معرفی زبان های برنامه نویسی تحت وب

قبل از اینکه به معرفی زبان های برنامه نویسی تحت وب بپردازیم اول باید به این نکته توجه کنید که هر زبان برنامه نویسی مختص به یک حرفه ای است و شما باید با توجه به هدف موردنظرتون نسبت به یادگیری آن ها اقدام کنید.در این مقاله زبان های برنامه نویسی را در حول محور طراحی سایت بررسی می کنیم.

علاوه بر این زبان های برنامه نویسی در حرفه ای که مورد استفاده قرار می گیرند مزایا و معایبی دارند که شما باید در انتخاب هر کدام از آن ها کوشا باشید.توجه داشته باشید که بهترین زبان برنامه نویسی جمله اشتباهی است و شما باید زبانی را انتخاب کنید که قابلیت های بیشتری را برای هدف شما دارد.

برای شما

قبل از بررسی زبان های تحت وب بهتره که کمی با ساختار وب سایت ها آشنا شویم و بفهمیم که وب سایت ها از چه بخش هایی تشکیل شده اند.

ساختار وب‌سایت

هر وب سایتی که شما در اینترنت پیدا می کنید شامل دو بخش اصلی با نام های front-end و back-end هستند.

فرانت اند درواقع همان ظاهری است که شما آن را مشاهده می کنید و از آن لذت می برید، این ظاهر با استفاده از زبان های برنامه نویسی html , css و javascript ساخته می شوند.

زبان اچ تی ام ال ساختار وجودی چیزی رو تشکیل می ده و زبان css ظاهر اون چیز رو تغییر می ده.

زبان html و Css رو می شه به عنوان پایه زبان های برنامه نویسی نام برد چون در هر زمینه ای فعالیت می کنند.البته توجه داشته باشید که برخی این دو زبان رو زبان نشانه گذاری می نامند.

زبان جاوا اسکریپ نیز برای ظاهر وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد و زبان پرکاربری به شمار می رود.

یادگیری سه زبان گفته شده یعنی html و css و javascript از مقدمات ورود به دنیای طراحی سایت می باشند.

این زبان ها صرفا زبان های front-end یا همان ظاهر سایت ها هستند.

برای تکامل زبان هایی که سمت Front-end کار می کنند ، زبان های back-end پدید می آیند.در واقع اگر وب سایت شما بک اند نداشته باشند هیچ روحی ندارند و صرفا فقط یک ظاهر هستند.

شرکت های پشتیبان سایت موظف هستند که کدنویسی سایت شما را به درستی انجام دهند و در صورت بروز مشکل سریع آن ها حل کنند.

تفاوت داینامیک و استاتیک

به صفحه هایی که ساختار بک اند ندارند استاتیک و به صفحه هایی که کد نویسی بک اند برای آن ها انجام شده اند داینامیک می گویند.

تفاوت داینامیک بودن یا نبودن یک صفحه را با یک مثال توضیح می دهیم .

تصور کنید صفحه ای ساخته اید در آن طراحی های خاص خود را کار گذاشته اید و در انتهای این صفحه یک فرم گذاشته ایم.

ساختار ظاهری فرم با زبان های نشانه گذاری html و css طراحی می شود ، یعنی اینکه برای مثال عرض دکمه چقدر باشد ، چه رنگی داشته باشد و در کجای فرم قرار گرفته باشد.

اما هنگامی که بر روی دکمه ثبت این فرم کلیک می کنید هیچ تغییری را مشاهده نمی کنید ، شما به هیچ صفحه ای انتقال نمی یابید و یا هیچ اطلاعاتی ذخیره و یا فرستاده نمی شود.

در این جا است که زبان های برنامه نویسی سمت بک اند وارد کار می شوند ، شما با کمک زبان های برنامه نویسی بک اند و سمت سرور که اندکی دیگر به آن می پردازیم می توانید که دستور دهید بعد از کلیک کردن بر روی دکمه ثبت چه اتفاقاتی بی افتد ، چه اطلاعاتی ذخیره و یا فرستاده شود.

