مقایسه جاوا و جاوا اسکریپت، کدام یک برای سال ۲۰۲۰ بهتر است؟

بسیاری از افراد تصور می کنند، از آنجایی که زبان جاوا اسکریپت دارای کلمه “جاوا” در نام خود است، به نوعی با زبان جاوا مرتبط است. در حالی که بسیاری از برنامه نویس ها از این نامگذاری گله مند هستند و حتی بسیاری فکر میکنند، این نوع نامگذاری یک شگرد تبلیغاتی است تا مردم جذب زبان جاوا اسکریپت شوند، زیرا زبان جاوا یک زبان قدرتمند و در عین حال قدیمی است.

اما تاریخچه این دو زبان برنامه نویسی محبوب برای لحظه ای بسیار کوتاه و در روز های اولیه فقط با هم اشتراک دارند. مسیر تکامل این دو زبان با یکدیگر بسیار متفاوت بوده است و نمیتوان به سادگی آنها را با یکدیگر مقایسه نمود. اما اگر این مقاله را می خوانید، احتمالاً به مقایسه این دو زبان علاقه مند بوده اید، بنابراین اجازه دهید، تا جای ممکن آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

اگر به حدود ۵ سال قبل بازگردیم، میان این دو زبان میتوانیم یک مقایسه ساده انجام دهیم، جاوا یک زبان برنامه نویسی عمومی و همه منظوره است، در حالی که جاوا اسکریپت در برنامه های وب و بیشتر برای ایجاد ارتباطات تعاملی و انیمیشن استفاده میشود.

جاوا اسکریپت در گذشته فقط در مرورگر ها و سمت کلاینت کاربرد داشت، در واقع نمیتوانستیم به چشم یک زبان مستقل برنامه نویسی به آن نگاه کنیم، اما در سال های اخیر جاوا اسکریپت به شدت رشد داشته است و به یک زبان مستقل تبدیل شده است و اکنون کار مقایسه کمی سخت شده است. اول از همه، به برخی از حقایق و آمارهای جالب در مورد جاوا و جاوا اسکریپت نگاهی می اندازیم :

  • نام اصلی زبان جاوا در ابتدا “Oak” بود و هنگامی که سازندگان آن دریافتند، این نام برای برخی از شرکتهای رایانه ای ثبت شده است، بخش بازاریابی شرکت Sun ، نام این زبان را به “Java” تغییر داد.
  • زبان برنامه نویسی جاوا به صورت تصادفی ایجاد شده است. در حدود سال ۱۹۹۲ ، جیمز گوسلینگ در آزمایشگاه های شرکت Sun کار می کرد. او به همراه تیمش در حال ساختن یک جعبه تنظیم بودند و این کار را با تغییر زبان ++C انجام دادند، در نهایت زبان برنامه نویسی جاوا متولد شد.
  • زبان برنامه نویسی جاوا دومین زبان محبوب برنامه نویسی است و در بین توسعه دهندگان وب بسیار محبوب است.
  • زبان برنامه نویسی جاوا فاقد مفهوم Pointer یا همان اشاره گر هاست، زیرا افزودن اشاره گرها به زبان برنامه نویسی جاوا باعث به خطر انداختن امنیت و استحکام برنامه ها می شود و در نتیجه پیچیدگی را افزایش میدهد.
  • در جاوا معنای واقعی کلمه کلیدی Final همان معنای نهایی نیست. این کلمه در جاوا معانی مختلفی دارد. متدها، متغیر ها و کلاس ها میتوانند Final باشند.
  • امروزه ، ۹۵٪ از شرکت ها به عنوان زبان اصلی برنامه نویسی خود از Java استفاده می کنند. این میزان استفاده بسیار بیشتر از زبان C و سایر زبان های برنامه نویسی مختلف است.
  • در یک سال، زبان جاوا حدود یک میلیارد بار دانلود شده است.
  • امروزه زبان Java در بیش از یک میلیارد سیستم عامل در سراسر جهان اجرا میشود.

زبان جاوا اسکریپت

در اوایلی که اینترنت به وجود آمد، حدود سال ۱۹۹۰ ، مرورگر اینترنت اکسپلورر و نت اسکیپ دو مرورگر وب محبوب آن روزها بودند که مورد استفاده عموم مردم قرار میگرفتند. تنها در ۱۰ روز، یک توسعه دهنده به نام Brendan Eich توانست یک زبان اسکریپتی را ایجاد کند که در تعامل با کاربران در صفحات وب میتوانست کمک خوبی باشد.

او این زبان را “LiveScript” نامید و مستقیماً آن را در مرورگر ادغام كرد. ادغام این زبان با مرورگر به این معنا بود که مرورگر میتوانست دستورات و کدها را تفسیر کند. لازم نبود کدی کامپایل شود و نیازی به افزونه ای نبود. یک زبان برنامه نویسی دیگر به نام جاوا تقریباً در همان زمان ها محبوبیت پیدا کرد. نت اسکیپ از این محبوبیت آگاه شد و زبان ادغامی در مرورگر خود را “JavaScript” نامگذاری کرد.

زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی عمومی و همه منظوره است که توسط جیمز گاسلینگ ابداع شده و توسط شرکت سان میکروسیستمز توسعه داده شده است. در سال ۱۹۹۱ شرکت سان میکرو سیستمز تیمی را برای توسعه این زبان برنامه نویسی ایجاد کرد.

در نهایت زبان جاوا نخستین بار در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و از آن زمان تا کنون نسخه های جدید زیادی از آن منتشر شده است. امروزه بسیاری از برنامه های روزمره ما با استفاده از زبان جاوا توسعه داده شده است، در حال حاضر زبان محبوب جاوا متعلق به شرکت اوراکل است. اجازه دهید در ادامه برخی از تفاوت ها و شباهت های زبان جاوا و جاوا اسکریپت را از منظر توسعه برنامه وب بررسی کنیم.

