آموزش php به زبان ساده ؛ مقدمه ای برای شروع کد نویسی

آموزش php
آموزش php

درباره پی اچ پی

پی اچ پی (php) به زبان ساده یک زبان برنامه نویسی برای طراحی صفحات وب هست که درصد بالایی از وب سایت ها توسط زبان php برنامه نویسی شده اند. همچنین اکثر سیستم های مدیرت محتوی مانند وردپرس و جوملا هم توسط php برنامه نویس شده اند.

مرجع این زبان برنامه نویسی وب سایت php.net هست که میتونید به عنوان اولین مرجع از اون استفاده کنید. همچنین مرجع دیگری که به نوعی یک وب سایت جامع در زمینه یادگیری زبان های برنامه نویسی طراحی وب هست سایت w3schools است.

به زبان ساده وقتی درحال مشاهده یک صفحه وب در مرورگر خودتون هست آنچه که در ظاهر میبینید به زبان های html,css,java script نوشته شده است و پردازش های صورت گرفته توسط زبان php نوشته شده است.

پیش نیاز ها

اولین چیزی که برای یادگیری زبان php یا هر زبان برنامه نویسی دیگری نیاز دارید علاقه هست.

دومین مورد کامپیوتر !

سومین مورد اینترنت .

چهارمین مورد دانش برنامه نویسی .

پنجمین مورد ایدیتور و نرم افزار شبیه ساز برای اجرای اون زبان برنامه نویسی هست.

موارد یک تا سه به خودتون بر میگرده و در این مطلب راجبش چیزی گفته نمیشه !

موارد چهار و پنج در این مطلب و مطالبی که در آینده قراره گفته بشه صحبت میشه راجبش هرچند که هزاران مطالب آموزشی در اینترنت موجود هست و میتونید بهشون مراجعه کنید .

نصب نرم افزار شبیه ساز

برای شروع شما نیاز به نرم افزار xampp دارید تا با نصب اون روی سیستم عامل کامپیوتر خود بتونید کد هایی که مینویسید رو اجرا کنید. ابتدا نرم افزار رو از اینجا دانلود کنید (البته حتما متناسب با سیستم عاملی که دارید استفاده میکنید فایل رو دانلود و نصب کنید معمولا هم برای ویندوز 7 یا 8 یا 10 نسخه 7.3.1 که در حال حاضر آخرین ورژن هست رو باید دانلود کنید).

حتما سعی کنید نرم افزار رو در مسیر پیش فرض نصب کنید و تغییر ندید آدرس نصب رو. بعد از نصب شما دوتا کار باید انجام بدید :

برای شما

1) ابتدا به مسیری که نرم افزار نصب شده برید و پوشه htdocs رو باز کنید (خیلی راحت میتونید تمام محتویات این پوشه رو پاک کنید چون بهشون نیازی نیست) حالا تمام کد هایی که مینویسید و فایل ها باید اینجا ذخیره بشن تا نرم افزار بتونه اجراشون کنه.

2) نرم افزار رو باز کنید و در پنجره باز شده در ردیف Apache روی Start کلیک کنید. بعد از کلیک باید عبارت Apache سبز رنگ بشه و این یعنی کامپیوتر شما آماده اجرای کد های php هست.

تصویری از محیط نرم افزار xampp
تصویری از محیط نرم افزار xampp

ادیتور چیست ؟

برای نوشتن کد های php نیاز هست تا از یک نرم افزار ادیتور استفاده کنید. ادیتور به زبان ساده همون کاری رو واسه شما انجام میده که نرم افزار Microsoft Word واسه نوشتن و ویرایش متن ها انجام میده.

ادیتور (Text editor) و IDE (به زبان ساده همان ادیتور هست با امکانات خیلی بیشتر و البته کمی سنگین تر از نظر مصرف رم کامپیوتر که برای شروع به IDE نیاز چندانی ندارید) های زیادی برای زبان php وجود داره که چندتا از محبوب ترین اونها PHP Storm , Sublime Text , Atom و بسیاری دیگه که در این مطلب توصیه میشه از نرم افزار Sublime Text استفاده کنید که خیلی ساده و سبک هست و تنها ایرادی که برای شروع میشه بهش گرفت عدم پشتیبانی از زبان فارسی هست که کلمات فارسی رو بهم ریخه نشون میده که در ابتدا شاید خیلی مهم نباشه.

برای نصب ابتدا متناسب با سیستم عامل کامپیوتر خود از این لینک نرم افزار رو دانلود و نصب کنید. لینک قرار داده شده از سایت اصلی سازنده نرم افزار هست و برای آی پی ایران باز نمیشه و میتونید در گوگل به زبان فارسی سرچ کنید و خیلی راحت نرم افزار رو دانلود کنید (البته اگر

شروع برنامه نویسی php

خب حالا نوبت به شروع هست ! نرم افزار (ادیتور) Sublime Text رو باز کنید و کد زیر رو تایپ کنید :

1<?php
1echo “Hello World”;
1?>

فایل رو ذخیره کنید. (حتما در باید در پوشه htdocs که در ابتدای مطلب راجبش گفته شده ذخیره کنید و پسون فایلی که ذخیره میکنید باید php باشه مثلا میتونید به این نام ذخیره کنید فایل رو index.php و بعد از اون مرورگر خودتون رو باز کنید و آدرس http://localhost رو باز کنید !

تبریک اگر شما عبارت Hello World رو میبیند کار با موفقیت بوده و کار شما تا اینجا تموم هست .

خب این کدی که ذخیره کردیم و اجرا شد چی هست ؟

یک خط کد php هست که در مطالب بعدی قراره راجبش صحبت کنیم.

قطعا مطالبی زیادی در اینترنت برای یادگیری php وجود داره و امیدوارم این مطلب نوشته شده هم تونسته باشه به شما کمکی در یادگیری کرده باشه.

نویسنده مطلب: الیاس

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.