معرفی ابزار های prototyping

در این مقاله ابتدا به مفهوم prototyping و فواید آن میپردازیم و سپس برخی از نرم افزار ها و ابزار های مخصوص آن را معرفی و توضیح میدهیم

برای شما

خب همانطور که از معنای prototype یا “نمونه اولیه” مشخص است در روند و پیدایش یک پروژه نرم افزاری یکی از ابتدایی ترین مراحل تهیه طرح اولیه است فرض کنید

فواید پرتوتایپ

1-پروتوتایپ به شما کمک می کند نیازمندی های اپ را بهتر بشناسید

2-پروتوتایپ، تجربه کاربری اپ را بهبود می بخشد

3-پروتوتایپ باعث می شود دیگران ایده اپ شما را بهتر متوجه شوند

معرفی ابزارها

1-ماکروسافت ویزیو(Microsoft Visio):

Microsoft Visio
Microsoft Visio

نرم افزار ” مایکروسافت ویزیو ” به شما کمک میکند تا ارتباطات و اطلاعات حجیم و پیچیده ، فرآیند ها ، ایده ها و امور کاری خود را به صورت یک نمودار طراحی کنید و با تجسم آن‌ ها قادر به تصمیم گیری‌ های موثر تری باشید ؛ نرم افزار Microsoft Visio کار بر روی ایده های پیچیده را برای کاربران حرفه ای و تجاری بسیار آسان نموده است .

Microsoft Visio
Microsoft Visio

توسط این نرم افزار کاربردی میتوانید به طراحی فلوچارت‌ ها ، دیاگرام‌ ها ، تقویم‌ ها و چارت‌ های سازمانی بپردازید ، برای آن دسته از افرادی که مایل هستند در ارائه کارهای خود بیشتر از نمودار های گرافیکی استفاده نمایند ، این نرم افزار ابزار بسیار مناسبی را جهت ترسیم نمودار های گوناگون و همچنین طراحی اشکال در اختیار آنها قرار خواهد داد

برای آشنایی بیشتر با امکانات ویزیو پیشنهاد میکنم ویدیو زیر رو از طریق لینک زیر ببینید

https://amoozesh365.ir/course/microsoft-office-visio-complete-training-basic/lesson/visio-chapter-1-lesson-1/

نصب و استفاده از ویزیو:

این نرم افزار همانطور که مشخص است مخصوص سیستم عامل ماکروسافت یعنی ویندوز می باشد برای استفاده در سیستم عامل های لینوکس و مک میتوانید از نسخه آنلاین و تحت مرورگر ویزیو استفاده کنید

دانلود ویزیو برای ویندوز:

https://soft98.ir/software/engineering/16473-microsoft-visio-2019.html

نسخه آنلاین ماکروسافت ویزیو:

https://office.live.com/start/visio.aspx


۲- نرم افزار Dia:

Dia
Dia

یکی از ابزار ها برای ترسیم و تشکیل نمودار ها در محیط ویندوز و لینوکس بر پایه +GTK دیا یا همان Dia هست. نرم افزار دیا یک نرم افزار متن باز و کاملا رایگان هست که در اصل برای لینوکس ساخته شده است که بعد ها برای ویندوز هم منتشر شد.

کار کردن با این نرم افزار بسیار راحت است و به 3 بخش کلی تقسیم میشود

1- صفحه ترسیم که دارای مختصات است

2- مجموعه ابزار های مورد نیاز برای ترسیم نمودار

3- تولبار بالایی برای کنترل ترسیم ها.

دیا همچنین برای ترسیم نمودار های فنی و تکنیکی مورد استفاده قرار میگیرد و میتوانید نمودار های ترسیمی خود را به فرمت XML ذخیره کنید ، البته میتوانید نمودار های کشیده شده خود را به فرمت های تصویری مانند JPG و PNG هم ذخیره کنید.

