راهنمای آموزش و یادگیری برنامه نویسی

  • چگونه و از کجا وارد شدن به دنیای بزرگ برنامه نویسی و IT
  • مخاطب این مطلب برای تمامی افراد علاقه به دنیای برنامه نویسی و IT هست

اول بگم منم از دسته آدم‌هایی بودم که برای شروع برنامه‌نویسی مثل بیشتر افراد گیج شده بودم و وقتی به سراغ گوگل رفتم و جستجو کردم باز هم نفهمیدم ولی من زود تسلیم نشدم و بیشتر جستجو کردم و بی‌کَله رفتم کلی کتاب و ویدوی آموزش تهیه کردم، هرچند هنوز نفهمیده بودم ولی کم کم سرنخ‌ها و منابع خوبی پیدا کردم؛ در ادامه خواهم گفت ولی اول به ملزمات اساسی برای برنامه‌نویسی توجه کنیم که اگر آن‌ها را نادیده بگیرید، وقت خود را تلف کرده‌اید و هیچ ‌گاه یک برنامه نویس خوب نخواهید شد.

برنامه نویسی یک کار شاخی نیست، نه اینکه بگویم کار سختی نیست، منظور من این هست که اگر اصول را یاد بگیری، برای ما آسان می‌شد.

اول برای برنامه نویس شدن باید علاقه داشت، هر کسی که با کار کردن از کامپوتر و لپ‌تاب و … لذت می‌برد، ساده‌تر بگوییم: هر کسی که از وَر رفتن با کامپیوتر و … خوشش‌ میاد و مُدام تنظیمات کامپیوتر و موبایل و … تغییر می‌دهد و به زبان ساده‌تر عاشق کُخ ریختن توی کامپوتر و سایت ها و … هست، به برنامه نویسی علاقه دارد.
نگران این نباشید که از کُد زدن فراری هستید ،وقتی وارد دنیای برنامه نویسی شوید، این دنیا آنقدر بزرگ هست که تمام علاقه های شما را پوشش می‌دهد حتی بدون کُد. حتی کسانی که کار گرافیک را دوست دارند وجه غیر قابل انکاری از دنیای برنامه نویسی و IT‌ هستند.

علاقه شرط اول یک برنامه نویس هست.

دومین چیزی که برای وارد شدن به دنیای برنامه نویسی لازم دارید نقشه‌ی این دنیا هست یا همان اصول اولیه این دنیا هست. در این زمان شما باید بدانید که این دنیا چگونه کار ‌می‌کند. مثلاً یک سایت چگونه کار می‌کند و اینترنت چیست و از چه اجزایی ساخته شده است و در ادامه به شما خواهم گفت که چگونه این نقشه را بفهمید. (برم توی حالت عُرفانیت:«چشم دِلتون به دنیای برنامه نویسی روشن می‌شه»)

قبل از انجام هر کاری، نقشه دنیای برنامه‌نویسی را یاد بگیرید.

سومین لازمه برنامه‌نویس شدن زبان انگلیسی هست. ‌زبان انگلیسی در برنامه‌نویسی به کار میاد ولی زیاد نگران نباشید که زبان انگلیسی خوبی ندارید، برای شروع در همین حد که متوجه بشید یک جمله انگلیسی تقریباً معنی آن چیست کفایت می‌کند. برای مثال اگر شما درباره تکه ‌کُدی مشکل داشته باشید می‌توانید به کتابخانه‌‌ها و اسنادی که در تمام زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارند رجوع کنید و مشکل یا سوال خود را برطرف کنید. ملزمه این کار این است که تقریباً زبان انگلیسی بلد باشید و البته مترجم گوگل هم یادتون نره.
درجه بعدی از انگلیسی که برای برنامه نویس لازم هست تقریباً متوجه شدن حرف زدن یک فرد انگلیسی زبان هست. برای مثال می‌توان گفت بیشتر ویدیئو های آموزش پیشرفته برنامه نویسی به زبان انگلیسی هست.
درجه سوم باید در حدّی به انگلیسی مسلط باشید که بتوانید با یک فرد انگلیسی چت و مکالمه داشته باشید.
باز هم جای نگرانی نیست که اگر سطح شما در حد سطح اول یا کمتر بوده چون برای یادگیری یک زبان برنامه‌نویس از همان اول نیاز به آموزش های پیشرفته زبان انگلیسی ندارید و آموزش هایی هستند که به زبان فارسی هست. البته زمانی می‌رسد که شما به زبان انگلیسی نیاز پیدا کنید و پیشنهاد من برای شما این است ‌که زبان انگلیسی را همراه با برنامه‌نویسی فرا بگیرید.

