ویژگی‌هایی که یک برنامه نویس موفق باید داشته باشد

برنامه نویسی هم مثل یادگیری سایر توانایی‌های ابتدایی( خواندن،‌ نوشتن، محاسبات ریاضی و…) است. در واقع هر فرد فارغ از سن و جنسیت و موقعیت جغرافیایی که دارد میتواند با آموزش صحیح و البته تمرین زیاد، برنامه نویسی را یاد بگیرد. اما نکته‌ی قابل توجه این است که خروجی افراد مختلف با توجه به تلاش و استعداد (و چند پارامتر دیگر مثل منابع و استاد و…) آن‌ها، متفاوت خواهد بود. هر چند تلاش در بین تمام پارامترهای نام برده شده، تاثیر بیشتری دارد.

در این مقاله قصد داریم از ویژگی‌هایی که هر برنامه نویس موفق، باید داشته باشد صحبت کنیم. اگر شما تازه در ابتدای راه یادگیری برنامه نویسی هستید یا میخواهید در مسیر فعلیتان رشد چشم‌گیری داشته باشید، باید این ویژگی‌ها را در خودتان تقویت کنید.

ویژگی‌های برنامه نویس‌های موفق:

1. از شکست نمیترسند: وقتی در ابتدای مسیر هستید از بیان نظراتتان و از اینکه مسئله‌ای را اشتباه حل کنید میترسید. اصلا نگران نباشید این واکنش همه تازه کارهاست. اما باید بدانید ماندن در چنین وضعیتی به شدت سمی است. این ترس نباید حس کنجکاوی شما برای حل مشکلات را مهار کند. از قدیم گفتن شکست مقدمه پیروزی است. پس لطفا شکست‌های ابتدایی را بپذیرید، چون رشد و پیروزی نزدیک است!

(ترسو بودن یک عادت سمی است. اگر میخواهید از باقی عادات سمیتان مطلع شوید و از آن‌ها پرهیز کنید، به مقاله: برای موفق شدن، باید این عادات سمی را ترک کنید سر بزنید)

2. اول فکر میکنند، بیشتر فکر میکنند: برنامه نویس های شکست‌خورده، همان‌هایی هستند که نمیتوانند روی مسائل تمرکز کنند. اگر شما هم جز این دسته از برنامه نویس ها هستید، باید به خودتان بیایید! نباید شکست را بپذیرید بلکه باید بدانید مغز هم یک ماهیچه است و با تمرین و استمرار همانطوری کار میکند که شما میخواهید. پس مغزتان را ورزیده کنید و سعی کنید روی مسائل مختلف در بازه‌های زمانی طولانی تمرکز کنید.

برای شما

(برای افزایش تمرکز میتوانید مقاله‌ی: راه های افزایش تمرکز در محیط کار را بخوانید)

3. مشتاق یادگیری: شما نمیتوانید با تکیه بر زبان پاسکال که چندین سال پیش یادگرفتید، در دنیای پویای برنامه نویسی فعالیت کنید. اگر میخواهید وارد حوزه برنامه نویسی و تکنولوژی شوید، باید بدانید این حوزه با سرعت باورنکردنی‌ای در حال رشد و تغییر است. پس برای افزایش بازده و ادامه حیات در این حوزه باید به سرعت و البته با علاقه، اطلاعاتتان را به روز کنید و تکنولوژی‌های جدید را یادبگیرید. چرا سرعت در یادگیری برنامه نویسی مهم است؟ چون شما باید قبل از اینکه تکنولوژی منسوخ شود آن را یادبگیرید و صدالبته که از آن برای درآمدزایی استفاده کنید.

(همانطور که میدانید برنامه نویس ها میتوانند در حوزه‌های مختلفی مثل برنامه نویسی موبایل، برنامه‌های دسکتاپ، شبکه، امنیت، وب و… فعالیت کنند. اگر شما جز آن درسته از افرادی هستید که برنامه نویسی وب علاقه دارید میتوانید مسیر یادگیری برنامه نویسی وب را مشاهده کنید. این مقاله در شروع کار دید کلی خوبی به شما میدهد)

4. تشنه موفقیت: یکی از ویژگی‌های برنامه نویس‌های موفق این است که عاشق موفقیت و حل مسئله‌های پیچیده با کمک کامپیوتر هستند. باید بدانید اگر زود تسلیم مشکلات شوید، نمیتوانید حس شیرین موفقیت، که بعد از حل هر مشکل بدست می‌آید را تجربه کنید. این حس صرفا یک اتفاق روحی نیست بلکه توام با واکنش‌های شیمیایی است! درست شنیدید، بدن شما در چنین لحظاتی هورمون دوپامین زیادی ترشح می‌کند ک باعث ایجاد شادی و حس خوب در شما میشود. این یکی از پاداش‌هایی است که در برابر صبر، تلاش و استمرار در حل مشکلات بدست میاورید. حتما بعد از هر موفقیت خودتان را به پاداش‌هایی هرچند کوچک تشویق کنید. این پادش بستگی به شما و علایقتان دارد. میتواند تماشای یک فیلم یا گوش دادن به یک آهنگ باشد. شاید هم با خوردن یک شیرینی خوشحال شوید. هر پاداشی که برای خودتان در نظر میگیرید، باید توجه کنید که ذهنتان باید به اندازه کافی خوشحال شود تا دفعه بعد هم ولو برای بدست آوردن پاداش، تلاش کند.

در این مقاله تمام سعیمان بر این بود که بتوانید ویژگی‌های خودتان را با ویژگی های برنامه نویس‌های موفق مقایسه کنید و اگر به درد کار برنامه نویسی میخورید، پا در مسیر یادگیری برنامه نویسی بگذارید. اگر میخواهید ویژگی‌های بیشتری از برنامه نویس‌های موفق بدانید، به مقاله اگر این هفته ویژگی را دارید، باید برنامه نویس شوید، رجوع کنید.

یادتان نرود حتی اگر همین حالا در سمت برنامه نویسی مشغول به کار هستید، با ایجاد یا تقویت این ویژگی‌ها در خودتان، میتوانید رشد چشمگیری در محیط کار داشته باشید.

نویسنده مطلب: چ یاب | کاربردی یاد بگیریم…

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.