۵ عادت بد توسعه دهندگان نرم افزار

هیچ قانون سخت و سریعی برای چگونه بودن یک برنامه نویس وجود ندارد. بنابراین، اگر سبک برنامه نویسی خود را داشته باشید، اشتباه نیست و اشکالی ندارد.

برای شما

مجموعه مشخصی از عادت‌ها برای یک برنامه نویس وجود ندارد، اما می‌خواهم به برخی از رفتارهایی که مانع پیشرفت یک برنامه نویس می‌شود اشاره کنم.

در این مقاله،‌ ۵ عادت که توسعه دهندگان باید از آن برای بالا رفتن از نردبان پیشرفت دوری کنند را برای شما شرح می‌دهم:

۱.هیچ ساختار و سبکی برای کدنویسی وجود ندارد

توافق بر سر ساختار کد در مقیاس بزرگ (معماری) و سبک کد در مقیاس کوچک یک امر ضروری است. بعضی اوقات برنامه‌نویسان بدون تعیین این موارد شروع به کار بر روی یک پروژه می‌کنند و در نتیجه وقتی پروژه گسترده و گسترده‌تر می‌شود، مدیریت آن برای آن‌ها بسیار دشوار خواهد شد.

علاوه بر این، ساختار و سبک کد در زمانی که بیش از یک برنامه نویس در حال کار روی یک پروژه باشند، در شرایط کمک می‌کند (اداره کردن کد آسان می‌شود).

۲. کپی و paste کورکورانه یک کد

بدون شک، همه‌ی ما از کدهای داخل اینترنت استفاده کرده‌ایم و می‌کنیم.

در حقیقت، استفاده مجدد نکردن از کد هوشمندانه‌ترین ایده نیست. اما هر بار که از برخی از کدها استفاده می‌کنید، آیا کورکورانه آن را کپی می‌کنید و فقط بررسی می‌کنید که آيا این کد جواب می‌دهد یا نه؟ خب اگر جواب بله است پس شما فرصتی برای یادگیری ندارید.

دلیل جستجوی یک کد این است که شما یا نمی‌دانید که چگونه این کار را انجام دهید و یا می‌خواهید در  وقت خود صرفه‌جویی کنید. سعی کنید حداقل قطعه کدی را که از آن استفاده کرده‌اید، درک کنید. لازم نیست آن تکه کد را به صورت خط به خط دنبال کنید اما حداقل روش استفاده شده را بفهمید و درک کنید.

شاید در سطح بعدی تولید، به پیاده کردن یک راه حل مشابه برای پروژه بر خورد کنید و شاید حتی آن را ساده‌تر کند. به این ترتیب، از این مزیت نهایت استفاده را خواهید برد.

۳.شب‌ها تا دیر وقت بیدار هستند

اکثر برنامه‌نویسان جغدهای شبانه هستند.

این معمولا به این واقعیت مربوط می‌شود که اغلب برنامه‌نویسان همیشه در اواخر شب برنامه‌ریزی می‌کنند؛ چراکه در طول روز نمی‌توانند تمرکز کافی داشته باشند و زمان بیشتری برای دیباگ و کامپایل کردن بدون مزاحمت‌هایی مثل سرورهای شلوغ یا جلسات مختلف کاری خواهند داشت.

چرا شب؟ زیرا شب‌ها این فرصت را به آن‌ها می‌دهد که تنها باشند و مستقیما روی کار خودشان متمرکز شوند. به همین دلیل معمولا برنامه‌نویسان بیشترین بازدهی و فعالیت را در اواخر شب دارند.

از طرفی توسعه‌دهندگان هر روز صبح مجبورند سرکار بروند و بیدار ماندن در شب، چیزی جز افزایش خستگی و استرس در آن‌ها ندارد؛ با گذشت زمان نداشتن خواب کافی و انواع مسائل روحی و  فیزیولوژکی موجب تقویت انرژی‌های منفی، فرسودگی، افسردگی و بیمارهای مختلف می‌شود.

راه‌حل اینجاست که به طور منظم، شب‌ها بخوابید و توان جسمی خود را تازه کنید و یادبگیرید که چگونه در طول روز روی کار‌های خود متمرکز شوید.

۴.نداشتن مستندات

فکر کردن به این که مستندات یک کار بیهوده یا سنگین و وقت‌گیر است و هر کاری بر آن ارجح و مقدم باشد؛ باعث ایجاد بدهی فنی می‌شود و اصلی‌ترین مانع برای ورود به یک تیم برنامه نویسی است.

اگر برنامه‌نویسان تلاش بیشتری را برای نوشتن مستندات صرف کنند، بنابراین فرایندهای بهتری برای رسیدگی به این امر ایجاد می‌شود. این امر موجب افزایش سرعت پردازش و توسعه یک پروژه نیز می‌شود.

۵.کدنویسی بدون انجام تست

اگر بحث جوانب مثبت و منفی TDD را کنار بگذاریم، داشتن و انجام دادن برخی از تست‌ها بسیار ضروری است.

برخی ترجیح می‌دهند در ابتدا تست بنویسند، برخی دیگر تست‌ها را بعد از توسعه ‌می‌نویسند؛ در هر صورت، بهتر از نداشتن تست است.

داشتن یک پوشش مناسب برای تست‌ها، توسعه دهندگان را ترغیب می‌کند تا با اطمینان بیشتر و با وجود ایرادات کم‌تری، تغییرات را اعمال کرده و مشکلات ساختاری کدها را مرتبا رفع کنند؛ که به نوبه خود سرعت تیم را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود در نهایت پروژه‌ی بهتری به کاربر تحویل داده شود.

از همین حالا، فقط به این رفتارهای خود توجه کنید و سعی کنید این عادات را اصلاح کنید، بعد از اینکه این کار برای شما یک الگو شد، به طور خودکار خواهید فهمید که چه چیزی برای شما بهتر است.

امیدوارم که این مقاله به شما در روند زندگی شخصی و حرفه‌ای‌تان کمک کند. از وقتی که گذاشتید ممنونم.‌

منبع

نویسنده مطلب: فاطمه شیرزادفر

منبع مطلب

به فکر سرمایه‌گذاری هستی؟

با هر سطحی از دانش در سریع‌ترین زمان با آموزش گام به گام، سرمایه گذاری را تجربه کن. همین الان میتونی با لینک زیر ثبت نام کنی و ۱۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملاتی داشته باشی

ثبت نام و دریافت جایزه
ممکن است شما بپسندید
نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.