بهبود مسیر سبد خرید / checkout

چند وقت پیش بنده در حال تحقیق برای مسیر سبد خرید و بهبود اون از نظر UX بودم که مقالاتی رو دراین مورد خوندم، خلاصه اونها رو اینجا مینویسم شاید به درد شما هم خورد

طبق بررسی‌های سایت bymard در حال حاضر میزان متوسط رها کردن سبد خرید 68/8% است، ​​ما سعی میکنیم با بهبود این مسیر تجربه راحت‌تر و لذت‌بخش‌تری رو برای کاربر رقم بزنیم

البته! در این میان اگر می‌خواهیم طبق دیتا و مدارک به بررسی  افرادی که محصولی را به سبدخرید اضافه کرده‌ و آن را ترک کرده‌اند بپردازیم، باید این موارد را هم در نظر بگیریم که در دو حالت ما نقشی نداشته  و وجود این موارد اجتناب‌ناپذیر هستند:

​​window shoppers & merchant constrains

​​خریدارانی که صرفا قصد بازدید و مقایسه دارند و هیچ وقت انتخاب‌های آنها منجر به خرید نخواهدشد

​​و هزینه‌های حمل و نقل که با توجه به مسافت و محدودیت‌ها مشخص میشوند

طبق بررسی و مطالعات انجام شده، توجه به موارد زیر میتواند مسیر سبد خرید را بهبود ببخشد و تجربه مفیدتری از خرید را رقم بزند :

  • در وهله اول تا جای ممکن مسیر checkout کوتاه باشد
  • ​​ارائه دکمه “حذف” به صورت واضح و نوشتاری در کنار هر آیتم سبد خرید
  • ​​به روزرسانی خودکار تغییرات اعمال شده(شامل حذف، اضافه و کم کردن محصول) که کاربر مجبور به آپدیت کردن اطلاعات نباشد
  • ​​افزودن امکان خرید به عنوان کاربر مهمان
  • ​​قرار دادن گزینه “back to up”  در انتهای سبد خریدهای طولانی با تعداد زیادی کالا
  • ​​استفاده از لوکیشن و اطلاعات گوگل برای نشان دادن هزینه ارسال، و کم کردن intraction cost در وارد کردن اطلاعات فردی
  • ​​ارائه popover واضح و شفاف همراه با اطلاعات کافی بعد از اضافه کردن هر آیتم به سبد خرید(مقدار،سایز،رنگ و…)
  • ​​افزودن نشانه‌های بصری برای اطمینان دادن از امن بودن پرداخت‌ها
  • ​​ارائه progress bar در مسیر خرید
  • ​​اجازه دادن به کاربر برای ادیت اطلاعات فردی در صفحه نهایی و قبل از رفتن به صفحه پرداخت(که نیاز به بازگشت نباشد)
  • ​​قرار دادن دکمه صفحه نهایی با نام “تایید و پرداخت” که کاربر متوجه شود باید همه چیز را مرور و تایید کند و بعد به صفحه پرداخت می‌رود
  • ​​اطلاعاتی که هنگام  خرید به صورت مهمان لازم نیست از کاربر گرفته شود:تعریف و ارائه رمز عبور/تایید شماره تلفن
  • ​​گزینه‌ها مهم و حساس که از نظر بصری برای بازبینی صفحه خرید مورد اهمیت هستند: عکس محصول/اسم/وزن/رنگ/تعداد کالا در سبد خرید/قیمت
  • ​​قرار دادن دکمه برای بازگشت از خطا در صورت حذف محصول
  • ​​امکان وارد کردن کد تخفیف در صفحه اول و مشاهده مقدار صرفه‌جویی شده در هزینه‌ها
  • ​​ارائه هزینه حمل و نقل به صورت شفاف قبل از آخرین مراحل و ارائه کمترین هزینه به صورت پیش فرض( زمانی که کاربر حق انتخاب برای روش ارسال دارد )
  • ​​گفتن تاریخ تقریبی دریافت مرسوله به کاربر
  • ​​برای نوشتن فیلدهایی مثل استان،شهر و … : امکان نوشتن + drop down و سرچ
  • ​​باز کردن کیبردهای مناسب جهت تایپ هر فیلد(کیبرد صرفا متنی برای نوشتن نام،استان… و کیبرد عددی برای شماره موبایل،کدپستی…)
  • ​​امکان save محصولات در سبد خرید بعدی بدون ثبت‌نام
  • ​​امکان save محصولات برای کاربرانی که login هستند با قرار دادن آیکون save یا favorite
  • ​​ارائه ارورهای واضح و قابل فهم در هر مرحله از مسیر

