بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت چیست؟

بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت
بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

برای انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت، بهتر است ابتدا با زبان‌های مختلف آشنا شوید و اطلاعات دقیقی کسب کنید تا راحت‌تر تصمیم بگیرید.

ما در این مقاله، سعی کرده‌ایم به مقایسه‌ی زبان‌های برنامه نویسی تحت وب بپردازیم و آن‌ها را از جوانب مختلف بررسی کنیم.

برای شما

اما به این نکته توجه کنید که هر زبان می‌تواند مزایا، معایب و کاربرد خود را داشته باشد. برای مثال زبانی برای انواعی از پروژه‌ها، بهترین گزینه باشد ولی در موقعیت دیگر مناسب برای آن کار نباشد.

پس انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی در دنیای کد، کار درستی نیست. شما باید با توجه به هدف خود، مناسب‌ترین زبان را برای خودتان انتخاب نمایید.

ساختار وب‌سایت

ساختار کدهای وب سایت از دو بخش front-end (بخش سمت کاربر) و back-end (بخش سمت سرور) تشکیل می‌شوند. بخش سمت کاربر، همان ظاهر سایت است که با زبان‌های html ،css ،javascript و… طراحی شده است و این بخش صرفاً یک صفحه‌ی استاتیک است.

اما کد سمت سرور وظیفه‌ی پردازش، محاسبات و انجام عملیات مختلف روی داده‌ها را بر عهده دارد. برای روشن‌تر شدن قضیه به این مثال توجه کنید. در سایتی دکمه‌ای تحت عنوان “ثبت نام” قرار دارد. ظاهر این دکمه، محل قرارگیری آن و.. توسط کدهای سمت کاربر طراحی می‌شوند. اما بخشی که درستی اطلاعات ورودی را چک کند و در پایگاه داده ذخیره کند، جزو کدهای سمت سرور است.

از آنجا که زبان‌های سمت کاربر محدود هستند و جای تردید باقی نمی‌ماند، ما در این مقاله به بررسی محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور می‌پردازیم.

عوامل مؤثر در انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی

عوامل زیادی در انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب، مؤثر است که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • تکنولوژی مورد استفاده
  • سادگی کاربری
  • وابستگی به  Platform
  • سرعت اجرا و امنیت
  • کارایی
  • بازار کار
  • سرعت توسعه
  • نحوه پشتیبانی
  • بهینه بودن برای موتور جستجو
  • و…

مقایسه‌ی زبان‌های برنامه نویسی تحت وب

در ادامه سعی کرده‌ایم ضمن معرفی هر زبان برنامه نویسی، بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت و مهم‌ترین معیارهای انتخاب را در هر زبانی بررسی نماییم.

python

اگر به دنبال یک زبان متن‌باز و مفسری هستید پایتون انتخاب مناسبی است. این زبان از سال ۱۹۹۱ با هدف ساده‌تر کردن برنامه نویسی ایجاد شده و تاکنون خواهان زیادی داشته است. به طوری که افرادی آن را بهترین زبان برنامه نویسی برای خود دانسته‌اند!

پایتون چند منظوره و شی گرا است و برای توسعه وب سایت، تحلیل داده، نوشتن برنامه‌ی دسکتاپ و حتی در زمینه‌ی یادگیری ماشینی و علم داده نیز کاربرد دارد.

پس پایتون صرفاً یک زبان برای توسعه وب نبوده و در زمینه‌های دسکتاپ هم کاربرد زیادی دارد. یادگیری این زبان بسیار ساده است و منابع یادگیری زیادی برای آن وجود دارد.

همچنین پایتون دارای کتابخانه‌های بسیار زیادی است که باعث می‌شود بسیاری از امکانات را با تعداد خطوط کمتری از کد پیاده سازی نمایید. این زبان برای کار با پایگاه داده‌های بزرگ نیز مناسب است. در موتور جستجوگر گوگل هم از این زبان استفاده شده است.

یکی از نکات منفی که در زبان پایتون دیده می‌شود کندتر بودن سرعت اجرای کدها نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی مثل جاوا است. این کندی علل مختلفی دارد و از مهم‌ترین آنها می‌توان به مفسری بودن و پویایی ذاتی پایتون اشاره کرد.

