آموزش برنامه نویسی | کپی از منابع زبان اصلی | خوب، بد، زشت

چند وقتی هست که درگیر آماده سازی چند دوره آموزشی در حوزه برنامه نویسی هستم. در نگاه اول کار خیلی ساده ای هست. بخصوص اگر موضوعی را انتخاب کرده باشید که در استفاده ی از آن تجربه زیادی داشته باشید. ولی در حین کار متوجه سختی آن می شویم.

برای محتوای آموزش ها بجز تجربیات خودم از منابع دیگه ای مثل کتاب ها و دوره های آموزشی انگلیسی استفاده می کنم. این کار باعث میشه هم خودم بروز باشم و هم آموزش با کیفیت و اصولی تولید کنم. این استفاده از سایر منابع کار بسیار معمول در حوزه آموزش به حساب میاد.

چند سال پیش در یکی از کلاس های برنامه نویسی مجتمع فنی تهران حضور داشتم. استاد اون کلاس، این نکته رو ذکر کرد که “برخی از دانشجویان کلاس، صرفا برای یادگیری روش های آموزش در کلاس شرکت می کنند تا خودشان بعدا بتوانند تدریس کنند و این کار بسیار معمول و طبیعی هست.”

اما اخیرا به موردی برخورد کردم که سوالاتی برای من ایجاد کرد. امیدوارم با مطرح کردن این مورد، بتونم نظرات شما، مخاطب این مقاله، رو دریافت کنم که تا حدودی به سوالاتم پاسخ داده بشه.

برخی از مدرسین یکی از مطرح ترین سایت های ایرانی در حوزه آموزش برنامه نویسی و طراحی وب، آموزش های زبان اصلی سایت هایی مثل Udemy و PacktPub رو کپی می کنند. این کپی کردن با مواردی که بالا تر اشاره کردم تفاوت داره و به معنی واقعی کلمه کپی می کنند. سرفصل به سرفصل، ویدئو به ویدئو و مثال به مثال عینا کپی می کنند. حتی در برخی از موارد اسم پروژه هم تغییر داده نمیشه!!! میشه گفت این کپی، یجور دوبله آموزش به زبان فارسی هست!!!

برای شما

وقتی کتابی ترجمه میشه نام نویسنده کتاب ذکر میشه. نه اینکه مترجم، کتاب رو به اسم خودش منتشر کنه! جدای از حقوق تولید کننده اصلی، آیا افرادی که این آموزش هارو کپی می کنند، خلاقیت لازم برای تولید آموزش بدون کپی ندارند؟ آیا نمی تونند حداقل پروژه و مثال هارو کمی تغییر بدن؟ شرایط زمانی بدتر میشه که نسخه اصلی آموزش بیان بهتری داره و نسخه فارسی … !!!

اینکه از نحوه تدریس و سرفصل های یک مدرس ایده بگیریم کار طبیعی و کاملا منطقی هست ولی کپی برداری کامل از یک آموزش کار درستی هست؟

اکثر سایت های آموزشی مثل Udemy و … ایران رو تحریم کردند و اگر خریدی هم انجام بشه، در صورتی که به ایرانی بودن کاربر پی برده بشه، اکانت بسته میشه. با توجه به این شرایط، امکان استفاده رایگان از این آموزش ها برای کاربران ایرانی فراهم هست. خیلی از سایت ها این اموزش ها رو به صورت رایگان و یا با مبلغ کمی در اختیار ما قرار می دهند. در این شرایط، فارسی سازی (کپی کامل) این آموزش ها نیاز هست؟

جالب تر اینکه مدرسین این آموزش های کپی شده، گاها درآمد چند میلیونی(حتی کم) از هر کدوم از این آموزش ها دارند.

اگر شما هم مخاطب این مدل آموزش ها باشید و متوجه بشید که آموزش از یک منبع زبان اصلی عینا کپی شده، از مبلغی که پرداختید راضی هستید؟ آیا از این نوع تدریس رضایت دارید؟ آیا به عنوان مخاطب، از من مدرس انتظار ارائه یک آموزش کپی رو دارید؟ این سوالاتی هست که برای من به عنوان یک مدرس بوجود اومده.

لطفا نظرات خودتون رو در این مورد ارسال کنید. همچنین میتونید نظراتتون رو به https://t.me/dupm97 ارسال کنید. ممنونم ?

نویسنده مطلب: Serajoddin Aliabadi

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.