استخدام برنامه نویس خانم یا آقا ؟!

سلام چند روزه توی توییتر بحث سر اینه که آیا باید در استخدام برنامه نویس نگاه جنسیتی داشته باشیم یا نداشته باشیم؟! در این پست تجربیات خودم به همراه یک سری مقالات صرفا جهت علمی تر نگاه کردن به قضیه رو نوشتم و تصور ذهنی شما بعد از خوندن این مقاله بستگی به خودتون داره ، پس از جدال بپرهیزید 🙂

قبل از اینکه بخوام وارد مبحث اصلی بشم لازمه بگم که فارغ از نگاه جنسیتی اشتباهی که معمولا در فرآیند های استخدامی به وجود میاد اینه که بیش از اندازه ارزش فعلی مد نظر قرار داده می شود و رشد آتی را در نظر نمیگیرن.عمق دانش افرادی که دقیقا کاری که به آن‌ها نیاز دارید را انجام می‌دهند، بسیار کمتر از کسانی هست که به اندازه کافی باهوش هستن که در این شغل خوب باشن. پس تا به اینجای کار اگر شما تجربه استخدامی ناموفقی از جنسیت خاصی داشتید که نتونسته هماهنگ با شما پیشرفت بکنه مقصر شما بودید ، معمولا اگر چنین اتفاقی چندین مرتبه رخ بده اگر بیشترشون خانم باشه از دیدگاه شرکت خانم ها فرد مناسبی برای برنامه نویس شدن نیستن که کاملا اشتباهه !

نگاهی به گذشته

اگر به عقب برگردیم توی مطلب The Secret History of Women in Coding که در مورد ویلکس و چند نفر از برنامه نویسان خانم نوشته شده میخونیم که در سال ۱۹۶۰ زنان قبلا نقشی اساسی در تاریخ ایفا کردن و در طول جنگ جهانی دوم، برخی از اولین ماشین‌های محاسباتی برای شکستن کدهای رمزنگاری شده در پارک Bletchley بریتانیا را اجرا کردند. در ایالات‌متحده در سال ۱۹۶۰، طبق آمار دولتی، از بین چهار برنامه نویس بیش از یک نفرشون خانم بودن و بیشتر کسانی که دولت آن‌ها را به عنوان “برنامه نویسان حرفه‌ای” طبقه‌بندی کرده بودند مونث بودند و نکته جالب اینجاست که برنامه نویسی رو یک کار زنانه مثل آشپزی میدونستن !

ویلکس توی بخشی از خاطراتش میگه که در سال ۱۹۶۰، هنگامی که او شروع به کار در M.I.T. کرد، نسبت زنان در علم رایانش و ریاضی ۲۷ درصد بود. در سال ۱۹۹۰ به ۳۵ درصد رسید. اما در آمار منتشر شده از سوی دولت، این نقطه پیک بود. این ارقام پس از آن کاهش یافت و تا سال ۲۰۱۳، حتی به ۲۶ درصد سهم خود کاهش یافت.

درمورد اینکه چرا این سهم کاهش پیدا کرده نمیشه دلیل منطقی آورد ، شاید مثل ایران جو مهندس و خلبانی و این چیزا به وجود آمده و در نهایت هم اشباع شده ولی اگر بخوایم از لحاظ روانشناسی یا حتی اجتماعی به این قضیه نگاه کنیم معمولا بچه ها توی خونه از رفتار پدر و مادرشون تقلید میکنن و چون مادرها کم‌تر با کامپیوتر و تکنولوژی ها در خانه مشغول کار هستن ، پسران علاقه بیشتری به کار با دستگاه‌ها و ساخت کیت‌های الکترونیکی نشون میدن ، در حالی که دختران به سمت عروسک و آشپزی هدایت می شن . (هر کسی نقض کنه دروغ میگه :)) ) هرچند در آینده از نظر من با توجه به فرهنگ کشورمون و گسترش پلتفرم ها امکان اینکه خانم های برنامه نویس از آقایون پیشی بگیرن زیاده


چالش شرکت ها برای استخدام خانم های برنامه نویس

متاسفانه داخل ایران نسبت خانم های برنامه نویس به آقایون خیلی خیلی کمتره ، در پایین شاید هایی که من با توجه به تجربه شخصیم بدست اوردم رو میارم و میخوام روشون بحث بکنم.