البته تردید نکنید که زبان های برنامه نویسی نمی توانند ظاهری زیبا بسازند و سایت ها برای زیبا شدن از نرم افزاره ای قدرتمندی مانند فتوشاپ نیز بهره می برند ، برای اطلاع بیشتر مقاله کاربرد فتوشاپ در طراحی سایت پیشنهاد می شود.

قبل از پرداختن به زبان های برنامه نویسی سمت سرور در مورد عواملی که باعث می شود یک زبان برنامه نویسی محبوب و جزو بهترین ها باشد را موردبررسی قرار می دهیم.

مهم ترین عوامل انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی

زبان مادر یا همان تکنولوژی که مورد استفاده قرار گرفته است.وابسته بودن یا نبودن این زبان به پلتفرم هاسرعت اجرایی این زبان برنامه نویسیکارایی هایی که این زبان برنامه نویسی داردبازار کاری که این زبان برنامه نویسی در کشور مورد نظر داردآیا این زبان قابل توسعه است و جای پیشرفت دارد یا خیرآیا به طور مرتب بروزرسانی و مورد پشتیبانی قرار می گیرد یا خیربرای موتور های جستجو بهینه شده است یا خیر

انواع زبان های برنامه نویسی تحت وب

نوبت به معرفی تمامی زبان های برنامه نویسی تحت وب رسیده است که مورد استفاده قرار می گیرد.

زبان پایتون در طراحی وب

پایتون را می توان یکی از ساده ترین زبان های برنامه نویسی دانست که طرفداران بسیار زیادی دارد.

این زبان برنامه نویسی در سال ۱۹۹۱ با هدف ساده کردن زبان های برنامه نویسی ارائه شد و به دلیل سادگی آن ، اکثر افراد برای شروع یادگیری برنامه نویسی از این زبان استفاده می کنند.

پایتون زبانی ساده و قدرتمند است و به دلیل چند منظوره و شی گرایی بودن آن توانسته است در عرصه های زیادی مانند تحلیل داده ، توسعه وب سایت ، برنامه نویسی دکستاپ و داده کاوی نیز جایگاه خوبی کسب کند.

این زبان برنامه نویسی همچنین دارای کتابخانه های زیادی است که می توانید از آن ها استفاده کنید و با کد های کمتر بتوانید برنامه های بزرگ تری بسازید.

البته زبان پایتون معایبی هم دارد که مهم ترین آن ها را می توان سرعت آن دانست، سرعت این زبان برنامه نویسی نسبت به سایر زبان ها کمتر است و می توان گفت که در برخی از پروژه ها بدرد نمی خورد.

در ایران زبان برنامه نویسی پایتون نیز از طرفداران زیادی برخوردار است که همواره بیشتر هم می شود، با یادگیری این زبان می توان به درآمد هم رسید که البته با برنامه و پشت کار امکان پذیر است.

زبان برنامه نویسی روبی در طراحی وب

روبی هم از زبان های برنامه نویسی است که به صورت متن باز ، پشتیبانی از شی گرایی و پویا است، کاربر این زبان برنامه نویسی نیز در توسعه وب است.

این زبان در سال ۱۹۹۰ یعنی یک سال قبل از زبان پایتون در کشور ژاپن اختراع شد.روبی در لینوکس توسعه یافته ولی در اکثر پلتفرم ها کارایی دارد.

قدرت امروزه این زبان را می توان به دلیل وجود فریم ورک قدرتمندش یعنی ruby on rails دانست.

شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران به شما پیشنهاد می کند که اگر تازه به دنیای برنامه نویسی وب پا گذاشته اید برای شروع اصلا به روبی فکر نکنید به دلیل اینکه یادگیری این زبان دشوار است و منابع کمی برای آموزش آن وجود دارد و البته که این زبان در ایران جایگاه مناسبی ندارد.

کاربرد php در طراحی سایت

زبان برنامه نویسی php یکی از قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی دنیاست که در هر زمینه ای توانای فعالیت دارد.پی اچ پی یک زبان اسکریپتی و متن باز است که در سال ۱۹۹۴ یعنی ۳ سال بعد از انتشار زبان پایتون وارد زبان های برنامه نویسی با هدف طراحی برنامه های تحت وب شد.

