دامنه وب‌سایت چیه؟

وقتی می‌خوایم وارد یک مکان یا شهر جدید بشیم، باید از آدرس‌ مکان خاصی که مد نظرمون هست آگاه باشیم. هر وب‌سایت در اینترنت آدرس خاصی داره. این آدرس به شکل آی پی در قالب ۱۲۳.۱۲۳.۱۲۳.۱۲۳ هست. پس اگر بخوایم یک سایت رو پیدا کنیم لزوما باید این اعداد به خصوص در مرورگر وارد بشه. برای راحت شدن این کار، هر وب‌سایت یک نام منحصر به فرد داره که به این آی پی متصل هست و وقتی این نام وارد میشه، به آی پی سایت متصل میشه و وب‌سایت مورد نظر نمایش داده میشه.

دامنه که میگن چیه؟ :)
دامنه که میگن چیه؟ 🙂

این نام، دامنه یا Domain هست که بعد از www وارد میشه. دامنه هر وب‌‌سایت منحصر به فرد هست و فقط یک بار قابلیت ثبت یک دامنه وجود داره. هر دامنه از دو بخش تشکیل شده، بخش اول، نام منحصر به فردی هست که شما برای وب‌سایت خودتون انتخاب می‌کنین. این بخش باید کوتاه و خاص باشه. بهتره این بخش با دقت انتخاب بشه چون امکان تغییرش وجود نداره. این قسمت نشان دهنده ماهیت کسب و کار شماست. در عین کامل بودن باید کوتاه و مختصر هم باشه. قسمت دوم نشان دهنده کاربرد و ماهیت سایت هست و پسوند دامنه نامیده میشه.

پسوندهای com , net , info و org پسوند‌های پراستفاده محسوب میشن.

پسوند com که از کلمه commercial گرفته شده، بیشتر برای سایت‌های تجاری که با خرید و فروش سروکار دارن استفاده میشه.

پسوند org که مخفف organization هست و معمولا مربوط به موسسات و سازمان‌ها هست.

پسوند net بیشتر در وب‌سایت‌هایی به کار گرفته میشه که ماهیت اطلاع رسانی داشته باشن. این پسوند از کلمه network گرفته شده.

برای شما

پسوند info هم که مشخص هست و از کلمه information گرفته شده که وب‌سایت‌هایی که در حوزه اطلاع رسانی فعالیت دارن، می‌تونن از این پسوند استفاده کنن.

پسوند‌های پرکاربرد
پسوند‌های پرکاربرد

irهم یکی از پسوندهای دامنه هست که مخصوص کشور خودمون هست. برای ثبت دامنه ir باید در سامانه ایرنیک با آدرس www.nic.ir ثبت نام کنین تا امکان ثبت دامنه مورد نظرتون بوجود بیاد.

برای ثبت دامنه شما می‌تونین از طریق یکی از شرکت‌های سرویس دهنده دامنه هم استفاده کنین، در حقیقت این شرکت‌ها برای خرید دامنه وکیل شما میشن و کار‌‌های لازم برای ثبت دامنه وب‌سایت شما توسط این شرکت‌ها انجام میشه.

نویسنده مطلب: پریا جعفری

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.