Dia
Dia

ویژگی ها

حال در پایین به معرفی  برخی از ویژگی های این ابزار میپردازیم  که در خود پایگاه  نرم افزار و اپن دیسک درج شده است:

1– در دیا می‌توان نمادها و اتصال‌گرها را از دسته‌های مختلف انتخاب کرد و در کنار هم قرار داد.

2– دیا برای رسم انواع مختلف نمودارها و مدل‌ها از قبیل فلوچارت‌ها، GRAFCET، نمودارهای شبکه‌ای، IDEFO، مدارهای الکتریکی ساده، نمودارهای پایگاه داده‌ای Sybase، مدل‌هایre (مخفف entity-relationshop) و UML(مخفف unified Modeling Language) استفاده می‌شود.

3– از ویژگی‌های بسیار مهم دیا، امکان صدور پرونده‌ با قالب‌های متنوع است، حتی قالب‌های انحصاری شرکت مایکروسافت و قالب قابل خواندن برای ویزیو مایکروسافت.

4– قالب‌های ورودی قابل پشتیبانی توسط دیا عبارتند از:

SVG,fig,dxf,bmp,gif,jpg,png,pnm,tif,ras

5– قالب‌های خروجی پشتیبانی شده توسط دیا عبارتند از:

cgm, dia , shape , dxf , png , plt , vdx , wmf , jpeg , hpgl , eps , epsi , svg , svgz , mp , tex , wpg , fig , code

6– امکان افزودن پشتیبانی برای اشکال جدید با نوشتن پرونده‌های XML ساده وجود دارد.(استفاده از زیرمجموعه‌یSVG برای رسم اشکال)

7– چاپ چند صفحه‌ای: دیا قادر است نمودارهای بینهایت بزرگ که در چند صفحه هستند را نیز چاپ کند.

زبانه‌ی tools در فضای بالای هر پنجره‌ی اصلی، دسترسی به زبانه‌ها را به آسانی فراهم کرده و به این ترتیب انجام کارها را نیز سریع‌تر نموده‌است.

8– ده‌ها افزونه برای دیا در زمینه‌های مختلف شبکه، مدار، نمودارهای نقشه و غیره طراحی شده‌اند و به دیا بسیار قدرت بخشیده‌اند. هم‌چنین این افزونه‌ها اشکال بیشتری را به انبار اشکال آن اضافه می‌کنند.

9– در حال حاضر افزونه‌های پایتون فراوانی برای دیا موجود است که امکان نوشتن کد به زبان پایتون را فراهم می‌کند.

10-ابزار dia2code ابزار کوچکی‌ است که برای تولید کد از نمودار دیا استفاده می‌شود و کار برنامه‌نویسان را با تولید ساختار کلاس‌ها در یک زبان شی‌گرا آسان می‌کند. هم‌چنین می‌تواند برای بسیاری از زبان‌ها کد تولید کند.

ابزار dia2sql ابزار کوچکی‌ است که اشیا UML دیا را به پایگاه‌های داده‌ی SQL تبدیل می‌کند.

11– نسخه‌ی 0.97 قابل حمل دیا توسط PortableApps.com عرضه شده‌است. بنابراین شما می‌توانید نمودارهای تکنیکی خود را در هر جایی که هستید رسم کنید. این بسته نیز متن‌باز و کاملاً رایگان است.

12– از آن‌جایی که مجموعه‌ی دفتری اپن‌آفیس ابزار رسم نمودار ندارد(برخلاف مجموعه‌ی دفتری آفیس ماکروسافت که ویزیو را داراست.)، دیا در کنار این مجموعه بسیار مفید خواهد بود. زیرا نرم‌افزارهای Impress و Draw در اپن‌آفیس بیش‌تر بر ارائه و ترسیم برداری تأکید دارند و نه روی رسم نمودار با استفاده از علائم یا نمادهای از‌پیش‌ساخته.

13– کارایی دیا بسیار ساده و آسان است. ظاهر آن پیچیده نیست، با این وجود کارایی لازم برای ترسیم نمودارهای شما را داراست.

