بهترین زبان برنامه نویسی برای دانشجویان رشته کامپیوتر

برای دانشجویان مهندسی کامپیوتر همیشه توصیه میشود بجای اینکه چندین زبان برنامه نویسی را نیمه کاره یاد بگیرند، یک زبان برنامه نویسی را کامل یاد بگیرند. اما انتخاب یک زبان برنامه نویسی برای دانشجویان این رشته کار سختی است. برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی باید به موارد زیر دقت کنید:

برای شما

۱.علاقه

باید در ابتدا به علایق خود نگاه کنید. چون حتی اگر یک زبان آسان را انتخاب کنید ولی علاقه ای به آن نداشته باشید نمی توانید با آن زبان ارتباط برقرار کنید. چه بسا علاقه به یک زبان سخت یادگیری آن را برایتان آسان خواهد کرد.

۲.محیط

شما باید زبانی را برای یادگیری انتخاب کنید که زمینه شغلی برای آن در محیط اطرافتان وجود داشته باشد. بسیاری از زبان های برنامه نویسی با اینکه از سطح بالایی برخوردارند در کشور ما کاربرد کمی دارند.

۳.نترسید

وقتی زبان برنامه نویسی مورد نظر خود را انتخاب کردید به هیچ وجه از اشباع آن نترسید. فقط سعی کنید در زمینه خودتان تخصص و مهارت لازم را بدست آورید. آنوقت خواهید دید که کارفرما به دنبال تخصص شما خواهد آمد بجای اینکه شما به دنبال کار بروید.

در این مقاله ۴ زبان برنامه نویسی مطرح در دنیا که شما میتوانید با در نظر گرفتن شرایط بالا یکی از آنها را انتخاب کنید ذکر کرده ایم.

1.پایتون

یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، تفسیری و همه منظوره است. زبان پایتون زبانی شی گرا ، با کد های واضح است. کلمات تخصصی این زبان بصورت حداقلی در کتابخانه های این زبان وجود دارد. پایتون زبانی قدرتمند و منعطف است که ساختاری بسیار منظم و کدنویسی در آن بسیار راحت است. این زبان برنامه نویسی تمرکز زیادی روی خوانایی کدها دارد، به طوری که هر کسی می‌تواند به راحتی کدهای این زبان را بخواند و با آن ارتباط برقرار کند. همانطور که اشاره شد، پایتون از انواع روش‌های برنامه نویسی مثل پروسه‌ای، تابعی و البته شیء گرایی پشتیبانی می‌کند. همین مورد باعث شده که در پروژه‌های بزرگ و حساس روی پایتون حساب باز کنند.

مفسری بودن این زبان یعنی کدهای پایتون خط به خط توسط مفسر ترجمه می‌شوند. مفسر پایتون برای سیستم عامل های مختلف وجود دارد. وظیفه این مفسر تبدیل کدهای پایتون به زبان ماشین و سپس اجرای آن ها است. بسیاری از توزیع‌های لینوکس به طور پیشفرض پایتون و مفسر آن را دارند و شما بدون نیاز به انجام هیچ اقدامی می‌توانید کدنویسی را در این سیستم عامل شروع کنید. همچنین فایل نصبی نسخه ویندوز و سیستم عامل مک‌ هم از سایت پایتون قابل دانلود است.

۲.جاوا

جاوا یکی از گزینه های محبوب در سازمان های بزرگ می باشد و در لیت بهترین زبان های برنامه نویسی دیده می شود. اگر به دنبال شغلی مبتنی بر توسعه یک سازمان بزرگ هستید، جاوا زبانی است که شما باید یاد بگیرید.

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که توسط جیمز گاسلینگ ایجاد گردید. این زبان از قابلیت های سطح پایین کمتری استفاده میکند. این زبان مدیریت حافظه را به طور خودکار انجام می دهد.

شعار جاوا《یکبار بنویس و همه جا اجرا کن》میباشد. برنامه های جاوا روی هر سیستم عامل و هرگونه وسیله الکترونیکی استفاده میشود.

جاوا برای نوشتن انواع برنامه های کاربردی مناسب است:

  • برنامه های تحت وب
  • برنامه نویسی موبایل
  • برنامه های کاربردی بزرگ

سطح دشواری جاوا ۴ از ۵ می باشد. زیرا جاوا زبان استثنائات است. اما در عوض فرصت شغلی بسیار زیادی دارد.

۳.سی پلاس پلاس

این زبان یک زبان برنامه نویسی همه منظوره ، سطح میانی و شی گراست.امروز بیشتر نرم افزار های سیستمی با این زبان نوشته میشوند.

یادگیری این زبان سخت تر از زبان پایتون می باشد و بازار کار متوسطی دارد. این زبان توسط” بی یارنه استراس تروپ ” برای بهبود زبان cساخته شده است.

لوگو سی پلاس پلاس
لوگو سی پلاس پلاس

نتیجه گیری

بدیهی است که زبان های برنامه نویسی به این سه زبان محدود نمیشود. اما این سه زبان از پراستفاده ترین زبان های برنامه نویسی به شمار میروند. هر یک از این سه زبان موقعیت های شغلی خاص خود را دارد که با تحقیق بیشتر میتوانید زبان دلخواه خود را برای یادگیری انتخاب کنید.

در پایان بابت توجه به این مقاله از شما سپاسگزاریم.

نویسنده مطلب: Shand

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.