برنامه نویسی سوکت در پایتون

دوره برنامه نویسی سوکت با پایتون

اولین پارت آموزشی این دوره

بنده امیرحسین تنگسیری نژاد هستم با این دوره آموزشی درخدمت شما عزیزان

Socket چیست

درواقع Socket و API های Socket که مخفف

Application Interface Programming Socket

می‌باشد به معنای رابط است و در زمینه برنامه نویسی، برنامه نویسان و توسعه دهندگان به منظور ارسال پیغام های درون شبکه و متصل شدن از راه دور به سیستم دیگران و ایجاد اتصالات مختلف درون شبکه ای آن را مورد استفاده قرار میدهند

ISP:

مخفف Internet Service Provider به زبان ساده همین خدمات دهنده های اینترنت که با ما اینترنت و Connection می دهند را ISP می گویند

ARPANET:

مخفف Advance Research Project Agency Network به معنی سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته شبکه، درواقع اولین نوع ارتباطات و جا به جای بسته ها و اطلاعات درون یک شبکه ARPANET بود که به اینترنت جهانی نیز تبدیل شد و بعد از آن انواع مختلفی از استاندارد ها و روش های اتصال و جا به جایی بسته ها درون شبکه ایجاد شد

اموزش را با یک اتصال Server/Client شروع خواهیم کرد زیرا متدوال ترین نوع برنامه نویسی سوکت همین روش می باشد

زبان برنامه نویسی Python دارای یک ماژول به نام Socket می باشد که از طریق آن میتوان از API های مختلف در Socket استفاده کرد و مباحث برنامه نویسی سوکت را پیاده سازی و انجام داد

این API ها در ماژول Socket عبارتند از

• 1: socket()

• 2: bind()

• 3: listen()

• 4: accept()

• 5: connect()

• 6: send()

• 7: recv()

• 8: sendto()

• 9: recvfrom()

• 10: close()

به ترتیب شروع به توضیح این Function ها و API ها می کنیم

1: از socket() به منظور ارسال Connection ( اتصال ) استفاده می شود

به صورت پیش فرض از پروتکل TCP استفاده می کند

شما میتوانید از پروتکل UDP نیز استفاده کنید

2: میتوانید به منظور دادن IP و Port برای اتصال به به سمت سرور استفاده کنید

نکته: از پورت های 1 تا 1024 نمی توانید زیرا از قبل در سیستم رزو شده اند استفاده کنید میباست از پورت های Random استفاده کنید یعنی از 1025 تا 65536

پورت مد نظر نیز باید در سمت سرور فعال و باز باشد

3: به منظور تعیین تعداد Connection و ایجاد محدودیت به منظور اتصال به سمت سرور استفاده می شود که مقدار پیش فرض آن 0 می باشد و اگر مقداری که برای آن تعیین میکنید پر شود Connection بعدی که به آن زده شود رد میشود

4: به منظور دریافت Connection ها و در خواست های ارسال شده به سمت سرور و قبول کردن آن ها

درصورت استفاده از آن در برنامه بر روی حالت Block خواهد ماند تا درخواستی به سرور ارسال و تایید شود

5: به منظور ارسال Connection به سمت سرور برای برقراری ارتباط و اتصال به سرور استفاده میشود

تابع 6 7 زیرمجموعه های تابع connect به حساب می آیند

تابع 7 منظور دریافت مقدار های ارسال شده از طریق اتصال مورد استفاده قرار می گیرد

و تابع 6 به منظور ارسال مقدار های در اتصال ایجاد شده مورد استفاده قرار می گیرد

نکته: دو تابع 7 و 6 فقد در اتصالات TCP استفاده میشوند برای اتصالات UDP می بایست از تابع 8 9 استفاده کنید که توضیحات آن مانند بالا می باشد

10: در صورت ایجاد یک Connection ما درحال پر کردن یک Port و مشغول کردن آن هستیم در صورت تمایل به بستن اتصال از این تابع استفاده خواهیم کرد

نویسنده: امیرحسین تنگسیری نژاد

کانال شخصی من در تلگرام به منظور دنبال کردن پست های بنده

@AmirHoseinTangsiriNET

نویسنده مطلب: amirhoseintangsirinet

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.