ساختار زبان پی اچ پی شبیه به زبان c می باشد و به همین دلیل هم است که طرفداران زیادی دارد.

این زبان بر روی تمامی پلتفرم ها از جمله ویندوز ، لینوکس و مکینتاش اجرا می شود و سرعت بالایی نیز دارد.

طبق گزارشات انجام شده توسط شرکت های معتبر، بیش از ۷۸ درصد از وب سایت هایی که تا به امروز ساخته شده اند از زبان php بهره برده اند.

بازار کار این زبان در ایران نیز خوب است و برنامه نویسان زیادی به این زبان روی آورده اند.شاید برای شما جالب باشد که cms هایی مانند وردپرس و جوملا هم از زبان php استفاده می کنند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله وردپرس چیست را مطالعه کنید.

زبان جاوا برای طراحی وب

زبان جاوا از قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی دنیاست که در هر زمینه ای کاربرد دارد ، این زبان که در سال ۱۹۹۱ راه اندازی شد با شعار یکبار بنویس و همه جا اجرا کن صنعت کامپیوتر را متحول کرد.

این زبان در تمامی سیستم عامل ها مورد استفاده قرار می گیرد و تا حدودی شبیه زبان ++C است.

زبان جاوا همانطور که اشاره شد در هر زمینه ای کاربرد دارد ، از برنامه نویسی وب و موبایل گرفته یا ربات ها و هوش مصنوعی و…

این زبان هم مانند php از بازار کار خوبی در ایران برخوردار است و البته که بیشتر تمرکز این زبان در کشور ما بر روی برنامه های تحت وب است.

سی شارپ برای طراحی وب

دیگر زبانی که باید با آن آشنا شوید زبان سی شارپ یا همان #C است، این زبان بر پایه و اساس زبان سی و توسط شرکت بزرگ مایکروسافت انتشار یافته است.

این زبان نیز مانند php چند منظوره است و همینطور شی گرایی را پشتیبانی می کند، زبان سی شارپ برای پروژه های بزرگ و البته اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد.

این زبان برنامه نویسی مانند جاوا گسترش زیادی دارد و شما می توانید برای سیستم عامل های مخلتف مانند موبایل ، وب و… از آن استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید که کاربرد اصلی این زبان برنامه نویسی تحت ویندوز است و برای به کارگرفتن این زبان برای طراحی وب باید با زبان برنامه نویسی asp.net آشنایی کامل داشته باشید.

طراحی سایت شرکتی زیادی و کدهای back-end های آن با زبان های asp.net و #c نوشته شده اند که می توان MSN و ورزش ۳ مثال زد.سایت دیجی کالا در ابتدا بر پایه این دو زبان بود که بعد ها با بروزرسانی جدید بر روی php اجرا شد.

طراحی سایت با asp.net

بسیاری از افراد تصور می کنند که این زبان ، یک زبان برنامه نویسی است اما جالب است که بدانید این زبان تنها یک فریم‌ورک برای توسعه زبان هایی مانند سی شارپ می باشد.

مایکروسافت که صاحب این فریم‌ورک است بروزرسانی های متعددی را انجام داده است و مشکلات آن را برطرف کرده است.

هدف اصلی این زبان برای ساخت وب اپلیکیشن ها است و برای شرکت های بزرگ به کار گرفته می شود.

هرچند که کدهای این زبان را می توان راحت تر از زبان های دیگه تحلیل کرد ولی نسبت به زبان های دیگر برای ساخت و طراحی از کد های زیاد تری استفاده می کند.

شاید برای شما سوال پیش بی آید که باید از زبان php استفاده کنید و یا از زبان asp ، به زودی مقاله ای انتشار می کنیم و به تفاوت بین این دو می پردازیم.

امیدواریم که از مقاله معرفی زبان های برنامه نویسی تحت وب لذت برده باشید ، شما می توانید سایر مقالات آموزشی ما را در قسمت منو/مقالات مشاهده کنید. همچنین شاید برایتان جالب باشد که طراحی سایت با نرم افزار هم انجام می گردد که می توانید از مقاله نرم افزار طراحی سایت نسبت به مطالعه آن اقدام کنید.

نویسنده مطلب: کاربر ناشناس

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.