نصب Dia:

برای نصب این نرم افزار میتوانید از لینک زیر برای سیستم عامل های لینوکس و مک و ویندوز فایل برنامه را دانلود کنید یا از مخازن توزیع خود نصب کنید

http://dia-installer.de


3- نرم افزار pencil project

Pencil Project
Pencil Project

نرم افزار Pencil نرم افزاری متن باز و ابزاری با رابط کاربری بسیار راحت برای نمونه سازی از محیط کاربری اپلیکیشن ها و نرم افزارها می باشد . نرم افزار Pencil دارای مجموعه ای از شکل ها و تصاویر پیش فرض برای طراحی Interface یک نرم افزار دسکتاپ یا اپلیکیشن موبایل می باشد . از نسخه ی قبل نرم افزار، Pencilاشکال و دکمه های موجود در رابط کاربری دو سیستم عامل Android و iOS را به صورت پیش فرض در خود قرار داده است . این کار باعث می شود که کار طراحی اپلیکیشن ها به شکل قابل توجهی آسان شود و از اتلاف وقت کاربر در طراحی جلوگیری شود . فهرست شکل های موجود در نرم افزار به شکل پیش فرض به این ترتیب است : اشکال هندسی، انواع فلوچارت ها، اشکال مورد نیاز برای طراحی رابط کاربری یک نرم افزار یا صفحهی وب، اشکال و دکمه های موجود در رابط کاربری سیستم عامل های Android و iOS . همچنین کاربران می توانند از طریق اینترنت کتابخانه ی اشکال موجود برای این نرم افزار را گسترده تر کنند . نرم افزار Pencil همچنین از اکثر فرمت های خروجی گرافیکی پشیبانی می کند از جمله PNG و HTML . هنگامی که کاربر از رابط کاربری خود فرمت HTML خروجی بگیرد می تواند مشتری یا کاربر خود را با محیط نرم افزار آشنا سازد بدین ترتیب که میتواند برای هر دکمه و قسمت تعریف مشخص کند و آنها را لینک کند . همچنین نرم افزار Pencil می تواند برای نرم افزار های LibreOffice، Inkscape و Adobe Reader خروجی بدهد .

ویژگی های نرم افزار Pencil :

– دارای کتابخانه و اشکال به صورت پیش فرض

– رابط کاربری بسیار ساده

– دادن خروجی به اکثر فرمت های گرافیکی

– پشتیبانی از فرمت  HTML

– پشتیبانی از نرم افزارهای LibreOffice، Inkscape و Adobe Reader

– دارای مدل های از پیش ساخته شده از سیستم عامل های Android و iOS

نصب pencil project

برای نصب این نرم افزار اوپن سورس و رایگان میتوانید از مخزن توزیع لینوکسی خود یا آدرس وبسایت رسمی که در زیر آمده است استفاده کنید

https://pencil.evolus.vn/Downloads.html


4-نرم افزار Sketch

اگر شما هم طراح رابط کاربری هستید احتمالا تا حالا نام برنامه Sketch (فقط برای Mac) را شنیده اید. نرم افزاری که برای طراحی دیجیتال ارائه شده تا بتواند جایی از بازار گسترده‌ای که هنوز در تسخیر ادوبی فوتوشاپ و آیلستریتور هست را بگیرد.

اسکچ یک برنامه Vector Based برای طراحی رابط کاربری وب و موبایل ، آیکن ، پروتوتایپ و وایرفریم است.

برای آشنایی بیشتر با sketch مقاله زیر در ویرگول را مطالعه فرمایید

چرا از Sketch استفاده می‌کنم؟


5-نرم افزار Gliffy

gliffy
gliffy

ساخت سریع دیاگرام. رسم فلوچارت، نمودار سازمانی، UML ،ERD، نمودار شبکه، قاب، BPMN، و دیگر نمودارها. Gliffy یک نوع جدید از افزونه های مرورگر محبوب کروم می باشد که هم به صورت ONLINE و هم OFFLINE کار می کند! در حال حاضر هر کسی می تواند نمودار و فلوچارت با ظاهر حرفه ای را به سرعت و به آسانی ایجاد کند مانند آنهایی که در Google Docs، ارائه کنفرانس، ویکی یا صفحات وب مشاهده کرده اید.