برای شما

معمولا یک برنامه نویس خوب باید منطقی و استعداد خوبی در ریاضی و نوشتن الگوریتم ها داشته باشه و شرکت های حرفه ای با گرفتن تست های شخصیتی بدنبال این تیپ ها میگردن که ممکنه بعضیاشون خصوصیات خاصی داشته باشن اما همین مورد باعث میشه این تیپ شخصیتی در زنان فیلتر بشن و نادیده گرفته بشن ! زندگی برنامه نویس ها خاصه ، مثلا شرکت مردی با ظاهر ژولیده و ریش داری که شب ها تا ساعت ۲ نیمه شب کد بزنه رو شاید بپذیره ولی این رفتار رو اگر یک خانم داخل ایران داشته باشه چی ؟!

فرض کنید یک خانم از مهارت فنی خوبی برخوردار هست و قرار هست که اون رو مسئول پروژه ای که تمام اعضای اون مرد هستن قرار بدن ، هرچند نمیشه دقیقا نظر داد ولی در اکثر مواقع مردان زیر بار حرف خانم ها نمیرن و چالش های زیادی ممکنه به وجود بیاد پس نتیجه میگیریم داشتن مهارت فنی برابر با موفقیت زنان هم نمیشه (مخصوصا توی ایران).

از طرف دیگه استخدام خانم های برنامه نویس ممکنه توی بعضی از شرکت ها کار ریسک پذیری باشه چون از لحاظ بیولوژیک خانم ها دارای محدودیت ها و شرایط خاصی برای کار کردن هستن و یکی از موارد مهم و ریسک پذیری که شرکت ها معمولا در استخدام خانم ها مد نظر قرار میدن این هست که بازه ی کاری مفیدی که یک خانم میتونه شرکت روش سرمایه گذاری بکنه هست ، که معمولا در آقایون با تاهل تعهدشون نسبت به کار بیشتر میشه. ممکنه کمی فان قضیه به نظر برسه ولی شرکت ها این موارد رو مد نظر قرار میدن و اینگونه میشه که بعضی از شرکت ها از « ریسک » استخدام خانم ها خودداری می کنند.

جیمز یکی از کارمندان گوگل هست که داخل این مقاله در مورد تاثیرات بیولوژیک خانم ها و اینکه چرا نمیتونن توی دنیای رقابتی برنامه نویسی موفق بشن به نکاتی اشاره کرده که از نظر من بخشیشون درسته ولی ما برنامه نویسان خوبی هم داریم که خانم هستند و هیچکدام از مشکلات بالا هم ندارن و حتی آمار برنامه نویسان کشور های دیگه هم اگر بررسی کنیم آمارها کاملا متفاوت هستند مثلا در هند خانم ها برنامه نویسان موفق تری نسبت به مرد ها هستند. کلیتش از نظر من برمیگرده به فرهنگ و تلاش خود فرد و اینکه چقدر بخواد مثل برنامه نویس های دیگه زندگی بکنه ، هوش و استعداد هیچ ربطی به جنسیت نداره و به طور ذاتی توی وجود همه هست.

اینجا هم یک سری آمار در مورد خانم ها و آقایون برنامه نویس هست که میتونه جذاب باشه :

https://research.hackerrank.com/women-in-tech/2019

اگر شما هم نظری دارید ارائه بدید با هم گپ میزنیم 🙂

نویسنده مطلب: Mohammad Shahbazi

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.