معدل یا بازارکار!

بعد از مدت‌ها تصمیم گرفتم که به نوشتن یک مطلب در زمینه‌ی مرتبط با کار خودم بپردازم، موضوع معدل یا بازارکار!

معدل یا بازارکار!
معدل یا بازارکار!

امروزه رشته‌های مهندسی در تمامی دانشگاه‌های ایران صرفا یکسری دروس پایه‌ای و بی‌ربط به بازارکار را ارائه می‌دهد که دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی جز بالابردن آمار مهندسین بیکار هیچ کاربرد دیگری نخواهد داشت.
با این حال دانشجویان فکر می‌کنند که اگر دوره‌ی چهارساله‌ی کارشناسی را به پایان برسانند، سریعا وارد بازارکار خوب می‌شوند و مهندسانه! زندگی می‌کنند، اما واقعیت چنین نیست…

«در ادامه‌ تمرکز من بیشتر روی رشته‌ی کامپیوتر خواهد بود»

اگر هدف شما در رشته‌ی کامپیوتر کسب‌درآمد خوب است باید برایتان بگویم که تنها راه آن داشتن مهارت تخصصی است. با داشتن مهارت‌های تخصصی و چندین نمونه‌کار خوب به سرعت می‌توانید رشد کنید و هرجور که دلتان می‌خواهد زندگی کنید، البته سطح مهارت و تسلط شما بر موضوعی که روی آن کار می‌کنید باید خوب باشد و هرگز یادگیری در این زمینه را نباید قطع کنید.

البته برخی دوستان هدف‌شان بازارکار نیست و تمرکز آن‌ها گرفتن اپلای از دانشگاه‌های معتبر خارج از ایران است و یا داشتن سطح معدل بالا در دانشگاه…

برای شما

اگر شما هم مثل من بیشتر هدف‌تان روی بازارکار است پس بهتر است کمی معدل را کنار بگذاریم، و خارج از دانشگاه روی مهارت‌های لازم در بازارکار تمرکز کنیم، مثلا برنامه‌نویسی وب، اندروید، آی‌او‌اس، تولیدمحتوی، گرافیک و… (هزاران مورد که وجود دارند و شما دنبال نمی‌کنید)

اگر فکر می‌کنید که ایده‌ای دارید و دوست دارید خودتان ایده‌ را اجرایی کنید، همین امروز شروع کنید و مهارت‌های لازم برای اجرای ایده‌یتان را یاد بگیرید، زمان به اندازه‌ی کافی وجود دارد اگر آن را درست استفاده کنید… پس بهانه‌ای نباید داشته باشید، مثلا “برای یادگیری آندروید من باید 2 سال کار کنم!”، “برنامه‌نویسی فقط برای دانشجوهای رشته‌ی کامیپوتره!” و از این تیترهای بی‌معنی که جز اتلاف وقت شما هیچ تاثیری در زندگی‌تان نخواهد داشت.
اگر ایده‌ای ندارید و دوست دارید به سبک فریلنس زندگی کنید، داشتن تخصص در یک یا دو زمینه همراه با چند نمونه‌کار می‌تواند شما را به بازارکار هدایت کند، کافی‌است دو سه پروژه‌ی موفق داشته باشید تا دیگران به سادگی شما را پیدا کنند.
اگر فقط معدل دانشگاهی برای‌تان مهم است و در طول کارشناسی هیچ مهارتی را نتوانسته باشید به دست آورید، باید بگویم شمایید که آمار مهندسین بیکار را هرساله در رشته‌ی کامپیوتر با معادله‌ی x^2 بالا می‌برید.
و اما دسته‌ی آخر کسانی هستند که هم معدل خوب و هم مهارت تخصصی مناسب برای کار در بازارکار را دارند، برگ برنده دست این افراد است، چراکه با هرسبکی که دوست داشته باشند برای خودشان کار می‌کنند و در زمان استخدامی مشکلی برای شرط و شروط معدل ندارند.

این مطلب رو در این جهت نوشتم که دوستانی‌که در رشته‌های مهندسی به‌خصوص مهندسی کامپیوتر تحصیل می‌کنند، در درجه‌ی اول داشتن مهارت و تخصص برای تمامی شرکت‌ها مد نظر است، یعنی اگر دو نفر همزمان برای استخدام شدن در یک شرکت مراجعه کنند:
نفر اول با معدل بالای 18 و مهارت و تخصص 30درصد
نفر دوم با معدل زیر 14 و مهارت و تخصص 50 درصد
احتمال تایید نفر دوم بسیار بیشتر از نفر اول است.

از اینکه این مطلب رو کامل خوندید بسیار ممنونم/ خوشحال می‌شم نظراتتون رو برام بنویسید.

نویسنده مطلب: هژیر غفوری

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.