ویژگی ها: 

– رابط کاربری آسان و ساخته شده با HTML5.
– صدها شکل صنعتی استاندارد فلش و آیکون.
– کنترل اشکال بر روی شبکه ای چسبنده، راهنمایی حین طراحی، تنظیم شکل و ابزار توزیع. 
– قرار دادن تصاویر خود بر روی بوم طراحی به روش Drag & Drop.
– Export نمودار طراحی شده به فرمت JPG و PNG (فرمت های بیشتر در آینده). 
– دارای کتابخانه اشکال برای توسعه نرم افزار، نمودار UML، نمودار ERD، نقشه سایتWireframes ، Mockups UI، تجزیه و تحلیل SWOT و ….! 

مناسب برای: 
– طراحی عمومی  (Basic drawing)
– نمودار جریان (Flowchart)
– نمودار UML 
– نمودار ERD 
– نمودار شبکه (Network diagram)
– Wireframes و UI Mockup 
– نقشه سایت (Site map)
– مدل فرآیند تجاری (Business Process Model) 
– نمودار سازمانی (Org chart)
– طرح طبقه (Floor plan)
– نمودار وِن (Venn diagram)
– تجزیه و تحلیل SWOT
– طراحی فنی (Technical drawing)

نظرات ارائه شده برای Gliffy Diagrams: 
مجله PC می گوید: “برای استفاده شخصی، تجارت های کوچک و به ویژه برای مدیران شبکه که نیاز به ایجاد نمودار سریع و آسان دارند، Gliffy بسیار مفید است. این یک نان آور چهار ستاره برای نرم افزار تجاری کوچک است.” 

پایگاه ZDNet می گوید: “Gliffy یک گزینه کم هزینه تر نسبت به مایکروسافت Visio است و اغلب در برنامه ریزی و مستند سازی توسعه نرم افزار، فرآیندهای تجاری و نمودار سازمانی استفاده می شود، با تکیه بر طرح های گرافیکی تجاری مانند نمودار، فلوچارت و Wireframes.” 

نصب نرم افزار

برای نصب این نرم افزار میتوانید از وبسایت رسمی و لینک زیر استفاده کنید:

https://www.gliffy.com/


6- ابزار draw.io

draw.io
draw.io

ابزار Draw.io در درجه اول یک ابزار نمودار مبتنی بر وب با ابزار قدرتمند برای ساخت تقریبا هر نوع نمودار است. شما فقط با drag and drop( کشیدن و رها کردن) میتوانید یک فلوچارت یا نمودار E-R یا هر نوع نمودار دیگر طراحی کنید. همچنین، اگر ابزار را دوست دارید، می توانید نسخه دسکتاپ آفلاین را امتحان کنید.

این نرم افزار بیشتر ابزار های مشابه ویزیو را دارد و به راحتی و کمک وبسایت رسمی این برنامه میتوان به آن دسترسی داشت

آدرس وبسایت: https://www.draw.io

لینک ویدیو معرفی نرم افزار در یتیوب : https://youtu.be/Z0D96ZikMkc

draw.io
draw.io


7-نرم افزار LucidChart

lucidChart
lucidChart

یکی از بهترین جایگزین ها برای نرم افزار ویزیو نرم افزار lucid chart میباشد این نرم افزار رایگان و اوپن سورس میباشد با این نرم افزار نه تنها شما قادر به ساخت نمودارها هستیدبلکه می توانید تمام تیم خود را برای انجام تغییراتی که در نظر دارید دعوت کنید شما همچنین می توانید فایل های مایکروسافت Visio را وارد یا صادر کنید، درست مثل وقتی که از نرم افزار شرکت استفاده کرده اید. با این حال، هنوز محدودیت هایی برای استفاده از یک کاربر رایگان وجود دارد و هنگامی که شما شروع به انتخاب برنامه های پرداخت می کنید، متوجه خواهید شد که نرم افزار به اضافه شدن قابلیت های جدید به یک نرم افزار کامل و حرفه ای تبدیل خواهد شد در نتیجه برای یک برنامه وب رایگان، این نرم افزار یکی از بهترین هاست.