اگر از بازار کار این زبان می‌پرسید باید بدانید که این زبان در دنیا جز‌‌و ۱۰ زبان برتر بوده است. در ایران هم گرایش به سمت این زبان در سال‌های اخیر بیشتر شده است پس اگر اطلاعات خوبی در این زمینه کسب نمایید قطعاً به کسب در آمد هم می‌رسید.

Ruby

روبی یک زبان برنامه نویسی متن‌باز، پویا، شی ‌گرا و با تمرکز بر سادگی است و کاربرد اصلی آن توسعه وب می‌باشد. روبی در سال‌ ۱۹۹۰ در ژاپن اختراع شد. این زبان بسیار قابل حمل است، با اینکه در لینوکس توسعه یافته، اما در اکثر پلتفرم‌ها کار می‌کند.

قدرتی را که امروزه روبی بین زبان‌‌های سمت سرور دارد مدیون Ruby on Rails است که یک فریم‌ورک منبع‌باز محسوب می‌شود. از مهم‌ترین وب سایت‌های توسعه یافته با این زبان می‌توان به توییتر اشاره کرد.

اگر تاکنون با زبان‌های برنامه نویسی دیگری آشنا نبوده‌اید، روبی برای شروع کار، مناسب شما نیست. زیرا یادگیری این زبان نسبتاً دشوار است و منابع کمتری برای یادگیری دارد. همچنین تقاضای این زبان در بازار کار کمتر است.

Php

Php که برای بسیاری از افراد بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت شناخته شده است، یک زبان اسکریپتی و متن‌باز است که در سال ۱۹۹۴ به منظور طراحی برنامه‌های تحت وب ایجاد شد.

ساختار زبان PHP بسیار شبیه به زبان C می‌باشد، به همین دلیل از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

این زبان بر روی تمامی پلتفرم‌های معروف مثل ویندوز، لینوکس و مکینتاش قابل اجراست. بالا بودن سرعت اجرای کد، یادگیری آسان آن، رایگان بودن ابزار کار با PHP و وجود منابع آموزشی فراوان از دیگر مزیت‌های این زبان محسوب می‌شوند.

طبق گزارش W3TECH بیش از ۷۸ درصد از وب سایت‌ها از PHP بهره برده‌اند و سایت‌های معروفی همچون فیسبوک و ویکی‌پدیا از PHP استفاده کرده‌اند. این زبان به‌طور گسترده در صنعت استفاده می‌شود و بازار کار نسبتاً خوبی در ایران دارد.

اگر تا به ‌حال وب‌سایتی با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس یا جومولا ایجاد کرده‌‌اید یعنی از قدرت پی‌اچ‌پی استفاده نموده‌اید.

ذکر این نکته هم لازم است که زبان PHP ماژولار نیست بنابراین برای اپلیکیشن‌های بسیار گسترده و پیچیده چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. برای مطالعه ی بیشتر از این زبان به مقاله ی زیر مراجعه کنید.

معرفی زبان قدرتمند php و ویژگی‌های آن

java

جاوا یک زبان بسیار محبوب است که در سال ۱۹۹۱ با شعار “یک بار بنویس، همه جا اجرا کن” منتشر شد. به این معنا که زبان جاوا قابل حمل است. یعنی برنامه‌ی نوشته و کامپایل شده به زبان جاوا در کامپیوترهای مختلف با سخت‌افزارهای متفاوت اجرا می‌شود.

این زبان شی گرا و همه منظوره، بسیار شبیه زبان c++ است.
جاوا برای نوشتن انواع برنامه‌های تحت وب، موبایل، دسکتاپ، سیستم‌های تعبیه، ربات و حتی برنامه‌های پیچیده‌تر کاربرد دارد.

بازار کار این زبان خوب است و در ایران بیشتر در زمینه‌های برنامه‌های دسکتاپ سازمانی و اپلیکیشن‌های تحت وب کاربرد دارد.

#C

سی شارپ زبان ساخته شده توسط مایکروسافت بر پایه‌ی زبان سی است. این زبان همه منظوره و شی گرا است و مانند زبان جاوا برای پروژه‌های اقتصادی و بزرگ، انتخاب بسیار خوبی است.

