تفاوت برنامه‌ نویسی و کدنویسی که باید بدانید

 

تفاوت برنامه‌ نویسی و کدنویسی : برخی از اساتید حوزه توسعه نرم افزار بر این باورند که “کدنویسی همان برنامه نویسی نیست. فقط به دلیل اینه شما میتوانید کدنویسی کنید، به معنی این نیست که شما برنامه نویس هستید”. حال، این به چه معنی است؟ مطمئنا در طول سالها یاد گرفتید که این دو واژه معنی یکسانی دارند و میتوان آنها را بجای یکدیگر بکار برد؛ هر چند که آنها متفاوت هستند.

کدنویسی به مهارت درک سینتکس و ساختار یک زبان برنامه نویسی گفته میشود. در حالیکه برنامه نویسی، مهارت تبدیل دانش یا یک ایده به یک زبان برنامه نویسی برای حل یک مسئله است. در ادامه به بررسی عمیق تر این دو واژه بسیار پرکاربرد در صنعت نرم افزار، خواهیم پرداخت.

کدنویسی چیست؟

زبانی که برای کامپیوتر قابل درک است، کد ماشینی میباشد که درک آن برای انسان‌ بسیار دشوار است. از این رو یک راه طبیعی تر برای تعامل انسان با کامپیوتر ابداع شده است که به آن زبان برنامه نویسی گفته میشود. شباهت اکثر زبان‌ های برنامه نویسی در چه چیزهایی است؟

  • سینتکس و قوانین که باید هنگام نوشتن کد از آنها پیروی کرد
  • یک کامپایلر – که کد نوشته شده توسط ما را به کد ماشینی برای درک کامپیوتر تبدیل میکند.
  • کامپیوتر کد را اجرا کرده و نتیجه را برمیگرداند

زبان های برنامه‌ نویسی بسیاری هستند که میتوانید برای نوشتن کدهایتان استفاده کنید. کدنویسی پروسه استفاده از یک زبان برنامه نویسی است برای گرفتن نتیجه ای که توسعه دهنده میخواهد. هر خط از کد به کامپیوتر میگوید که کارهایی انجام دهد، و به یک مستند با چند خط کد هم اسکریپت گفته میشود. اسکریپت‌ها تنها زمانی میتوانند نتیجه دلخواه شما را برگردانند که کامپایل و اجرا شده باشند. شما باید اسکریپت خود را به یک برنامه تبدیل کنید.

Compiling به پروسه تبدیل کد شما به کد ماشینی که برای کامپیوتر قابل فهم است، گفته میشود. هر نوع از اپلیکیشن، بازی یا یک وبسایت، یک برنامه است. بطور خلاصه، کدنویسی به نوشتن چندین خط کد برای ساختن یک نرم افزار گفته میشود.

برنامه نویسی چیست؟

اگرچه کدنویسی یک بخش بزرگ از چرخه توسعه نرم افزار است، اما یک بخش ضروری نمیباشد. برای ساخت یک اپلیکیشن، باید چند گام اساسی و ضروری بردارید. این گام ها شامل برنامه ریزی، طراحی، تستینگ، توسعه و حتی نگهداری و پشتیبانی میباشد.

بنابراین برنامه نویسی کار بزرگتری است و نه تنها با کدنویسی درگیر است، بلکه با سایر مهارت‌ها از جمله تحلیل و پیاده سازی الگوزیتم‌ها، درک ساختمان داده‌ها و حل مسائل نیز درگیر است. برنامه نویسی دانش ضروری برای نوشتن کد میباشد. شما باید با ساختار یک برنامه کاملا آشنا باشید.

ویژگی ها

در ادامه بررسی تفاوت برنامه‌ نویسی و کدنویسی در این بخش به بررسی ویژگی‌های برنامه نویسی و کدنویسی خواهیم پرداخت.

۱ – Scope (محدوده)

کدنویسی زیرمجموعه‌ برنامه‌ نویسی است. در کدنویسی، شما مجموعه ای از ساختارها را به یک زبان قابل فهم برای کامپیوتر تبدیل میکنید. قبل از شروع به کدنویسی، شما باید ساختار و طرح کلی برنامه ای که قصد نوشتن آنرا دارید، درک کنید. نمونه کدهایی که معمولا کدنویس ها از آنها استفاده میکنند، از نظر منطقی به آنها کمک میکند. این یک روش غیر رسمی توسعه اپلیکیشن است و سینتکس و قوانین هیچ زبان برنامه نویسی را دنبال نمیکند.

