انتخاب رشته یا انتخاب دانشگاه؟

بعد از کنکور مهم‌ترین دغدغه یک کنکوری قطعا انتخاب رشته است، اینکه با اون رتبه اولیه چه رشته‌ای و چه دانشگاهی قبول بشی؟ از اسمش مشخصه که باید رشته مورد علاقه‌اتو پیدا کنی ولی اشتباه رایج که خیلی انجام میشه اینه که بچه‌ها میرن دنبال دانشگاه مورد علاقه‌اشون، یادمه توی یه جلسه انتخاب رشته مدرسه، مشاور شروع کرد به گفتن رشته‌های پرطرفدار به ترتیب:

+خب بنویسین اول کامپیوتر بعد برق بعد…

همین جور هاج و واج داشتم بقیه رو نگاه می‌کردم که تند تند می‌نوشتن و از بغل دستی‌هاشون هم نگاه می‌کردن که نکنه ترتیب بهم بخوره، مادر دوستم برگشت به من گفت چرا نمی‌نویسی؟ گفتم من رشته‌امو انتخاب کردم و فقط کامپیوتر رو می‌خوام بزنم اونجا بود که تازه جنگ ما شروع شد، از مشاور بگیر تا معلم و دوست و… که نه داری اشتباه می‌کنی تو وقتی می‌تونی علوم پایه دانشگاه خوب قبول بشی چرا می‌خوای بری مهندسی دانشگاه پایین‌تر؟ من تنها سوالی که برام ایجاد شده بود این بود که مگه ما نباید انتخاب رشته بکنیم؟ خب من رشته‌امو انتخاب کردم، یا کامپیوتر یا هیچی.

مشاور که دید نمیتونه منو راضی به زدن رشته‌ای به غیر از کامپیوتر بکنه شروع کرد به اوردن راهکارهای بعدی:

+خب میتونی بری یه رشته دیگه بعد تغییر رشته بدی

-شرایط تغییر رشته چیه؟

+دو ترم معدل الف میشی بعد میتونی تغییر رشته بدی با موافقت مدیرگروه‌ها

-خودمو عذاب بدم یک سال درسی که دوست ندارم رو بخونم، یک سالمو هدر بدم که برم رشته مورد علاقه‌ام تو دانشگاه بهتر؟ تازه اگر معدل الف بشم که باز احتمالش کمه، نه نمیخوام

برای شما

+پشیمون میشی

آره بهم گفتن پشمون میشی خیلیا گفتن پشمون میشی از نظر خیلیا انتخاب رشته یعنی باید هر ۱۵۰ انتخاب رو پر کرد باید به ترتیب رشته‌های برتر و دانشگاه‌های برتر رو زد یه انتخاب رشته عین هم برای همه‌ی دانش‌آموزا.

ولی من الان بعد از گذشتن دو سال از تحصیلم و با گذروندن نصف دوران کارشناسیم، به نظرم یکی از بهترین انتخاب‌های زندگیم انتخاب رشته‌ام بود انتخاب فقط ۲۴ تا از ۱۵۰ انتخاب که فقط شامل مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه‌های تهران بود.

شما با انتخاب رشته وارد اون رشته میشین نه دانشگاه، خیلی راحت و بعدها توی شرکت‌های مختلف میشه با بچه‌های دانشگاه‌های خوب هم لینک شد و از تجربه‌هاشون استفاده کرد.

به نظر من مشاورای انتخاب رشته فقط برای داشتن سابقه خوب و اینکه بتونن سالای بعد بگن انقدر قبولی دانشگاه شریف و تهران و امیرکبیر داشتم اصرار به انجام این کار دارند.

شاید یکی از خوش شانسی‌های من این بوده که می‌دونستم چه رشته‌ای رو می‌خوام، اگه شماها هم درگیر کنکور هستین یا کسی رو می‌شناسین که هست بهش بگین به جای تحقیق درباره‌ی دانشگاه‌های مختلف درباره رشته‌ها تحقق کنه.

نویسنده مطلب: Fatemeh MP

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.