با این زبان می‌توان برای پلتفرم‌های مختلف از جمله ویندوز، اندروید، ios، وب و.. برنامه نویسی کرد.

کارایی اصلی این زبان، برنامه نویسی تحت ویندوز است و برای برنامه نویسی تحت وب با سی شارپ فقط دانستن این زبان کافی نیست و باید از تکنولوژی به نام asp.net تحت #c استفاده نمایید.

وب‌سایت‌هایی همچون MSN ، وب‌سایت مایکروسافت و در ایران وب سایت‌هایی مثل دیجی کالا و ورزش ۳ ، همگی مثال‌هایی از سایت‌هایی هستند که از سی ‌شارپ و  ASP.NET بهره برده‌اند.

طراحی سایت با ASP.NET

برخلاف تصور بسیاری از افراد ASP.NET یک زبان برنامه نویسی نیست و تنها فریم‌ورک یا چهارچوبی برای توسعه وب با زبان‌هایی مثل سی شارپ است.

ASP.NET تحت برند مایکروسافت است و تا چندی پیش، از Platformهای دیگر مثل لینوکس و یونیکس پشتیبانی نمی‌کرد.

اما امروزه مایکروسافت سعی کرده تا حد زیادی این محدودیت را با پروژ‌ه‌ای تحت عنوان MONO برطرف کند.

هدف اصلی ASP.NET نوشتن Web Applicationهای بزرگ با اطلاعات ورودی و پیچیدگی‌های زیاد است.

ASP.NET به شما امکانات ساده‌ای برای شروع برنامه نویسی می‌دهد. ماژول‌های آماده و رابط کاربری آسان، برنامه نویسی را برای کاربران لذت بخش می‌کند.

اما معمولاً تعداد خطوط کدی که باید برای یک برنامه با ASP.NET نوشته شود نسبت به محصولات مشابه کمی بیشتر است.

همین دلیل می‌تواند تا حدودی باعث زمان‌گیر بودن کد نویسی برای فعالیت‌های پیچیده شود.

همچنین قیمت بالای ابزار کار با ASP.NET هم قابل توجه است. مثلاً برای استفاده از این پلتفرم باید از نرم افزار Visual Studio استفاده نمایید که نرم افزار ارزان قیمتی نیست. (البته نه در ایران!)

افراد زیادی بعد از شناخت زبان‌های مختلف برای انتخاب بین php و asp.net دچار تردید می‌شوند به همین دلیل در آینده مقاله‌ای مجزا برای مقایسه بین این دو خواهیم نوشت تا دیگر جای تردید باقی نماند.

بالاخره کدام یک بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت است؟

در این مقاله سعی شد کلیدی‌ترین نکاتی که ممکن است در انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی اثرگذار باشند، بررسی شوند. اما واقعیت این است که نمی‌توان با این نکات تشخیص داد کدام یک بهترین زبان برنامه نویسی است.

باید به علاقه‌مندی، هدف و نوع کار خود دقت کنید. می‌خواهید در چه زمینه‌ و سطحی فعالیت کنید؟ بعد از روشن شدن هدف و سطح پروژه‌هایتان قطعاً زبان محبوب خود را پیدا خواهید کرد!

اصلاً نگران نباشید اگر تصمیم گرفته‌اید یک برنامه نویس واقعی باشید قطعاً یادگیری یک زبان یا یک پلتفرم در طول زندگی‌تان شما را راضی نگه نمی‌دارد و هرچه در این راه جلوتر بروید به زبان‌های دیگر هم علاقه‌مند خواهید شد و آن‌ها را هم می‌آموزید. پس وقت را تلف نکنید و فقط شروع کنید!

اکسیر وب نیز با ارائه نکات مهم طراحی سایت و برنامه نویسی تحت وب، شما را در این راه همراهی خواهد کرد.

ما در مقاله‌ی “چگونه طراح وب سایت شویم ” ۵ گام اصلی تا تبدیل شدن به یک طراح سایت را بررسی کرده‌ایم. اگر دوست دارید یک طراح وب شوید، این نقشه‌ی راه، شما را راهنمایی می‌کند.

نویسنده مطلب: Reza Naeemi Rad

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.