در حالیکه برنامه نویسی scope و محدوده وسیع‌تری دارد که شما در آن نیازها را تعریف میکنید، کد و منطق را مینویسید، تست میکنید و یک برنامه قابل اجرا و استانداردی را میسازید.

۲ – مهارت ها

کدنویس‌ها معمولا از ساختارها و نیازمندی‌هایی که برایشان داده میشود، برای نوشتن کد استفاده میکنند. به عنوان کدنویس، شما باید سینتکس یک زبان برنامه‌نویسی را بدانید.

یک برنامه نویس برای کسب دانش و مهارت‌هایی که برای تعریف منطق، تحلیل، تست، طراحی و توسعه برنامه‌های پیچیده لازم هستند، به تخصص و سالها تجربه نیاز دارد. برنامه نویس‌ها معمولا از قدرت تخیل و مهارت‌های تحلیلی شان برای حل مسائل خاص استفاده میکنند. یک برنامه نویس باید قادر به درک و توسعه ساختمان داده‌ها و الگوریتم‌های پیچیده باشد.

برنامه نویس‌ها معمولا مشخصات فنی و نیازهایی که باید محصول پایانی داشته باشد و مسائلی که باید حل شوند را تهیه کرده و برای حل آنها راه حل توسعه میدهند. سپس کدنویس‌ها از این مشخصات فنی برای نوشتن کد استفاده میکنند اما خودشان روی مشخصات فنی کار نمی کنند. برنامه‌ نویس ها همچنین با کامپایلینگ، دیباگ کردن، تستینگ و پیاده سازی کدها درگیر هستند.

۳ – ابزارها

اگر روی یک زبان برنامه‌نویسی بخوبی تسلط داشته، برای کدنویسی، یک ویرایشگر ساده متن مانند NotePad یا Sublime Text کافی خواهد بود. ابزارهای توسعه میتوانند در دسته بندی‌های بسیاری قرار بگیرند. از جمله linker ها، کامپایلر ها، کد ادیتورها، IDE ها، ابزارهای طراحی GUI، دیباگر‌ها، ابزارهای تحلیل عملکرد و …

برخی از محبوب‌ترین ابزارهای توسعه که به کدنویس‌ها کمک میکنند، Eclipse، بوت استرپ، ATOM و … هستند. از آنجایی که برنامه‌ نویسی محدوده گسترده‌تری دارد، مفاهیم پیشرفته‌تری که باید یک برنامه‌نویس بداند از جمله گیت و Github، ابزارهای دیتابیس، ابزارهای تحلیلی مانند  Apache Spark، ابزارهای ارائه، ابزارهای Cloud و بسیاری دیگر هستند.

۴ – نتیجه (outcome)

در کدنویسی، نتیجه یک قطعه کد، نتیجه دلخواهی است که با دادن مجموعه ای از دستورات و ساختارها به کامپیوتر، انتظارش را داریم. در برنامه نویسی، نتیجه میتواند کل یک اپلیکیشن، یک محصول نرم افزاری یا یک وبسایت باشد.

اگر برنامه نویسی را یک کتاب در نظر بگیریم، کدنویسی فقط یک فصل از آن کتاب میباشد.

۵ – پشتیبانی

هر دوی برنامه نویسی و کدنویسی جامعه وسیعی را در برای پشتیبانی و حل مشکلات جهت پیشرفت مستمر دارند. Stackoverflow.com، Github، Toptal و SAP Community Network و وبسایت‌های بسیار زیاد دیگری میتوانند برای برنامه نویسان و کدنویسان بسیار مفید باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی تفاوت برنامه‌ نویسی و کدنویسی پرداختیم. امروزه شعل‌های کدنویسی از محبوب‌ترین شغل‌ها هستند. یادگیری کدنویسی سخت نیست. تنها به تمرین و زمان نیاز دارد. میتوانید با تمرین و تکرار مهارت‌های کدنویسی خود را بخوبی افزایش دهید.

برنامه نویس‌های خوب طرز فکر فنی و مهارت‌ها تحلیلی فوق العاده‌ای دارند. همه برنامه‌نویس‌ها کدنویس هستند اما هر کدنویس برنامه نویس نیست.میتوانید برای یادگیری برنامه نویسی، طراحی و توسعه وب ازدوره‌های آنلاین ویدیویی سایت کدفرند با فرصت‌های بینظیر اشتراک ویژه کدفرند، استفاده کنید.

https://codefriend.ir/2020/01/05/تفاوت-برنامه‌-نویسی-و-کدنویسی/

نویسنده مطلب: کدفرند(دوست برنامه نویس من)

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.