زبان برنامه نویسی؛ برنامه نویسی مثل صحبت کردنه!

وقتی یک برنامه نویس داره کد نویسی میکنه، توی ذهنش چه اتفاقی میفته؟

این سوال در یکی از جلسات سه پروفسور (مسئول تحقیقات) مطرح شده و تصمیم گرفتن که جوابشو پیدا کنن.

زبان برنامه نویسی؛ برنامه نویسی مثل صحبت کردنه!
زبان برنامه نویسی؛ برنامه نویسی مثل صحبت کردنه!

محققان برای پیدا کردن جواب این سوال از تکنیک های تصویربرداری علم اعصاب استفاده کردن تا بفهمن کدام بخش از ذهن موقع کد نویسی فعال میشه.

نتیجه ی این تحقیق واقعا هیجان انگیز بوده (هم برای خودشون و هم برای من که وقتی داشتم مطلب رو میخوندم کیف کرد). ایشون متوجه شدن که برنامه نویسی مثل صحبت کردنه. یعنی نتایج اینجور نشون داده که موقع برنامه نویسی مناطقی از ذهن فعال میشه که مربوط به پردازش زبان طبیعی بوده.

پروفسور Apel، یکی از محققان گفته که، “چیزی که مارو متعجب کرد این بود که هیچ فعالیتی در قسمت های مربوط به تفکرات ریاضیات و یا منطقی مشاهده نکردیم.” و در یه جای دیگه گفته “طبق تحقیقات ما، درک گفتار نقش محوری در برنامه نویسی داره.”

این تحقیق اولین آنالیز ذهنی در برنامه نویسی هست و در واقع اولین بار هست که رفتار ذهن یک برنامه نویس موقع درگیری با کد بررسی و دیده شده.

حالا مراحل انجام تحقیق چجوری بوده؟

تیم تحقیق از متد subtraction که (طبق چیزی که در مقاله اصلی نوشته شده) در علوم اعصاب اثبات شده هست استفاده کردن.

برای شما

در مرحله اول از افرادی که روشون تست انجام میشده خواستن که خروجی یک کد پیچیده و منطقی رو بفهمند و در این حین از ذهنشون تصویر برداری کردن.

بعد از کمی استراحت، ازشون خواستن که یک قطعه کد که حاوی خطاهای نحوی (Syntax Error) هست رو بررسی کنند که در واقع یک کار روتین در برنامه نویسی هست و نیازی به فهم کد و منطق اون نداره و در حین انجام این کار هم تصویر برداری کردن.

این مراحل رو چندین بار تکرار کردن و در نهایت تصاویری توموگرافی کار روتین رو از تصاویر کار پیچیده تر تفریق (subtract) کردن. مناطق باقی مونده در تصویر، نشون دهنده ی بخش هایی بوده که در برنامه نویسی درگیر بودن.

این تیم تحقیقاتی حالا امیدوار هست که بتونه تفاوت درک برنامه (کد های برنامه) بین متخصصان و برنامه نویس های مبتدی رو بررسی و پیدا کنه.

من که از کارشون و مخصوصا از نتیجه کارشون واقعا لذت بردم. و خسته نباشید میگم بهشون. لازمه اینجا یک پارانتز باز کنم و بگم که من مترجم مقالات علمی نیستم و فقط یک برنامه نویس ام. مطلب اصلی رو توی سایت Medical Express خودنم و چون واقعا برام جذاب بود خواستم اینجا بنویسم و با دوستان به اشتراک بزارم. امیدوارم شما هم لذت برده باشید. مطلب اصلی رو حتما مطالعه کنید چون جزئیات مربوط به تیم و خیلی چیزای دیگه توش هست که من اینجا بهشون اشاره نکردم.

در ادامه چند تا از مطالب قبلیم رو هم لینک کردم. باعث افتخاره که بخونید و نظرتون رو بنویسید. سوالی هم بود در خدمتتون هستم.

امیدوارم لذت برده باشید. خوشحال میشم منو در توییتر دنبال کنید.

نویسنده مطلب: بهنام عظیمی

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.