آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین ( kotlin ) – آواسام – آموزش آنلاین برنامه نویسی

آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین ( kotlin )
آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین ( kotlin )

اگر شما این مطلب را میخوانید به احتمال خیلی زیاد دنبال یادگیری برنامه نویسی با زبان جدید کاتلین هستید و دوست دارید برنامه نویسی اندروید را با کاتلین انجام بدهید .

احتمال دارد شما قبلا با زبان برنامه نویسی جاوا کار کرده باشید و الآن هم این سوال برای شما پیش آمده است که آیا یادگیری زبان برنامه نویسی کاتلین به درد من خواهد خورد یا نه ؟‌

برای شما

در این مقاله ی آموزشی ،‌ مبحث آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین ( kotlin ) را پوشش خواهیم داد و شما با خواندن این مقاله ، دید درست و کلی نسبت به یادگیری زبان برنامه نویسی کاتلین خواهید داشت .

موضوع مطالبی که در این مقاله مطالعه خواهید کرد در لیست زیر آمده است .

  • آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین چرا مهم است ؟
  • آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین چقدر زمان نیاز دارد ؟
  • آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین سخت است یا آسان ؟
  • آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین چه پیش نیاز هایی دارد ؟
  • بیایید کمی وارد بحث آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین شویم .

آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین چرا مهم است ؟

آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین مهم است .
آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین مهم است .

آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین به این دلیل اهمیت دارد که رشد زبان برنامه نویسی کاتلین در زمینه ی بازار کار برنامه نویسی رو به افزایش است .

تعداد گروه های برنامه نویسی ، استارتاپ ها و شرکت های برنامه نویسی که زبان کاتلین را برای انجام پروژه های خود استفاده میکنند در حال گسترش است .

زبان کاتلین در حال رشد به دیگر پلتفرم ها و زمینه های برنامه نویسی است و مطمئنا در آینده در جاهای دیگری هم به درد شما خواهد خورد .

زبان برنامه نویسی جدیدی است که بسیاری از برنامه نویسان اندرویدی از زبان قدیمی جاوا به آن مهاجرت کرده اند .

توسط گوگل بعنوان زبان رسمی توسعه ی اپلیکیشن های سیستم عامل اندرویدی انتخاب شده است .

توسط جامعه ی بزرگی از برنامه نویسان پذیرفته شده و مورد قبول است .

در انجمن های برنامه نویسی به راحتی مشکلتان را میتوانید حل کنید چون جامعه ی برنامه نویسان تازه نفس و همچنین پرجمعیتی را دارد که با استقبال از سوال و مشکلات شما ،‌آنها را حل میکنند مثل جامعه ی برنامه نویسان استک اور فلو .

آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی همچون جاوا بسیار راحت تر است و پیچیدگی های مفهومی و قواعد دستوری عجیب غریب ندارد و به زبان گفتاری انسان ها بیشتر شبیه است .

آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین مدت زمان کمی نیاز دارد ( خیلی از دانش پذیران سایت آواسام گفته اند که در کمتر از یک ماه به کاتلین تسلط کافی پیدا کرده اند ) .

آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین بسیار لذت بخش است چون که بسیاری از مفاهیم زبان برنامه نویسی کاتلین واقعا شیرین است .

آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین ( kotlin ) چقدر زمان نیاز دارد ؟‌

زمان مورد نیاز برای آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین
زمان مورد نیاز برای آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین

افرادی که قصد یادگیری زبان برنامه نویسی کاتلین را دارند به دو دسته ی کلی تقسیم بندی میشوند .

  • افرادی که اصلا برنامه نویسی نکرده اند
  • افرادی که قبلا یک زبان مثل جاوا یا چند زبان برنامه نویسی دیگری را کار کرده اند

اگر جزو دسته ی اول یعنی افرادی که قبلا اصلا زبان برنامه نویسی کار نکرده است باشید به احتمال زیادی باید مفاهیم کامپیوتر و برنامه نویسی را ابتدا یاد بگیرید چونکه اگر این موارد را بلد نباشید مطمئنا در یادگیری هر زبان برنامه نویسی دیگر دچار مشکل میشوید .

کاتلین نیاز به این دارد که شما مفاهیمی مثل قواعد دستوری زبان های برنامه نویسی و نحوه ی کار کردن آنها را بلد باشید

همچنین به لطف پشتیبانی کاتلین از شی گرایی شما باید مفاهیم برنامه نویسی شی گرا مثل کلاس ها ، اشیا ، ارث بری ، سازنده ها و مخرب ها و … در شی گرایی را بلد باشید .

