۷ اشتباه برنامه نویسان مبتدی هنگام یادگیری کد نویسی

یادگیری نحوه درست کد نویسی می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. امروزه مهارت‌های کد نویسی تقاضای بالایی دارند، بنابراین اکنون فرصتی عالی برای شروع کردن و دستیابی به مشاغل پردرآمد است. یادگیری اصول کد نویسی ممکن است برای عده‌ای دلهره آور به نظر برسد اما همزمان با اینکه یاد می‌گیرید، دانش شما کم کم شکل می‌گیرد و برای رسیدن به یک هدف نهایی کار می‌کند و در این مسیر میتوانید از اشتباه خود جلوگیری کنید.

با وجود بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی ممکن است ابتدا در انتخاب زبان دچار سردرگمی شوید، اما هر زبان روش‌های مختلفی برای کد نویسی پروژه‌هایتان ارائه می‌دهد، زیرا هرکدام مزایای خاص خود را دارند. با این حال فقط به یکی پایبند باشید و قبل از رفتن به مرحله بعدی مهارت کافی در آن کسب کنید. در این صورت اطمینان حاصل می‌کنید که در دانش خود خللی نخواهید داشت و می‌توانید مهارت‌هایتان را کاملا به نفع خود پیش ببرید.

برای شما

بگذارید برخی از اشتباهاتی را که ممکن است هنگام توسعه مهارت‌های کد نویسی یا شروع آموزش کدزنی مرتکب شد را بررسی کنیم تا مطمئن شوید که می‌توانید از رویکرد خود بهره گیری کامل را داشته باشید و نتایج مورد نیاز خود را به دست آورید.

۱. انتخاب معلم یا مربی نامناسب

معلمان و مربیان بخش مهمی از تجربه یادگیری شما هستند، خصوصا اگر با خودآموزی راحت نباشید. انتخاب اولین معلم یا مربی ممکن است برایتان مفید واقع نشود، زیرا آنها هر یک تجربه متفاوت خود را دارند و فقط با برخی زبان‌های برنامه نویسی یا روش‌های کلی آن آشنا هستند.

این روزها تعداد منابع آنلاین برای یادگیری کد نویسی رشد چشمگیری داشته و با ارائه برخی محتوای با کیفیت، به راحتی می‌توان به صورت آنلاین کار را شروع کرد. اگر دوره‌های آنلاین را انتخاب می‌کنید، باید کیفیت آن را نیز بررسی کنید. تحقیقات خود را انجام دهید و ببینید آیا می‌توانید بعد از اتمام دوره به درآمدزایی برسید یا نه. در چنین بازار سودآوری، فروشندگانی وجود دارند که تنها قول می‌دهند با شرکت در این دوره‌ها نتایج عالی ارائه دهند.

فناوری همیشه در حال پیشرفت است و انتخاب افرادی که از آنها می‌آموزید یکی از مهمترین معیارهای موفقیت شماست. توجه داشته باشید که هیچ مربی یا دوره‌ای وجود ندارد که بتواند همه چیز را به شما یاد دهد. مشورت با چندین نفر ارزشش را دارد تا دیدگاه‌ها و تخصص‌های مختلفی را در نظر بگیرید.

۲. یادگیری همه چیز به یک باره

یافتن یک نقطه شروع در کد نویسی نسبتا ساده است، قبل از اینکه به بخش عمیق ماجرا بپردازید، ابتدا یک زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید و اصول را یاد بگیرید. وقتی صحبت از برنامه نویسی می‌شود، عمق، اهمیت بیشتری نسبت به وسعت دارد. کارفرمایان به دنبال درک عمیق یک زبان هستند تا درک مختصری از بسیاری زبان‌ها. سعی کنید از منابع متعددی استفاده کنید تا زوایا، روش‌ها و دیدگاه‌های مختلف را فرا بگیرید و درک خود را از روش‌های مختلف حل یک مسئله گسترش دهید. به یاد داشته باشید هدف این است که دانش خود را تمرین دهید و بارها آن را تکرار کنید تا بتوانید بدون راهنمایی و بدون افتادن در دام برزخ آموزشی، پروژه نهایی خود را بسازید.