ویژگی ها

افراد تیم می توانند بر روی یک نمودار کار کنند، که امکان ادغام بهتر و مدت زمان کمتری را فراهم می کند

رابط کاربری کشیدن و رها کردن اگر میخواهید هر نمودار را بسازید، در دسترس است

این ابزار می تواند فایل های مایکروسافت Visio.vdx را به راحتی وارد یا صادر کند

معایب

شما فقط می توانید سه اسناد فعال را در یک باز کنید

برای دسترسی و استفاده از نرم افزار میتوانید از لینک زیر اقدام کنید

https://www.lucidchart.com/


8-ابزارOpenOffice Draw

OpenOffice Draw
OpenOffice Draw

آزمایش و ساختن OpenOffice.org توسط آپاچی به دست آمد و از آن زمان به صورت عمومی به صورت آزاد و منبع باز باقی مانده است. به این ترتیب، محدودیت های برنامه در نهایت به لطف پیشرفت های مداوم برنامه می تواند برطرف شود. برای یک جایگزین Visio، این نرم افزار هنوز هم انتخاب محبوب است و شما می توانید طرح ها، نمودار ها و نمودارهای فلوچارت را ایجاد کنید. این برنامه همچنین ترکیبی از اشکال را برای ایجاد نمودارهای حرفه ای به کار می برد.

ابزارOpenOffice Draw همچنین یک رابط کاربر مشابه با مایکروسافت Visio را دارد، بنابراین در هنگام استفاده از آن برای اولین بار، در نرم افزار احساس راحتی خواهید کرد. علاوه بر این،پیش بینی میشود این برنامه برای آیندۀ آزاد خواهد بود و نیازی به پرداخت یک ریال برای آن هم ندارد.

OpenOffice Draw
OpenOffice Draw

به غیر از این،این برنامه پرداختی ارائه نشده است، هیچ آگهی تبلیغاتی در حال اجرا یا محدودیت نمایش داده نمی شود. متاسفانه، از آنجا که برنامه مبتنی بر وب نیست، شما باید آن را برای سیستم عامل مک، ویندوز یا لینوکس دانلود کنید.

برای نصب نرم افزار میتوانید از لینک زیر و آدرس رسمی وبسایت استفاده کنید

https://www.openoffice.org/


9-نرم افزار Visual Paradigm

Visual Paradigm
Visual Paradigm

نرم افزار Visual Paradigm نام یک نرم افزار شناخته شده و حرفه‌ای برای مهندسین نرم افزار است که به واسطه آن می‌توان اشکال یو‌ام‌ال (UML) را به بهترین شکل ممکن طراحی و ترسیم نمود. علاوه بر این، کاربران قادرند با استفاده از امکانات گسترده این نرم افزار، چارت سازمانی کسب و کار خود را تشکیل داده و جریان‌های کاری را با دقیق‌ترین جزئیات در آن ترسیم نمایند. این نرم افزار پیشرفته و قدرتمند، تمامی امکانات مدنظر شما در زمینه معماری سازمان، مدیریت پروژه و … را در خود جای داده است تا بتوانید تیم نرم افزاری خود را در اجرای پروژه‌های بزرگ، به بهترین شکل ممکن مدیریت نمایید. با استفاده از این نرم افزار، کاربر می‌تواند نمودارهای یو‌ام‌ال را با بیشترین جزئیات ترسیم کرده و ارتباطات هریک را به آسانی مشخص سازد.