برای یادگیری موارد مبانی شما حداقل زمانی که نیاز دارید 1 ماه است و بعد از یادگیری خوب مفاهیم برنامه نویسی 1 ماه دیگر نیاز خواهید داشت برای یادگیری قواعد دستوری زبان کاتلین .

البته این زمان برای این محاسبه شده است که شما بتوانید درک خوبی از قواعد دستوری و نحوه ی کدنویسی با کاتلین داشته باشید وگرنه بقیه موارد که باعث حرفه ای تر شدن شما در این زبان برنامه نویسی میشود به خود شما و تمرین های بعدی شما بستگی دارد و مدت زمان خاصی نمیشود برای آن تعیین کرد .

پس اگر از دسته ی اول باشید مدت زمان مورد نیاز :‌ 2 ماه .

اما اگر از دسته ی دوم باشید یعنی قبلا یک یا چند زبان برنامه نویسی کار کرده باشید و مفاهیم شی گرایی و زبان های برنامه نویسی را درک میکنید مدت زمان یادگیری شما 1 ماه است .

یعنی در طول 1 ماه شما میتوانید قواعد دستوری زبان برنامه نویسی کاتلین ( که گاهی جدید است و در زبان های دیگر وجود ندارد ) را یاد بگیرید .

آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین ( kotlin ) سخت است یا آسان ؟

سخت و آسانی آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین ( kotlin )
سخت و آسانی آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین ( kotlin )

درباره ی سختی و آسانی آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین آمارهای زیادی منتشر شده است . در حالت کلی یادگیری زبان کاتلین آسان است اما باید نکته ی زیر را در نظر داشته باشید .

تجربه ی شخصی من :‌

در ابتدای کار با زبان جدید کاتلین ، من با تصورات و یادگیری های قبلی که از جاوا و دیگر زبان های برنامه نویسی داشتم به سمت کاتلین رفتم و همین مسئله باعث بروز مشکلات میشد .

کاتلین یک زبان برنامه نویسی است درست مثل جاوا و سی شارپ و … ولی چیزی که این وسط تفاوت دارد مفاهیم این زبان و نحوه ی نگارش و تعریف موارد هست که با زبان های دیگر متفاوت است .

از تعریف ساده ی یک متغیر گرفته تا بحث های پیچیده ی شی گرایی و آرایه ها و … همگی دارای نکات و مفاهیم جدیدی هستند که هرگز هم آموزش آنها سخت نیست فقط باید کمی زمان بگذارید و یاد بگیرید و این نکته را هم هرگز فراموش نکنید که با آموخته های زبان های برنامه نویسی دیگر سعی نکنید با کاتلین کار کنید چون در این صورت کار با کاتلین ممکن است برای شما سخت شود .

پس یادگیری کاتلین آسان است در صورتی که با حوصله و تمرین سعی کنید مفاهیم کاتلین را آنطور که برای خودش تعریف شده است یاد بگیرید نه با انطباق این زبان با زبان هایی که از پیش یاد گرفته اید .

سینتکس کاتلین ممکن است به نظر شما جدید برسد و این جدید بودن به منزله ی سختی نیست بلکه در کاتلین سعی شده است دشواری ها و پیچیدگی های دیگر زبان های برنامه نویسی مثل جاوا کم شود یا کلا از بین برود .

کاتلین به خودی خود زبانی ساده ، قابل فهم و آسان است و سختی زیادی برای یادگیری کاتلین نیاز نیست .

کمی تمرین و تکرار باعث میشود مطالب شیرین زبان برنامه نویسی کاتلین برای شما جا بیوفتد اما باید از یک دوره ی آموزشی معتبر و خوب شروع کنید تا در ابتدای کار مفاهیم را درست و صحیح یاد بگیرید پس در انتخاب دوره ی آموزشی هم باید خیلی دقت کنید .

دوره ی آموزش کاتلین که ما با تجربه های فراوان در کدنویسی کاتلین آماده کرده ایم یک محصول بی نظیر آموزشی برای زبان برنامه نویسی کاتلین است که جای خالی یک دوره ی آموزش خوب کاتلین را پر میکند .

آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین چه پیش نیاز هایی دارد ؟

پیش نیاز های آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین ( Kotlin )
پیش نیاز های آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین ( Kotlin )

مثل تمام مفاهیم و زبان های برنامه نویسی جدید ،‌کاتلین هم نیاز به یک سری پیش نیاز ها دارد که البته اگر آنها را قبلا در یادگیری دیگر زبان های برنامه نویسی ، یاد گرفته اید ، دیگر نیاز نیست دوباره به سراغ آموزش آنها بروید .