با اینکه بیشتر دانش شما از تحصیلات، مربیان و منابع به دست می‌آید، با فعالیت در محیط‌های کار واقعی به همراه همکارانی که زبان انتخابی شما را نیز می‌دانند، مهارت بیشتری کسب خواهید کرد. همکاری همزمان با هم تیمی‌هایتان در پروژه‌های واقعی به شما کمک می‌کند تا خلا دانش برنامه نویسی خود را پر کنید و مهارت‌های خود را بیشتر توسعه دهید.

۳. یاد نگرفتن اصول

نمی‌توان تأکید کرد که یادگیری نحوه کار سیستم‌های کامپیوتری حداقل در سطح اولیه قبل از ورود به دنیای کد نویسی مهم است. یادگیری چگونگی ارتباط کامپیوترها و برنامه‌ها با یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار است، به خصوص درک اینکه چرا زبان‌های بسیاری به وجود آمدند و اینکه هر کدام به طور جداگانه چگونه می‌توانند در یک پروژه واقعی به کار برده شوند.

قبل از اینکه به طور عمیق وارد دنیای فناوری اطلاعات شویم، ابتدا باید با اصول اساسی شروع کنیم. تکنولوژی‌های مختلف می‌آیند و می‌روند اما فناوری اصلی و نحوه کار برنامه‌ها در چند دهه اخیر تغییر چندانی نکرده است. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که علم دائما در حال به روز شدن و تغییر است. هنگامی که یادگیری اصولی را شروع کنیم، مواردی هستند که در طول زمان ثابت می‌مانند و در کنار آن فناوری‌های مختلف به مرور دستخوش تغییرات می‌شوند.

با یادگیری اصول و ساختارهای اساسی در هر زبان برنامه نویسی مانند متغیرها، دامنه‌ها، توابع، حلقه‌ها، شرط‌ها، آرایه‌ها، انواع داده‌ها و موارد دیگر به سرعت قادر به انتقال به یک زبان برنامه نویسی جدید در هر زمان خاص هستیم.

بنابراین می‌خواهیم به جای کسب دانش کوتاه مدت، بر دانشی متمرکز شویم که از ساختار همه زبان‌های برنامه نویسی پشتیبانی می‌کند. اگر اینگونه شروع کنیم، مهم نیست که تکنولوژی چه مدت تغییر می‌کند، مهم نیست که جامعه چگونه تغییر کند، ما این اصول را برای توسعه مهارت خود به کار می‌گیریم و آن را تغییر می‌دهیم تا با جامعه فعلی سازگار شود.

۴. گرفتاری در دام برزخ آموزشی

تماشای آموزش آنلاین یک روش مطمئن برای ایجاد یک نسخه کپی از یک پروژه موجود است. درعوض روش بهینه برای یادگیری و به دست آوردن تجربه بیشتر این است که دانش موجود خود را عملی کنید و پروژه خود را توسعه دهید. بعید است کد شما همانطور که انتظار دارید تمیز و مختصر باشد. با توسعه مداوم پروژه‌های مختلف، آنچه می‌توانید دفعات بعدی بهبود ببخشید را فراهم می‌کنید.

همچنین سعی کنید به جای عجله در ایجاد یک پروژه پیچیده از طریق آموزش گام به گام، ابتدا شروع به کار کوچک کرده تا از رویکرد خود اطمینان حاصل کنید.

۵. تعیین نکردن اهداف و مهلت مشخص

اهداف و ددلاین‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند که در یک محیط کار واقعی، بارها با آنها روبه رو خواهید شد. آشنایی با نحوه کار برنامه‌ها، اهداف و مهلت‌های تعیین شده سرعت کار شما را افزایش می‌دهد و می‌توانید تعیین کنید که آیا دانش و تجربه شما به اندازه کافی کامل است تا بتوانید یک پروژه واقعی را در مهلت مشخصی مدیریت کنید.

شما هستید که باید تعیین کنید پروژه چگونه خواهد بود و بسته به اندازه، یک مهلت مشخصی برای اتمام آن همراه با تعیین اهداف کوچک در این بین تعیین کنید تا در مسیر درست قرار بگیرید. همچنین تعیین اهداف كوچكتر، به حفظ انگیزه و نگه داشتن شما در پروژه كمك می‌كند. اگر در این مدت به موانعی برخوردید، می‌توانید میزان پیشرفت خود را ارزیابی کرده و مهلت خود را متناسب با هرگونه تغییر در برنامه تنظیم کنید. این امر به شما امکان می‌دهد تا درمورد هر مسئله‌ای که پیش آمده با کارفرما یا مشتری خود ارتباط برقرار کنید و باعث ایجاد یک رابطه کاری خوب می‌گردد که در محیط کاری واقعا ارزشمند است.