Visual Paradigm on Ubuntu linux
Visual Paradigm on Ubuntu linux

در حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM)، نرم افزارهای گوناگونی برای طراحی، تحلیل و مدل‌سازی فرآیندها وجود دارد. بدون استفاده از این ابزارها، طراحی و پیاده‌سازی مدیریت فرآیندهای سازمان دارای ریسک و خطرات بسیاری خواهد بود. نرم افزار شناخته شده و قدرتمند ویژوال پارادایم، به شما امکانی را ارائه می‌کند که بتوانید به ساده‌ترین شکل ممکن دیاگرام‌های جریان داده (DFD) را ایجاد کرده و چارت سازمانی و ده‌ها نوع دیگر از نمودارها را نیز به ساده‌ترین شکل ممکن پیاده‌سازی نمایید. علاوه بر این‌ها، با نرم افزار مذکور می‌توانید 13 نوع مختلف از نمودار UML از قبیل نمودار کلاس، نموارد موارد کاربری، نمودار توالی، ارتباطات، نمودار فعالیت و … را ترسیم و از مزایای آن در جهت بهبود در فرآیند اجرای پروژه‌های خود بهره ببرید. هم اکنون می توانید نرم افزار Visual Paradigm را با لینک مستقیم و به صورت رایگان از سایت یاس دانلود دریافت نمایید.

ویژگی های نرم افزار Visual Paradigm :

– امکان طراحی نمودار کلاس، نمودار موارد کاربری، نموار توالی، نمودار ارتباطات، نمودار فعالیت و …

– فراهم‌سازی امکانات گسترده و قدرتمند در زمینه مدیریت پروژه

– دارا بودن ده‌ها ابزار پیشرفته و قدرتمند برای مدیریت فرآیند کسب و کار

– امکان مدل‌سازی انواع سیستم‌ها و ترسیم نمودارهای یو‌ام‌ال (UML)

– امکان ترسیم نمودار ای‌آر برای مدیریت و مهندسی پایگاه داده

– امکان تبدیل یو‌ام‌ال به کد

– امکان مدیریت فرآیندهای کسب و کار تیمی

نصب نرم افزار:

برای نصب نرم افزار Visual Paradigm برای سیستم عامل های مختلف می توانید از لینک وبسایت رسمی که در زیر آمده است استفاده کنید

https://www.visual-paradigm.com/download/


10-نرم افزارyED Graph Editor

yED Graph Editor
yED Graph Editor

ابزار YED Graph Editor یکی از زیباترین ها برای جایگزین مایکروسافت Visio است. اگر شما نگران آن هستید که یک نرم افزار رایگان و یک پروژه منبع باز نیست،شما می توانید از ویرایشگر زنده YED که رایگان و منبع باز است از طریق مرورگر وب خود استفاده کنید. این یکی از بهترین توصیه ها است اگر شما می خواهید به سرعت با استفاده از یک رابط کاربری بسیار آسان برای ایجاد نمودار ها و دیاگرام های مختلف وقت کمی صرف کنید.

ویژگی های نرم افزار yEd Graph Editor :

– استفاده ی راحت از تمامی فونت های فارسی

– استفاده از رنگ های مختلف برای زمینه و حاشیه

– طرح های مختلف برای بلوک های داده

– شبکه بندی های متنوع و هوشمند! (درخت، دایروی، UML، …)

– گروه بندی بلوک ها

– ایجاد قید بر روی شبکه ها و بلوک ها

– ذخیره سازی بلوک ها به صورت فرمت های مختلف مانند jpg، png، pdf، swf و …

– و کلی امکانات ریز و درشت دیگر!

یکی از امکانات هیجان انگیز این نرم افزار، ایجاد الگو های مختلف برای جایگذاری بلوک هاست

برای استفاده از این ابزار می توانید به لینک وبسایت رسمی که در زیر آمده مراجعه کنید

https://www.yworks.com/products/yed

همچنین میتوانید برای آشنایی بیشتر ویدیو معرفی با نرم افزار را در یتیوب تماشا کنید

https://youtu.be/OmSTwKw7dX4


منابع:

https://itsfoss.com/visio-alternatives-linux/

https://twitgoo.com/best-visio-alternatives/

https://itsfoss.com/visio-alternatives-linux/#apachedraw

نویسنده مطلب: victor

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.