شباهت های عمده

در حالی که این دو زبان با یکدیگر کاملا مجزا هستند، شباهت های سطح بالایی در آنها وجود دارد که بررسی آنها میتواند ارزشمند باشد، به خصوص اگر بخواهید این دو زبان را در حوزه توسعه وب مقایسه کنید.

برنامه نویسی شی گرا : هر دو زبان به توسعه دهندگانی نیاز دارد که کدهای آنها را در قالب اشیا توسعه دهند. شی گرایی در هر دو زبان به آنها امکان میدهد تا به فناوریهایی مانند وراثت، کپسوله سازی و چندریختی دسترسی پیدا کنند.

توسعه بخش Front-end : از هر دو زبان می توان در جنبه های توسعه Front-end استفاده کرد. جاوا اسکریپت را می توان به طور مستقیم در HTML مورد استفاده قرار داد. زبان جاوا را می توان به عنوان یک اپلت جاوا استفاده کرد.

توسعه بخش Back-end : هر دو زبان برای سمت سرور قابل استفاده اند. از مدتها پیش زبان جاوا برای به کار بردن فناوری های پشتیبانی از قبیل Apache ، JBoss و WebSphere برای بخش سمت سرور استفاده میشده است. در سال اخیر نیز با استفاده از Node.js میتوان از جاوا اسکریپت برای سمت سرور استفاده کرد.

تفاوت های میان زبان های جاوا و جاوا اسکریپت

جاوا یک زبان شی گرا یعنی OOP (برنامه نویسی شی گرا) است که در سال ۱۹۹۵ مورد استفاده قرار گرفته است. جاوا در شرکت سان میکروسیستمز ساخته شد که بعدا توسط شرکت اوراکل خریداری شد. برنامه ها یا اپلیکیشن هایی که در جاوا توسعه داده میشوند در JVM(ماشین مجازی جاوا) اجرا خواهند شد که با استفاده از آن می توانیم همان برنامه را در سیستم عامل ها و پلتفرم های مختلف اجرا کنیم.

زبان جاوا اسکریپت هم یک زبان اسکریپتی است که از طریق آن میتوانید صفحات پویای HTML را ایجاد کنید. با استفاده از این زبان میتوان افکت های جذابی را در سمت کلاینت و در کامپیوتر کاربر ایجاد کنید. زبان جاوا اسکریپت در مرورگر ها قابل دسترس بود تا زمانی که گوگل کروم موتور node.js را منتشر کرد. جاوا اسکریپت و جاوا هر دو به صورت متفاوتی، اسمبل، نوشته و اجرا می شوند و هر کدام توانایی های خاصی دارند.

جاوا در بسیاری از موارد از جمله برنامه نویسی کارت های اعتباری، برنامه های اندروید، ایجاد برنامه های دسکتاپ و ساخت برنامه های بزرگ استفاده می شود. در مقابل، ابتدا از جاوا اسکریپت برای تعاملی کردن صفحات وب استفاده میشده است.

از این زبان میتوان به عنوان جایگزینی برای تکنولوژی فلش در صفحات وب نام برد. از زبان جاوا اسکریپت برای انجام کارهایی مانند ایجاد انیمیشن در صفحات HTML نیز استفاده میشود.

به طور خلاصه، وقتی صحبت از نحوه استفاده از هرکدام از این زبان ها میشود، Java به طور معمول برای توسعه بخش سمت سرور وب سایت ها استفاده میشود، در حالی که ایجاد اسکریپت های سمت کاربر برای کارهایی مانند اعتبارسنجی ورودی ها توسط جاوا اسکریپت پیاده سازی میشود.

برخی دیگر از تفاوتهای اساسی میان این دو زبان عبارت اند از :

  • کدهای جاوا اسکریپت تفسیر میشوند، در حالی که کدهای زبان جاوا باید کامپایل شوند.
  • هرکدام از این زبان ها به افزونه های مختلفی احتیاج دارند.
  • کدهای جاوا اسکریپت در یک مرورگر اجرا می شود، در حالی که جاوا برنامه های وبی ایجاد می کند که در یک مرورگر یا یک ماشین مجازی کار می کنند.
  • جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا (OOP) است، و جاوا اسکریپت به طور خاص یک زبان اسکریپتی شی گرا است.

یک دانشجوی جدید برنامه نویسی برای افزایش مهارت های خود باید هر دو زبان را فرا بگیرید. در واقع، بسیاری از برنامه نویسان می گویند که یادگیری سریع این دو زبان برنامه نویسی حرکتی بسیار عاقلانه برای یک برنامه نویس جدید است. بدون تردید، تقاضا برای برنامه نویسان جاوا اسکریپت و جاوا بسیار زیاد است و با یادگیری آنها میتوانید به خوبی درآمد کسب کنید.

برای انجام پروژهای بعدی باید از کدام زبان استفاده کنیم؟

مانند همه زبانهای برنامه نویسی، انتخاب میان جاوا و جاوا اسکریپت کاملا به نیاز های شما ارتباط دارد. جاوا اسکریپت هنوز یک فناوری وب است، در حالی که جاوا یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که می تواند برای هرکاری مورد استفاده قرار بگیرد. در مجموع هم جاوا و هم جاوا اسکریپت محبوب ترین و پرکاربرد ترین زبان های حال حاضر هستند که میتوانید با یادگیری آنها به راحتی برنامه های مورد نظر خود را توسعه دهید.

منبع : لرن سورس

نویسنده مطلب: لرن سورس

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.