در راه برنامه نویسی وب؛ قدم اول: انتخاب زبان

احتمالا شما الان اول مسیر یادگیری برنامه نویسی وب هستید. و اول از همه باید به دو سوال اساسی جواب بدید بعدش برید سراغ زبان برنامه نویسی مناسب خودتون. اول اینکه شما توی چه محیطی هستید و توی این محیط چه تکنولوژی‌هایی خواهان دارن؟ دوم اینکه جامعه جهانی و تکنولوژی به چه سمتی میره؟

خب با دونستن جواب این دوتا سوال متوجه میشید که دور چه زبانهایی رو باید خط بکشید.

.

برای شما

.

اما بدون مقدمه بیاید بریم سراغ بهترین زبان های برنامه نویسی وب …

امان از این جاوا اسکریپت !

.

.

یک بار به دوستم گفتم: اگر میخواهی در برنامه نویسی وب فعالیت داشته باشی، باید بدانی که با یاد گرفتن جاوا اسکریپت در دنیا و آخرت عاقبت به خیر میشوی. هنوز سر حرفم هستم!

در اوایل جاوا اسکریپت اومد تا به html و css‌ کمک کنه که صفحات سایت پویا بشن؛ اما بعدش این زبان انقدر فوق‌العاده رشد کرد که الان میتونید با جاوا اسکریپت و Node.js کدهای بک اند و سمت سرور رو هم بنویسید. تازه جاوا اسکریپت و React.native برای برنامه نویسی موبایل هم یه ترکیب عالی هستن.

جالبه بدونید که سال 2019 یه نظرسنجی توی سایت بینظیر Stack Overflow‌ برگزار شد و جاوا اسکریپت به عنوان محبوب ترین زبان برنامه نویسی انتخاب شد. با توجه به این تعریفا باید بدونید که توی ایران هم خیلی خیلی طرفدار داره.

پس چی شد؟ جاوا اسکریپت هم واسه فرانت اند، هم بک اند و هم اپلیکیشن های موبایل کاربرد داره. دیگه چی از این بهتر؟؟؟

.

.

محبوب مثل پایتون

.

.

هرچقدر که از پایتون بگم کم گفتم. این زبان برنامه نویسی هم توی ایران هم خارج از ایران انقدر محبوبه که جای حرفی نمیذاره. سینتکس و کدهای پایتون خیل شبیه زبان انسانه و اگه انگلیسی بلد باشید خیلی راحت و سریع پایتون هم یاد میگیرید.

ترکیب پایتون و جنگو برای برنامه نویسی بک اند یا همون سمت سرور یه جور کولاک قرن حساب میشه! اما این تنها ویژگی پایتون نیست.

پایتون توی زمینه های یادگیری ماشین، تحلیل داده ها، طراحی بازی و بسیاری موارد دیگه کاربرد داره. پس پایتون با هوش مصنوعی رابطه‌ی خوبی داره و با این سرعت رشد هوش مصنوعی میشه گفت پایتون فعلا فعلا ها محبوبه و جایگاه خودشو حفظ میکنه.

.

.

تازه به دوران رسیده ی قوی؛ GOLang

.

.

یک زبان برنامه نویسی نسبتا جدید محسوب میشه که سال 2007 معرفی شده و امروزه خیلی راندمان خوبی داره. یه جورایی زبان go یا همون golang شبیه زبان c هستش اما امنیت حافظه و چندتا قابلیت بیشتر داره.

این زبان open source هستش و سرعت بالایی داره. با استفاده از این زبان میتونید کد وب سرور بنویسید و پکیج های یادگیری ماشین هم ایجاد کنید. درسته این زبان جدیده اما توی ایران هم طرفدارای خودشو داره و انتظار میره آینده‌ی خوبی داشته باشه.

.

.

نوستالژی مثل PHP

.

.

از وقتی یادم میاد اسم این زبان محبوب سر زبون هاست. یک زبان اسکریپتی محسوب میشه که برای کدنویسی بک اند خیلی خوبه و میشه گفت 80 درصد سایت‌های سرتاسر جهان با php ساخته شدن.

درسته php کلی ویژگی داره و این همه محبوبه اما با php فقط میتونید توسعه دهنده ی بک اند بشید! واسه همینه که دیگه مثل قدیما این زبان حرف اول رو نمیزنه و کم کم داره از دور میره کنار.

اما یادتون باشه که ویکی پدیا و یاهو با زبان php نوشته شدن و این به اندازه‌ی کافی یه دلیل مهم واسه یادگیری php هستش.

.

.

اینجا اونجا همه جا سی شارپ !

.

.

در اول سی شارپ به عنوان یه زبان عام و شی گرا برای برنامه های ویندوز توسط مایکروسافت معرفی شده. خب از اسمش هم پیداست که شباهت زیادی به زبانهای سی و سی پلاس پلاس داره و اگه این دو زبان رو بلد باشید سی شارپ رو خیلی زود و آسون میتونید یاد بگیرید.

این زبان میتونه واسه برنامه نویسی بک اند سایت ، اپلیکیشن موبایل و حتی بازی سازی استفاده شه. همچنین همکاری سی شارپ و یونیتی در دنیای بازی سازی طوفانی به پا کرده.

این زبان توی کشور ما و به خصوص سازمان های دولتی محبوبه اما نسبت به چند سال پیش محبوبیتش کمتر شده.

اینم بگم که سی شارپ محبوبیتش به این خاطر کم شده که ابزارهای مورد استفاده ی اون خیلی گرون هستن و این دلیل برای ما ایرانیا اهمیت چندانی نداره! چون ما حق کپی رایت رو اونطور که باید رعایت نمیکنیم.


تصمیم گیری هم با خودتون دیگه!

ببینید چی دوست دارید و بعد از برنامه نویسی وب چه کاری میخواید انجام بدید. با توجه به اینا زبان مورد نظرتون رو انتخاب کنید و هرچه زودتر دست به کار شید. راستی به ما هم بگید که چه زبانی رو انتخاب کردید.

اگه با هرکدوم از این زبانها هم کار کردید و تجربه ای دارید منتظر شنیدنشون در چ یاب هستیم.

نویسنده مطلب: چ یاب | کاربردی یاد بگیریم…

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.