۵ زبان برنامه نویسی برتر در حوزه بلاک‌چین

 

بلاک چین چشم مشتاقان زیادی را در سراسر دنیا به خود خیره کرده است تا این فناوری بتواند با از بین بردن سیستم‌های ثابت که تراکنش‌های مالی بر اساس آنها در سراسر دنیا انجام می‌شود به جای آنها جایگزین شود.در این مقاله می خواهیم با ۵ زبان برنامه نویسی برتر در حوزه بلاک‌چین آشنا شویم(دوره های آموزش برنامه نویسی کدفرند).

بلاک چین چیست؟

بلاک چین (Blockchain) از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) ایجاد شده است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست.به طور کلی بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است.تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیرممکن است.

بیت کوین اولین کاربرد از این فناوری بود و از بلاک چین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برد. اگر بلاک چین یک سیستم عامل باشد، بیت کوین نرم افزاری روی این سیستم عامل است.

تکنولوژی بلاک چین قطعا یک اختراع فوق العاده است. اما سوالی که برای همه مردم پیش می آید این است: واقعا بلاک چین چیست؟! بلاک چین یک اوراق بهادار دیجیتالی غیر متمرکز است. با استفاده از توزیع (و نه کپی) اطلاعات دیجیتال تکنولوژی بلاک چی در واقع زیرساخت ایجا یک نوع اینترنت جدید را ایجاد کرده است.

این تکنولوژی که در اصل وام گرفته شده از ارز دیجیتال و بیت کوین است، در حال یافتن کاربردهای دیگر برای این پتانسیل از تکنولوژی است. بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال شناخته می شود.فناوری در حال فراهم آوردن فرصت‌های زیادی برای برنامه نویسان و گسترش دهندگان این صنعت است تا بر روی آن سرمایه گذاری کنند.

بهترین زبان برنامه نویسی بلاک چین

چندین زبان برنامه نویسی وجود دارند که می‌توانند برای ایجاد اپلیکیشن هایی برای بلاک چین کمک کنند می‌توان از زبان‌های قدیمی مانند ++C، جاوا (Java) و پایتون (Python) استفاده کرد یا دیگر زبان‌هایی مانند Simplicity و Solidity که جدید هستند و برای بلاک چین اختصاصی شده‌اند.

۱.زبان سی پلاس پلاس (++C)

این برنامه به عنوان مشتقی از زبان برنامه نویسی C ساخته شده است. زبان روندگرای ++C بر اساس زبان داده‌گرای C نوشته شده است. شاید همین بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو زبان باشد. ++C اطلاعات و عملکرد آنها را به داده‌ها تبدیل می‌کند که می‌توان آنها را به راحتی در برنامه‌های دیگر مورد استفاده قرار داد. این زبان برنامه نویسی بلاک چین اجازه می‌دهد تا مدیریت مؤثرتری بر روی حافظه وجود داشته باشد.

بلاک چین به بسیاری از کاربران و ماینرها اجازه می‌دهد تا به صورت سیستماتیک و همزمان عمل کنند. ++C اپلیکیشنهایی را ایجاد می‌کند که نه تنها بین نقاط پایانی بلکه در پروسه انجام تراکنش سریع‌تر عمل می‌کنند. به همین علت است که پروژه‌های بلاک چین مانند بیت کوین اتریوم و ریپل همگی با زبان ++C نوشته شده‌اند.(دوره های آموزش برنامه نویسی کدفرند).

۲.زبان جاوا (Java)

جاوا به عنوان زبان جهانی اینترنت بسیار اهمیت دارد. زبان برنامه نویسی بلاک چین زبانی قدیمی و برای ایجاد پیج های اینترنتی فعال بسیار مفید است. همچنین برای ایجاد بلاک چین‌های ساده و تغییرناپذیر نیز کاربرد دارد. تغییر ناپذیری باعث می‌شود که هیچ کس نتواند اطلاعات یک بلوک را تغییر دهد هر بلوک تازه که بلاک چین اضافه می‌شود.

اطلاعات بلوک قبلی به اضافه اطلاعات بلوک جدید را در اختیار دارد. هر تغییری که در یک بلوک ایجاد شود باعث ایجاد تغییر جدیدی در بلوک‌های کناری آن هم خواهد شد، و تا زمانی که اطلاعات آن بلوک با دیگر بلوک‌ها هماهنگ نشده باشد نمی‌تواند به زنجیره اضافه شود در نتیجه بلاک چین به این وسیله تغییر ناپذیر شده است.

۳.زبان پایتون (Python)

زبان پایتون به وسیله یک برنامه نویس هلندی به نام گویدو وان روسام (guido van Rossum) در سال ۱۹۹۱ ابداع شد. هدف او تولید زبان برنامه نویسی آسان و مینی مالیستی بود. ترکیب و منطق این برنامه، نشان از روحیه بلندپرواز، ابداع کننده آن دارد. در نتیجه پایتون در زمینه توسعه نرم افزارها و وب، زبانی برتر است. این زبان در میان متخصصان کامپیوتری و دانشمندان زمینه دیتا بسیار معروف است. همچنین یکی از زبان‌های برتر برنامه نویسی بلاک چین است.

۴.زبان سیمپلیسیتی (Simplicity)

سیمپلیسیتی یک زبان برنامه نویسی بلاک چین است که برای تنظیم قراردادهای هوشمند به کار می‌رود. این زبان برنامه نویسی بلاک چین به گفته راسل اوکانر (Russell O’Connor) سازنده این برنامه بسیار ساده است. این زبان برای بهبود زبان‌های پایه‌ای ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم به کار برده می‌شود.

در این زبان از تجزیه و تحلیل استاتیک برای جلوگیری از هنگ کردن برنامه‌ها هنگام آنالیز و محاسبات استفاده می‌شود. اوکانر و کمپانی او یعنی بلاک ‌استریم (blockstream) امیدوار هستند که این زبان، پس از آنکه آزمایشش را کاملاً پس داد در بیت کوین مورد استفاده قرار بگیرد.

۵.زبان سالیدیتی (Solidity)

و در آخر زبان برنامه نویسی سالیدیتی،این زبان برنامه نویسی بلاک‌چین از سطح بالایی برخوردار است و بر پایه قرارداد تنظیم شده است. حروف آن مشابه با حروفی هستند که در جاوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. بخش‌های هم مانند متغیرها، کلاس‌ها و عملکردهای خود را از جاوا برداشت کرده است.

یادگیری این زبان برای برنامه نویسان بسیار آسان است. زبان سالیدیتی توضیحاتی در مورد اینکه چطور کدهایش عمل می‌کنند را برای کسانی که علاقه‌مند به آموختن آن باشند توضیح داده است این توضیح ممکن است در ابتدا کمی مشکل به نظر بیاید.

با این حال مشکل فقط برای کسانی وجود دارد که با زبان‌های مدرن برنامه نویسی آشنایی ندارند. به عنوان یک زبان جدید در برنامه نویسی سالیدیتی در حال پیشرفت و معروفیت است. افزایش اعداد و منابع در این زبان نشان دهنده آن است که این زبان به طور اختصاصی برای برنامه‌های تکنولوژیک طراحی شده و به منظور بهبود عمل کرده بلاک چین به کار می‌رود

(برای یادگیری زبان های برنامه نویسی اشاره شده در بالا می توانید از دوره ای آموزشی کدفرند استفاده کنید).

نویسنده مطلب: کدفرند(دوست برنامه نویس من)

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظرات
  1. نگار می گوید

    بسیار ممنون. با این حال زبان پایتون از همه بهتر است و با یک تر چندین نشان رو میزنه

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.