یادگیری برنامه نویسی


یادگیری برنامه نویسی برای یک توسعه دهنده هیچ وقت نباید متوقف شود. واقعیت این است که ذات کار برنامه نویسی به روز بودن و حل کردن چالش‌های مختلف است. زمانی که کتابخانه‌ها و چهارچوب‌ها، همین طور زبان‌های برنامه نویسی دائم در حال توسعه و به روز رسانی هستند، یک برنامه نویس برای پیشرفت باید خودش را با این مسیر همسو کند.

قطعا این یادگیری همیشه ادامه خواهد داشت. پس نباید در این مسیر به دنبال رسیدن به یک نقطه خاص برای حرفه‌ای بودن باشیم. من فکر می‌کنم تعریف حرفه‌ای بودن در این حوزه به معنای داشتن دانش بیشتر نیست. یک برنامه نویس حرفه‌ای تفکر حرفه‌ای دارد. به این معنی که تلاش می‌کند مطالب به روز و کاربردی را یاد بگیرد و آنها را با دیگران تا حد امکان به اشتراک بگذارد.

اما سوالی که شاید به عنوان یک توسعه دهنده زیاد به آن فکر کنیم این است که چطور می‌شود درست و منطقی یاد گرفت؟ یادگیری از کجا شروع می‌شود و چطور ادامه پیدا می‌کند؟ چه منابعی می‌توانند برای ما مناسب باشند؟ و در نهایت مهم‌ترین سوال، آیا من یک برنامه نویس هستم؟

اجازه بدهید با آخرین سوال شروع کنیم. جنس کار برنامه نویسی، علاقه‌ است. علاقه خیلی زیاد به حل مسائل و دنیای تکنولوژی‌های مختلف. اگر شما به این موضوع علاقه دارید، پس برنامه نویس هستید. فکر نکنید باید دانش زیادی داشته باشید تا عنوان “توسعه دهنده” در کنار اسم‌تان باشد. این عناوین را کنار بگذارید. این مسیر برای شماست. فقط باید ادامه بدهید و هوشمندانه تلاش کنید.

تلاش هوشمندانه بدون شک یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار است. در مرحله اول باید تمام ابزارها را کنار بگذارید و فقط روی یادگیری برنامه نویسی و حل مسئله تمرکز کنید. برای خودتان اهداف کوتاه مدت تعیین کنید و بر اساس آنها برای تمام ساعت‌های روزهای هفته برنامه ریزی کنید. مفاهیمی مثل ساختمان داده‌ها و الگوریتم‌ها را درک کنید.

برای شما

مرحله بعد شروع یادگیری یک زبان برنامه نویسی رو به رشد است. دقت کنید که این زبان برنامه نویسی پایدار باشد، نه صرفا ترند روز. وب‌سایت‌های زیادی هستند که تحلیل‌های مختلف از روند محبوبیت و رشد زبان‌های برنامه نویسی نوشته‌اند. اما قبل از هر چیز باید با پلتفرم‌های مختلف آشنا شوید. وب، موبایل یا دسکتاپ. باید ببینید شما به کدام بیشتر علاقه دارید. برای هر پلتفرم می‌تواند چند زبان پایدار وجود داشته باشد. سراغ کتابخانه‌ها یا چهارچوب‌ها نروید. یکی از زبان‌ها را انتخاب کنید و دانش خود را در همان مسیر عمیق کنید. دستورات زبان‌های برنامه نویسی خیلی شبیه به هم هستند. پس اگر یکی را مسلط شوید، در صورت نیاز می‌توانید یادگیری زبان‌های دیگر را شروع کنید.

نوع یادگیری هر شخص می‌تواند متفاوت از دیگری باشد. ممکن است کسی با مستندات یک تکنولوژی مفاهیم را بهتر درک کند، کسی با ویدیو آموزشی. این را متوجه بشوید که شما چطور بهتر یاد می‌گیرید. هیچ استانداردی برای همه وجود ندارد. زمان شما خیلی مهم است، پس منابعی را برای یادگیری انتخاب کنید که وقت کمتری از شما می‌گیرند.

مرحله دوم یادگیری، توسعه پروژه واقعی است. این مرحله بسیار تاثیر گذار خواهد بود. اما در صورتی که مرحله قبل را به درستی طی کرده باشید. نیازی نیست وارد یک تیم یا شرکت شوید. برای خودتان یک مسئله تعریف کنید و برای آن راه‌ حل نرم افزاری با زبانی که به آن مسلط هستید ارائه کنید. ممکن است نرم افزار شما به دیگران هم کمک کند و این می‌تواند شروع یک مسیر حرفه‌ای برای شما باشد.

مواجه شدن با مشکل و سوال پرسیدن یک موضوع بسیار عادی در برنامه نویسی است. وب‌سایت‌هایی مثل Stackoverflow برای همین منظور ساخته شده‌اند. پس تلاش کنید تا مشکل خود را با جست و جو در اینترنت و پرسیدن از برنامه نویس‌های باتجربه‌تر حل کنید. مطمئن باشید این چالش‌ها هیچ وقت متوقف نخواهند شد. چون اصل کار برنامه نویسی، حل کردن مسائل مختلف است.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر به حوزه برنامه نویسی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم پادکست‌ها و ویدیوهای آموزشی وب‌سایت فرانت کست را دنبال کنید.

نویسنده مطلب: Masood

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.