از مسافر کشی تا مهاجرت مهندسین مکانیک

  • هر کس در این دنیا به نحوه ای دارد کاری را انجام می دهد و بدون حضور این بخش توده آن کار انجام نمی شود اما در این بین و در پشت صحنه تمام اتفاقاتی که در حال رخ دادن است حتما یک مهندس به یک شکلی ایفا نقش می کند. به نظر من بعد از معلمی مهم ترین شغل جامعه مهندسی می باشد که حتی پزشکان هم به آن ها برای ساخت وسایل نیاز دارند.
  • گاهی اوقات پیش فرض های ما بعد از چند وقت تبدیل به یک واقعیت برای ما می شوند که دیگر برای ما فرضیه نیستند و ما در آن ها اسیر شده ایم. یکی از این موارد را می توان به جمله ای که خیلی به ما گفته شده است پیدا کرد: (توی دانشگاه مسیر شغلیت شکل میگیرد) اما شما می توانید با مطالعه زندگی افراد بسیار زیادی که بدون ورود به دانشگاه دارای شغل با هر نوع امنیت بالایی هستند را ببینید که هم درآمد خوبی دارند و هم رضایت شغلی لازم را دارند. من نمیگم دانشگاه رفتن غلط چون نمی خواهم یک نسخه برای همه آماده کنم چون ذات هر شخصی با نفر کناری خودش متفاوت است. این که همه ما بخواهیم دکتر یا مهندس بشیم هم نمی شود چون هر کسی که باید دنبال استعداد خودش باشد و از یک ماهی نخواهیم صدایی مانند بلبل داشت باشد.
  • بعضی وقتا دیدم یک مهندسی مکانیک علاقه به تدریس موسیقی دارد اما اطرافیان به ویژه خانواده میگوند ببین چقدر خوبه که تو بری ارشدت رو بخونی و هم بری موسیقی درس بدی اصلا مشکلی هم ندارد. ما در اینجا برای راضی کردن دل بقیه باید در زندگیمان تغییر ایجاد کنیم و به ما میگویند حیف نیست تا اینجاش که اومدی و می خوای ولش کن یا بگن تو پوست گاو رو کندی حالا فقط دمش مونده. من بهت میگم اگه تصمیمی رو گرفتی و اراده کردی اون کار رو انجام بدی به حرفای هیچ کسی گوش نکن اصلا در مورد تصمیمات با کسی صحبت نکن.
  • نگذارید رتبه کنکورتان بر روی سرنوشتتان تاثیر بگذارد. اهمیت سواد مهندسی برای شما بیشتر از داشتن مدرک باید باشد. ما برای خودمان در ابتدا باید یک هدف مشخص کنیم و به کمک ابزارهایی مانند تحصیلات و غیره به آنها برسیم و بیخیال صحبت هایی مانند این که کشور و جهان چقدر به این رشته احتیاج دارد بشویم(صحبت های ترم اولی های مکانیک). اگر درست عمل نشود ابزارها تبدیل به هدف می شوند یادتان نرود مدرک دانشگاهی ابزاری برای شما هست نه هدف شما. به دنبال نیازهای واقعی مردم و بازار کار باشید که بتوانید آن ها را پوشش دهید. برای پیدا کردن آنچه که مناسب شما باشد باید شما از سایر رقیبان متمایز باشید و باید در رشته مکانیک سبد مهارتی شما کامل باشد زیرا بسیار دیده شده حتی با دکتری مکانیک نیز شخص شغل ندارد. با کمی مطالعه و تسلط بر منابع می توان در بخش های مختلف بازار که به دلیل نبود نیروی جوان و علاقه مند به کار شغل مورد نیاز خود را پیدا کنید. در اینجا ما میرسیم به ضرب المثل چی فکر می کردیم و چی شد چقدر پیش خودمان می گفتیم با این همه رنج بر سر دینامیک و طراحی اجزا و این درس افتاتیک(استاتیک) بعدها چه ها کنیم با سیالات چقدر بش درآمد داشت اما فایده کلی این ها چند تا بیشتر نیست که شامل یکی بهمون بگن مهندس دومی یک بینش نسبتا خوب بابت شیوه فکر کردن و سومی به دوستانی که پیدا می کنیم و چهارمی اگه بش توی آزمون نظام مهندسی با هزار مشکل اونم نه برای همه گرایش های مکانیک قبول بشیم اما و اما بیایید آنچه که گذشت را رها کنیم وآنچه هست را در موردش سرمایه گذاری کنیم و در این شرایطی که در آن هستیم اصلا دنبال هیچ مقصری نباشیم.
  • با توجه به شرایط بازار کار فعلی و کلی شما نمی توانید هزینه ساخت قالب هاتون را دو برابر سایر دفاتر فنی و مهندسی ارائه بدید چون همه چیز به صورت رقابتی پیش میرود اما شما می توانید با خدماتی بهتر،سرعت بیشتر و دقت بهتر میزان کار دریافتی را برای مجموعه خودتان افزایش دهید همین سبب می شود شما علاوه بر دریافت کار بیشتر بتوانید مقداری بیشتری دستمزد نسبت به سایر رقبای خود دریافت کنید.
  • به نظر من به جای اینکه شروع کنیم به تولید مقاله هایی که فقط صرفا بابت نمره پایان نامه کارشناسی ارشد باشد و بدرد جایی دیگر هم نخورد به خلق ارزش و کسب درآمد بپردازیم. شغل مناسب خود را بر اساس سه معیار علاقه،مهارت و نیاز بازار کار فعلی انتخاب کنید وقتی این سه با هم تجمیع شوند دیگر شما با شغلتان زندگی می کنید و هیچ وقت شما به ساعت برای ترک محل کارتان نگاه نمی کنید و ما قرار نیست تا آخر عمرمان در کاری باشیم که از آن متنفریم.
  • دلیل عمده بیکاری مهندسین مکانیک را می توان به این صورت بیان کرد:
  • 1- دروسی که به آنها در اکثر دانشگاه ها گفته میشود کاربردی نیست در نتیجه سبب عدم تناسب بین رشته دانشگاهی و بازار کار می شود.
  • 2- عدم آشنایی با نرم افزارهای کاربردی
  • فعالیت های مناسب می تواند شما را از بیکاری و شغل های نامرتبط رهایی دهد. حتما در حین تحصیل در دوره کاردانی یا کارشناسی به فکرکار باشید اما کار مرتبط با رشته خودتان آنهم اگر کار اجرایی باشد چه بهتر سعی کنید پیش افراد با تجربه یا مهندسین با سابقه کار کنید و در این جا با پیدا کردن مشکلات موجود که دقیقا برای بقیه هم وجود دارد سعی در برطرف کردند آن کنید. هیچ گاه اخلاق حرفه ای را زیر پا نگذارید و غرور را که سبب عدم پیشرفت در کارها می شود را کنار بگذارید و از کیفیت محصول و خدمات نزنید، سطح توقع خود را با تمام تحصیلاتی که دارید پایین نگاه دارید.
  • دوستان مهندس مکانیک که اوضاع مالی خوبی دارند یا همان اوایل ترک تحصیل کرده یا بعد از دریافت کارشناسی به یک کشور برای ادامه تحصیل،زندگی و کار میروند.
  • امیدورام اگه حوصله کردی و تا اینجا رو خوندی با تلاش هایی که میکنی به ارزوهات برسی.

برای شما

نویسنده مطلب: دانیال کاشانی

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.