تفاوت pdf و epub چیست؟

همیشه برام سوال بود که تفاوت بین فرمت های pdf و epub در چیه؟ در این مقاله یکم بیشتر راجع با این دو تا فرمت و تفاوت شون با هم آشنا میشیم.

برای شما
  1. قدیمی ترین فرمت برای کتاب های الکترونیکی pdf هست. ولی به نظر میاد اخیرا محبوبیت epub در حال افزایش هست.
  2. فرمت pdf چیه؟ یه فرمت استاتیک و غیر قابل تغییر برای کتاب های الکترونیکی. مثل یه تکه کاغذی که روش یه سری نوشته و نقاشی قرار گرفته و دیگه اجازه نداریم تغییری داخلش ایجاد کنیم.
  3. بعد از حدود 10 سال از اومدن pdf، فرمت epub اومد. و الان به یک استاندارد برای انتشار کتاب الکترونیکی تبدیل شده. البته pdf هنوز نمرده! و به طور وسیع داره استفاده میشه.
  4. به طور دقیق تر فرمت epub یه فایل zip هستش که شامل فایل های XHTML و فایل های استایل و یه سری موارد دیگه مانند عکس میشه. پس در واقع ساختن epub یه چیزی تو مایه های ساختن صفحات وب هست.
  5. مهمترین ویژگی که باعث برتری epub نسبت به pdf میشه قابلیت کنترل جریان هستش. اگه دقت کرده باشید وقتی یک pdf رو توی صفحات مختلف باز می کنید، باید یه مقداری زوم رو تغییر بدید تا به نمایش دلخواه برسید. این به این دلیله که pdf یه ساختار استاتیک داره. اما epub خودش رو با صفحه نمایش تنظیم می کنه و سعی می کنه بهترین حالت نمایشش رو در هر صفحه نمایشی داشته باشه.
  6. کتاب های epub علاوه بر متن می تونند شامل عکس و حتی صدا هم باشند. البته pdf هم تلاش هایی برای این کار انجام داده و با استفاده از نرم افزار های اضافی می توانید از این قابلیت ها استفاده کنید. اما در epub به نرم افزار جداگانه ای برای نمایش فایل های چند رسانه ای احتیاج نداریم.
  7. کتاب فروشی های بزرگی مانند آمازون کتاب هاشون رو با فرمت epub منتشر می کنند.

نویسنده مطلب: گربه‌ی عصبانی

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.