۶. عدم توضيح مفاهيم فني به زبان ساده

این اشتباه فاحشی است که می‌تواند رابطه بین مشتری و توسعه دهنده را خراب کند. مشتریان باید توضیحات منظم و واضحی دریافت کنند، این نشان می‌دهد که پروژه قرار است به درستی برنامه ریزی شود و تمام نیازهای آنها را برآورده می‌کند. اصطلاحات فنی مورد استفاده توسط برنامه نویسان اغلب برای افراد بی تجربه گیج کننده است، بنابراین باید به روشی واضح و مختصر توضیح داده شود.

وقتی نوبت به برنامه نویسی می‌رسد، کاربر نهایی یا مشتری به طور کلی به تأثیرات کار علاقه مند است، نه فرایند پشت آن. بنابراین توضیح دادن اینکه “سرور هنگام پردازش دستور در خط ۱۲ با خطا مواجه شده است” احتمالا برای او معنایی نخواهد داشت. درعوض باید بتوانید اینگونه توضیح دهید که “فایل بارگذاری نشده است و ما تخمین می‌زنیم که این مشکل ظرف مدت یک ساعت حل شود”، این روش اطلاعات مهم مورد نیاز مشتری را در اختیارش قرار می دهد و مشکل را به روشی می‌فهمد که درک آن برای همه آسان است.

همچنین کار در محیطی که شما در حال طراحی یک مفهوم برنامه نویسی هستید بسیار مفید است. مشتری به دنبال هر مزیتی است که کد نویسی شما برای آنها فراهم می‌کند و هرگونه تأثیر احتمالی ممکن است ایجاد شود. مثلا توضیح اینکه چگونه نرم‌افزار مورد نظر از راه‌های ارتباطی استفاده می‌کند تا مدت زمان مکالمه مشتری توسط نماینده خدمات کاربر کاهش یابد.

اگر می‌دانید که قسمت انتهایی این نوع سیستم چگونه کار می‌کند اما نمی‌توانید مزایای برنامه نویسی خود را به مشتری منتقل کنید، بعید است که کار شما به نفع آنها باشد.

۷. عدم درخواست پشتیبانی

اگر چیزی را نمی‌فهمید، باید درخواست کمک کنید. برنامه نویسان در تیم‌ها بسیار خوب کار می‌کنند و اغلب قادر به ارائه اطلاعات در مورد حل و انطباق یک مشکل هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود کسی را پیدا کنید که در مسیری مشابه با شما قرار دارد یا حتی یک مربی که برای پاسخگویی به سوالاتتان در آنجا حضور دارد و می‌تواند به شما در تسریع روند یادگیری کمک کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا بتوانید به طور خلاصه یک مسئله را توضیح دهید و مهارت خود را برای حل مشکل نشان دهید.

همه برنامه نویسان مراحلی را طی کرده‌اند که در آن تمام پاسخ‌ها برای حل یک مشکل خاص را نداشته‌اند و مجبور بوده‌اند به دنبال پشتیبانی باشند.

جمع بندی

هنگامی که وقت خود را صرف کاری می‌کنید، فرصت انجام کار دیگری را از دست می‌دهید. همه آموزش‌ها با هم برابر نیستند، بنابراین توصیه می‌شود کمی وقت بگذارید و به تحقیق بپردازید تا بتوانید تصمیم درست بگیرید که چه کاری را باید چه موقع انجام دهید. کسانی که موفق می‌شوند کسانی هستند که می‌توانند به طور کارآمد یاد بگیرند. این مهارتی است که فراتر از یادگیری کد نویسی است.

خودتان کار کنید و چالش‌های مختلف را امتحان کنید، سعی کنید مربیانی پیدا کنید که بتوانید به آنها اعتماد کنید. صبور باشید چرا که این کار زمان می‌برد، اما در یک مهارت ارزشمند سرمایه گذاری می‌کنید که همیشه دارای پتانسیل رو به رشد است.

نویسنده مطلب: مهدی قوسیان

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.