نگران نباشید که زبان انگلیسی بلد نیستید‌؛ زبان انگلیسی را همراه با برنامه‌نویسی یاد بگیرید.

چهارمین کار برای برنامه‌نویس شدن انتخاب حوزه زبان برنامه نویسی هست. حوزه دسکتاپ، تمامی برنامه هایی که در کامپیوتر و لپ‌تاب نصب و اجرا می‌شوند جزو حوزه دسکتاپ هستند. حوزه موبایل اپلیکیشن، تمامی برنامه هایی که در موبایل و گوشی همراه هستند جزو حوزه موبایل اپلیکیشن هستند. حوزه وب، این را هم خودتون متوجه شده‌اید و به هر چیزی که با اینترنت و شبکه سروکار دارد به این حوزه مرتبط می‌شود.

پنجمین لازمه برنامه ‌نویس شدن انتخاب زبان برنامه نویسی‌ هست. این لازمه همراه با لازمه چهارم هست. امروزه می‌شود گفت که برای تمامی حوزه ها چند زبان برنامه نویسی اختصاصی هست. پس انتخاب زبان برنامه نویسی را مطابق با حوزه فعالیت خود انتخاب کنید.

و امّا برای شروع برنامه نویسی چه زبانی بهترین است؟ شاید این جا و این موضوع برای شما کمی گیج کننده باشد و کلی جواب های مختلفی بشنوید. ولی وقتی حوزه خود را انتخاب کنید تقریباً جواب برای شما مشخص می‌شود. پیشنهاد من برای شروع کردن (همان زبانی که من شروع کردم) زبان Python هست. دلایلی برای انتخاب این زبان هست؛ زبانی ساده‌ای هست و زبان پرکاربردی هست در حدی که می‌توانید در هر سه حوزه با آن فعالیت کنید. یعنی با یاد‌گیری زبان پایتون می‌توانید برنامه های دسکتاپ، موبایل اپلیکیشن و سایت طراحی کرد. البته زبان های دیگری هم هستند که اینگونه پاسخگوی تمامی حوزه ههای دیگر باشد امّا یادگیری آن‌ها سخت‌تر از یادگیری پایتون هست.

برای شما

پیشنهاد من برای یادگیری اولین زبان برنامه نویسی، Python است.

خوب، اینم از این 5 لازمه برای شروع برنامه نویسی هست.
امّا وقت آن رسیده که منابع آموزشی رایگانی را معرفی کنم که از نظر من برای شروع عالی هستند و به شما پیشنهاد میکنم.

اصول دنیای برنامه نویسی و IT : آموزش برنامه نویس از سایت خیلی خوب سکان آکادمی
دَم تمامی کسانی که این سایت را راه‌اندازی کردند گرم.

آموزش Python مقدماتی: آموزش برنامه نویس پایتون از سایت سکان آکادمی
اموزش Python متوسط(حالت تکمیلی مقدماتی): کتاب آزاد آموزش پایتون
اموزش Python متوسط (ویدئو): آپارات (انگیلسی)

والبته سایت اصلی پایتون یادم نره(پیشرفته): Python Tutorial

خلاصه مطلب

برای یادگیری برنامه نویس اول باید اصول را يادبگیری، منظورم اصول زبان برنامه نویسی نیست. اصول IT هست و در حد کلی آن‌را بدانید.
علاقه همراه با تمرین و تکرار.
انتخاب حوزه فعالیت خود، وقتی اصول و نقشه دنیای برنامه ‌نویسی و IT را فهمیدید انتخاب آسان ‌می‌شود.
زبان انگلیسی همراه با برنامه ‌نویسی یادبگیرید.

پی نوشت:
این مطلب برای تمام افرادی علاقه مند به برنامه نویس هست و می‌خواهم این مطلب افراد را از سردرگمی خارج کند و کمکی برای آن ها باشد. از شما که این مطلب را خوانده‌اید می‌خواهم که اگر ایراد و یا مطلبی را بازگو نکردم و انتقاد و نظر و پیشنهاد‌هی داشته‌اید حتما بگویید. و محتوای این مقاله کامل بشود و کمکی شایانی به تازه کارها بشود. اگر هم منبع آموزش خوبی سراغ دارید معرفی کنید.

AA HBB M

نویسنده مطلب: دفتر سیاه

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.