در ادامه در تصاویر زیر نمونه‌هایی از سبد خرید و بهبود آن آمده

مشکلاتی که در تصویر سمت چپ مورد نظر بوده برای بهبود: کاربر نیاز به یادآوری کد تخفیف دارد و باید آن را بنویسید که میتوان با past کردن خودکار و یا ارائه drop down ایی از کدتخفیف‌ها این فرآیند را راحت‌تر کرد و همچنین در این redesign انتخاب و اعمال جزئیات برای روش‌های حمل و نقل هم خلاصه‌تر شده و با dropdown میتوان بین روش‌ها جا به جا شد و دکمه نهایی به عنوان “ تایید و پرداخت “ تغییر پیدا کرده تا کاربر بداند که مرحله بعدی پرداخت است
مشکلاتی که در تصویر سمت چپ مورد نظر بوده برای بهبود: کاربر نیاز به یادآوری کد تخفیف دارد و باید آن را بنویسید که میتوان با past کردن خودکار و یا ارائه drop down ایی از کدتخفیف‌ها این فرآیند را راحت‌تر کرد و همچنین در این redesign انتخاب و اعمال جزئیات برای روش‌های حمل و نقل هم خلاصه‌تر شده و با dropdown میتوان بین روش‌ها جا به جا شد و دکمه نهایی به عنوان “ تایید و پرداخت “ تغییر پیدا کرده تا کاربر بداند که مرحله بعدی پرداخت است

​​

بهبود  progress bar  برای شفاف بودن مسیر پرداخت و نشان دادن وا ضح هر مرحله که انجام شده و یا درحال انجام است
بهبود progress bar برای شفاف بودن مسیر پرداخت و نشان دادن وا ضح هر مرحله که انجام شده و یا درحال انجام است

ارائه خلاصه خرید و جزئیات و استفاده از نشانه‌های بصری برای نشان دادن امن بودن پرداخت
ارائه خلاصه خرید و جزئیات و استفاده از نشانه‌های بصری برای نشان دادن امن بودن پرداخت

قرار دادن دگمه “خرید به عنوان مهمان” در مرحله ثبت نام و ورود
قرار دادن دگمه “خرید به عنوان مهمان” در مرحله ثبت نام و ورود

بهبود نحوه نمایش جزئیات و قیمت کالا و آوردن گزینه “ذخیره برای خرید بعدی” در کنار هر محصول
بهبود نحوه نمایش جزئیات و قیمت کالا و آوردن گزینه “ذخیره برای خرید بعدی” در کنار هر محصول

بازگشت از خطا بعد از حذف محصول
بازگشت از خطا بعد از حذف محصول

نمایش جزئیات و اطلاعات مربوط به هزینه حمل و نقل و تخمین زمان تحویل
نمایش جزئیات و اطلاعات مربوط به هزینه حمل و نقل و تخمین زمان تحویل

موردی که در این طراحی مورد توجه است: اگر از کالایی چندتا در سبد خرید وجود دارد، به جز قیمت کل، به صورت خلاصه قیمت تکی کالا هم آورده شده
موردی که در این طراحی مورد توجه است: اگر از کالایی چندتا در سبد خرید وجود دارد، به جز قیمت کل، به صورت خلاصه قیمت تکی کالا هم آورده شده

انتخاب برای خرید به عنوان کاربر و یا مهمان
انتخاب برای خرید به عنوان کاربر و یا مهمان

باتوجه به نکات بالا انشاالله که مسیر سبد خرید بهتری رو رقم بزنیم :)))

و من هم به این مسیر و نوشتن ادامه بدم :))

نویسنده مطلب: پریا خلج

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.