در لیست زیر برخی از مواردی که شما قبل از آموزش زبان برنامه نویسی کاتلین باید بلد باشید را نوشته ایم .

  • مبانی کامپیوتر
  • مبانی اینترنت و …
  • مفاهیم اولیه برنامه نویسی اندروید ( مبانی اندروید ، نصب محیط برنامه نویسی اندروید مثل اندروید استودیو و … )
  • مبانی و مفاهیم برنامه نویسی
  • مفاهیم شی گرایی در کدنویسی

البته مطمئنا شمایی که این مطلب را مطالعه میکنید اکثر موارد بالا را قبلا آموختید مثلا بدون مبانی کامپیوتر و اینترنت مطمئنا خود شما به این مطلب نمیتوانستید دسترسی داشته باشید . در هر صورت ما خواستیم پیش نیاز ها را کامل معرفی کرده باشیم .

بیایید کمی وارد بحث آموزش زبان برنامه نویسی زبان کاتلین شویم .

آموزش زبان کاتلین
آموزش زبان کاتلین

همانطور که در بالا گفتیم زبان برنامه نویسی کاتلین کمی با دیگر زبان های برنامه نویسی متفاوت است و اگر سعی کنید با دانش دیگر زبان ها وارد کاتلین شوید ممکن است کار با کاتلین برای شما ظاهرا سخت و مشکل باشد.

البته بعضی از ویژگی ها و ابزارهای کاتلین همانند دیگر زبان های برنامه نویسی است و این به معنی این نیست که کاتلین یک چیز دیگری و جدایی از تمام زبان های برنامه نویسی دنیاست . نه ! اینطور نیست کاتلین برخی ویژگی ها و ابزارهای جدیدی تعریف میکند که در دیگر زبان ها نیست و بخش های دیگر هم با زبان های دیگر مشترک است . به همین خاطر یادگیری کاتلین بصورت کامل و خوب از ابتدا ، پیشنهاد میشود .

بیایید به برخی ویژگی های زبان های برنامه نویسی که در کاتلین هست بپردازیم .

  • متغیرها و انواع متغیرها در زبان کاتلین :‌

تعریف متغیرها و استفاده از آنها در کاتلین کمی متفاوت تر از زبان های برنامه نویسی دیگر مثل جاواست در کاتلین بصورت کلی دو نوع متغیر داریم به نام های var و val که var قابلیت تغییر در طول کدنویسی را دارد ولی val ندارد و یک جورهایی مشابه متغیرهای ثابت در دیگر زبان های برنامه نویسی است اما در کاتلین استفاده ی val بیشتر از var است چون این اطمینان را به توسعه دهنده میدهد که مقدار متغیر به هیچ وجه تغییر نمیکند .

سپس شما میتوانید مثل تمام زبان های برنامه نویسی نوع متغیرها اعم از رشته ای ، بولین ، اینتیجر و … تعریف و مقدار دهی کنید . البته تعریف و مقداردهی اش با زبان های دیگر متفاوت است و باید یاد بگیرید .

  • آرایه ها و مجموعه ها در زبان کاتلین :‌

در کاتلین تعریف و استفاده و مفهوم آرایه ها با دیگر زبان ها مثل جاوا بسیار متفاوت است و پیشنهاد میشود این مباحث بصورت کامل یاد گرفته شود .

آرایه ها یکی از نقاط کلیدی هست که هر برنامه نویس در کاتلین معمولا به مشکل میخورد و اینجاست که اگر یک آموزش خوب حتی یک ساعتی وجود داشته باشد کل سردرگمی و ناراحتی های برنامه نویس را حل خواهد کرد و سپس برنامه نویس احساس خواهد کرد که کاتلین در این زمینه نه تنها بدتر نیست بلکه عالی تر هم هست .

  • قابلیت Null بودن مقادیر و سیستم Null Safety زبان کاتلین

در کاتلین برعکس زبانی مثل جاوا هرگز اجازه داده نمیشود که بصورت پیشفرض یک متغیر یا هر چیز دیگری مقدار Null به خود بگیرد و دلیلش هم این است که در آینده اپلیکیشن های تولیدی شما کمتر کرش کند .

یکی از دلایل کرش کردن و خراب شدن اپلیکیشن های در آینده رخ دادن خطای null pointer exception هست که بیشتر در جاوا دیده میشد و دلیل این اتفاق هم Null شدن اتفاقی مقادیر مورد استفاده در اپلیکیشن است .

نویسنده مطلب: آواسام

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.