاده سازی کرد. همچنین می‌توان پلاگین شخص ثالث را به خوبی با روبی یکپارچه کرد.

همچنین روبی این امکان را به توسعه دهنده می‌دهد تا ویژگی‌های سایر زبان‌ها را نیز در کنار روبی به کار ببرد. توسعه دهندگان آسیایی به شدت از روبی برای توسعه نرم افزارها و پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌کنند.

در صورت داشتن علاقه با مراجعه به صفحات زیر در فرادرس، یادگیری زبان‌های روبی، گو، سی شارپ و سی پلاس پلاس را آغاز کنید.

۹. اس کیو ال (SQL)

SQL
SQL

اس کیو ال که مخفف Structed Query Language است به عنوان یکی از برترین زبان‌های برنامه نویسی بلاک چین در سال‌های اخیر در نظر گرفته شده است.

اس کیو ال توسط شرکت آی بی ام (IBM) برای برقراری راحت‌تر ارتباط با پایگاه‌های داده‌ای مانند مای اس کیو ال (MySQL)، اس کیو ال سرور (SQL Server)، پستگرس کیو ال (PostgreSQL) و اوراکل توسعه داده شد. استفاده از این زبان برای کار با پایگاه‌های داده رابطه‌ای بسیار مؤثر است. در راه حل‌های سازمانی ارائه شده برای استفاده از بلاک چین، اس کیو ال می‌تواند به شدت راهگشا باشد.

برای یادگیری زبان‌های مرتبط با SQL می‌توانید به صفحات زیر در فرادرس مراجعه کنید.

پیاده سازی پلتفرم‌ های مبتنی بر بلاک چین را آغاز کنید

در این مقاله درباره ماهیت تکنولوژی بلاک چین بحث شد. همچنین درباره تبدیل شدن به یک برنامه نویس بلاک چین و مهم‌ترین زبان‌های برنامه نویسی بلاک چین نیز مباحثی مطرح شد.

می‌توانید با مراجعه به فرادرس، دوره‌های آموزش آنلاین زبان‌های برنامه نویسی بلاک چین را تهیه و آموزش برنامه نویسی بلاک چین را آغاز کنید. در این سایت که مهم‌ترین منبع آموزش آنلاین در ایران محسوب می‌شود، دوره‌های آموزشی کاربردی و بی‌نظیری توسط برترین اساتید ایران برای استفاده شما تهیه شده است.

نویسنده مطلب: نویسنده

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.